• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-05-06 13:06:47 följande:
    Kaya,
    Ikväll lär det bli Stadium för att prova ut löparskor!

Vi pratade om det igår kväll och Ph har 2 par. ett par jättedyra som han har provat ut på typ stadium eller liknande, som ska passa hans fot. Han HATAR dom! Så har han köpt ett par billigare, men inte billiga, neutrala som han tycker är hur bekväma som helst.

Kan dom ha gjort helt fel när dom provade ut skorna till honom? För jag vill ju inte köpa ett par skor för 2000 kr som sen visar sig vara helt fel... hur "illa" är det att köpa neutrala skor även om man blir utprovad till att ha pronation eller vad det nu heter? Jag menar, alla andra skor man köper och går i är väl neutrala?
    Nej alltså hur skon känns och om man trivs i den är såklart nummer ett, man ska ju VILJA springa i skorna! Men det är också viktigt att förebygga skador. Om man pronerar, dvs foten lutar inåt vid isättningen, är det bra med pronationsstöd så man inte riskerar att skada knän/fotleder/höfter. Det är inte heller så att skor med pronationsstöd nödvändigtvis är mindre bekväma! Det finns hur många modeller som helst av både neutrala och med pronationsstöd, och jag är bombsäker på att det finns skor som passar ALLA både när det gäller typ av löpsteg och när det gäller komfort. Sen kan det självklart bli fel i utprovningen, det är ju människor som gör bedömningen då...

Du behöver ju inte gå och köpa de dyraste i hela butiken det första du gör! Du måste ändå ha nya inom två år, så köp ett par kring en tusenlapp (ordinarie pris alltså, sen kan du oftast hitta modeller som är nedsatta - men köp inte "förra årets modell" för då är ju materialet redan mer än ett år gammalt!) och utvärdera sedan om du vill satsa på någon värstingmodell i ett senare läge! Jag köpte precis mina första tvåtusenkronors-skor efter DECENNIER av löpträning och minst 10 olika par skor!

Om man bara ska motionera lite lätt kanske man inte vill satsa på värsta superdojorna. Men samtidigt, just när man ska sätta igång och är ovan löpning kanske det är viktigare än någonsin att man köper BRA skor och att skorna har pronationsstöd om man behöver det.

Skor i allmänhet är neutrala, ja. Många populära skor typ Converse tycks passa till en fot där hela fotens undersida ligger emot när man står på en platt yta... Ballerinaskor och olika typer av streetskor har minsann inget pronationsstöd... Men dem springer du inte i! Och många av dem är inte ens lämpliga att gå/stå i om du frågar mig!

K
  • Kaya

Jag förstår precis hur både Asereht och Jucea resonerar och så fall tänker jag så här att sitter och knaprar rabarber som den är - och som en hel måltid - är det ju ingen som gör, utan den kanske hamnar i en paj eller kaka (som innehåller smör, ägg osv) och så äter man kanske vispgrädde eller en klick CF till... Vips ligger man rätt när det gäller ratio om man betraktar måltiden som en helhet.

Jag tycker det är särskilt logiskt att tänka så när det gäller livsmedel som man helt enkelt inte äter "separat" så att säga, typ rabarber. Skillnad mot t ex hallon där i alla fall jag kan stå i en hallonbuske och moffa i mig knappast 8 men gärna 80 eller 800 hallon på en gång utan att äta NÅNTING till! (Jag förutser rejält fusk på den fronten när det blir vildhallon i MÄNGDER vid vårt torp i sommar!!!)

Samma sak med det mesta annat, kombinationer och vad man äter med vad tror jag spelar superstor roll. Långt innan jag testade LCHF, typ när jag lärde mig om GI och insåg värdet av en jämn blodsockerkurva, så började jag tänka som så att t ex frukt bör kombineras med lite nötter eller några osttärningar för att mellanmålet som helhet ska bli lite mer balanserat och ge mindre utslag på blodsockret. Även när man äter LCHF borde det ju spela stor roll hur man kombinerar.

Min lunch idag var suverän! 3 st LCHF-våfflor (enligt mitt nya "kompromissrecept" = ägg + mellangrädde + vatten + fiberhusk och bara rejält med smör i våffeljärnet till FÖRSTA våfflan ) med riven ost på och ett fräs av champinjoner, zucchini, olivolja, vitlök, örtsalt och timjan. Violte och liten ynklig provsmakningsbit av tigerkakan efter.

DAMN! Den kakan! Här har vi en LCHF-kaka som jag inte tror att den mest inbitna traditionalist skulle kunna klaga på!!!! Så himla god. Hur svårt som helst att inte skära ytterligare en jättebit att mumsa på till mitt te, men jag hade ju lovat mig själv att bara äta upp de små trasiga bitarna som jag ändå inte kan bjuda på, så.... *suck*

K

• Kaya
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1104

Jag tog bara sukrin (dvs 5 msk) för jag hade inget annat sötningsmedel hemma. (Och det blev bra.)

Sen tog jag Mellangrädde istället för vispgrädde och när smeten fick svälla lite blev den så tjock så jag hällde i en skvätt Mellangrädde till, det blev nog en deciliter istället för en halv.

Lycka till! (Inte bara med själva baket utan också med att lyckas låta bli att mumsa i dig hela kakan direkt den kommer ut ur ugnen! Jag har själv stooora problem att hålla mig just nu! )

K
  • Kaya
    adams family skrev 2011-05-06 14:00:26 följande:

Ngn som vill ha lite kul och veta hur uruselt ni äter

Jag fick 4 poäng och råd om att äta mer bröd...smiskad på fingrarna av livsmedelsverket hahah

www7.slv.se/Matvanekollen/undersokning/publik...

Ha ha ha!

Jag lyckades få 5 poäng, vet inte hur jag lyckades med det, men...

K
  • Kaya
    adams family skrev 2011-05-06 14:00:26 följande:

Ngn som vill ha lite kul och veta hur uruselt ni äter

Jag fick 4 poäng och råd om att äta mer bröd...smiskad på fingrarna av livsmedelsverket hahah

www7.slv.se/Matvanekollen/undersokning/publik...

... men det allra intressantaste var att när jag fyllde i hur jag åt förut (med enormt mycket frukt och grönt och även väldigt mycket fullkornsbröd - vilket tydligen är det viktigaste enligt SLV) såfick jag "bara" 7 poäng?!

Det förvånar mig för jag inbillade mig att min vanliga fitnesskost som jag hade förut låg väldigt nära det som anses vara "nyttigt" av etablissemanget...?!

K
  • Kaya
    Bonanza skrev 2011-05-06 14:56:43 följande:
    Jag tror att universum är emot mig. Har jag nämnt tidigare att choklad och ostbågar är mina två stora laster? Well, idag åkte jag (ensam! med tre barn!) och handlade och barnen ville så klart köpa choklad till sitt lördagsgodis. Och sen när vi gick ut fick de gratispåsar med ostbågar. Alltså vad fan?!

Men jag har stått emot. Än så länge.
    Man FÅR ju äta choklad - mörk choklad av fin kvalitet eller LCHF-ischoklad!

Och så kan man göra egna ostchips, mycket godare än ostbågar!

Bara lite tips på saker som kan hjälpa --- även om jag fattar att vill man ha en maffig Snickers så kanske man inte blir nöjd på en liten LCHF-ischolad som består till 80% av kokosfett...

K
  • Kaya
    lillabebben skrev 2011-05-06 14:59:21 följande:
    Förresten, den där tigerkakan verkar ju god.  Pofiber, kokosmjöl, sukrin, Canderel...var får man tag på sånt? Mataffären?
    Den var farligt god!!! Canderel finns överallt (alla mataffärer) men sukrin däremot har jag beställt från LCHF-butiken på nätet.

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-06 15:15:41 följande:
    Haha 2 poäng fick jag i den där undersökningen
    Vilken totalt menlös grej. Jag fick ju vackert kryssa i att jag äter godis mer än 4 dagar i veckan. va fan, choklad (den jag äter) är INTE samma sak som godis. Och det är väl skillnad på om man äter 2 små rutor per dag, eller en påse godis om dagen...  Jaja, vad dom kommer på....
    He he och JAG fuskade såklart och kryssade i att jag typ aldrig äter godis för det är ju liksom inte sega råttor och mjölkchoklad som slinker ner dagligen här!
  • Kaya
    Dagens löprunda blev tyvärr INTE en mil.  

Jag orkade inte och jag hann inte (det sistnämnda var mitt eget fel då jag drog ut på löpningen så sent jag kunde innan jag måste börja laga mat = ett säkert tecken på att jag inte var så löpsugen!).

Istället blev det 7 kilometer. Och det var 7 km på 100% vilja och 0% spring i benen!!! *jobbigt*

Så himla seg, träningsvärk efter poweryogan i förrgår, tunga stumma ben, ingen explosivitet över huvud taget (jag brukar ha ont om den varan men idag var det extremt segt!). Under tiden som jag sprang kände jag mig låg och deppig, varför ska jag vara så här seg och trött och tjock och ur form liksom, hur kunde jag slarva bort den schyssta kondis som jag hade fram till i höstas?

Men så kom jag in på 44 minuter och insåg att jag i alla fall hade tagit mig runt, att VILJAN räckte till när orken brast, och bestämde mig för att JUBLA för att jag var så envis och kom iväg istället för att vara sur över att jag inte är i form och inte orkade pressa mig själv att springa milen idag.

Jag är i alla fall på gång igen med träningen och det måste räknas!

Sen att jag VET att det är en miljon gånger tyngre (i alla fall för mig, och säkert värre och värre för varje år) att ta ministeg i riktning mot bättre kondis och en mer vältränad kropp än vad det är att ta JÄTTEKLIV baklänges när man har varit vältränad och börjar slarva... det är tungt, men det är så det är, och det är bara att förhålla sig till det på ett konstruktivt sätt!

Nu blir det löpning på torpet under helgen också. Ingen vilodag förrän torsdag igen då nästa jobbresa är inbokad!!!

Efter träningen blev det en proteindrink direkt och efter en stund FISKBURGARE till middag som var jättegoda. Körde ihop KRAV-torsk + lax lite grovt i matberedaren tillsammans med ett ägg, lite CF, sambal, kryddor. Formade "burgare" och "panerade" med pofiber och stekte i smör. Serverade med hamburgerbröd, isbergssallad, hamburgerdressing, ketchup och inlagd gurka. Själv hade jag isbergssallad och lite dressing av citronmajonäs + CF på min dubbelburgare, och brödet var såklart experimentbrödet jag bakade i morse! Kanske inte så passande med typ "frukostbröd" till burgaren (innehållande linfrön och brödkryddor osv), men det var så LITEN mängd bröd i förhållande till fisk, dressing och sallad så det var mest något att hålla ihop allt med och bidrog inte så värst till smaken eller helhetsintrycket... Gott var det!

Efterrätt ett par riktigt starka shots espresso med lite standardmjölk och LCHF-chokladmousse som jag hittade i frysen!!! Konsistensen var inte riktigt så fluffig som om den hade varit nygjord, men smaken var såklart helt OK.

Nu ska vi snart dra iväg ut till torpet. Rött te och kanske något till blir det sent ikväll. En bra dag på matfronten enligt mig!!!

K
  • Kaya

Inte en chans att man hinner läsa ikapp här efter helgen...

... men kan rapportera att
    '
    1. Jag är SÅÅÅ stolt över mig själv att jag inte har så mycket som tittat åt datorn på hela helgen, än mindre haft igång den, fast jag av gammal vana tog med den ut till torpet! Jag har verkligen NJUTIT av ledigheten, umgått med min man och mina barn och mina föräldrar, varit ute i skogen, grejat i trädgården, lagat god mat osv.

2. Fredagens löprunda var pest och pina, 7 km på ren vilja fast kroppen vrålade "jag vill inte! jag orkar inte!" Efter aktiv vila på lördagen med trädgårdsarbete och långpromenad var springturen igår (8 km) rena njutningen - kroppen kändes mycket piggare och mera utvilad = härligt!

3. Under helgen har jag ätit massa god mat och unnat mig en hel del grönsaker och LCHF-efterrätter (men inget "otillåtet" utan bara MER av det "halv-tillåtna"... ), bl a den godaste (någorlunda LCHF-anpassade) efterrätt jag nånsin ätit... Kokade ihop späda rabarberstjälkar och hallon, löste upp några candereltabletter i kompotten, lät det svalna lite och åt med massa Mellangrädde vispad med vaniljpulver = GUDOMLIGT GOTT!!!!

Nu sitter jag hemma i stan och jobbar tills sonen slutar skolan kl 14. Då ska vi skynda oss ut på landet igen, där är dottern ledig från dagis och njuter av försommaren tillsammans med mormor och morfar, lever livets glada dagar bland blomfrön och liljekonvaljer. Vi stannar nog till vid badplatsen på vägen ut och slänger oss i (tredje badet i år, premiär Annandag Påsk och så simmade vi igen i förrgår...).

LIFE IS GOOD!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**