**Den stora feta LCHF-tråden**
Ikväll lär det bli Stadium för att prova ut löparskor!
Vi pratade om det igår kväll och Ph har 2 par. ett par jättedyra som han har provat ut på typ stadium eller liknande, som ska passa hans fot. Han HATAR dom! Så har han köpt ett par billigare, men inte billiga, neutrala som han tycker är hur bekväma som helst.
Kan dom ha gjort helt fel när dom provade ut skorna till honom? För jag vill ju inte köpa ett par skor för 2000 kr som sen visar sig vara helt fel... hur "illa" är det att köpa neutrala skor även om man blir utprovad till att ha pronation eller vad det nu heter? Jag menar, alla andra skor man köper och går i är väl neutrala?
Du behöver ju inte gå och köpa de dyraste i hela butiken det första du gör! Du måste ändå ha nya inom två år, så köp ett par kring en tusenlapp (ordinarie pris alltså, sen kan du oftast hitta modeller som är nedsatta - men köp inte "förra årets modell" för då är ju materialet redan mer än ett år gammalt!) och utvärdera sedan om du vill satsa på någon värstingmodell i ett senare läge! Jag köpte precis mina första tvåtusenkronors-skor efter DECENNIER av löpträning och minst 10 olika par skor!
Om man bara ska motionera lite lätt kanske man inte vill satsa på värsta superdojorna. Men samtidigt, just när man ska sätta igång och är ovan löpning kanske det är viktigare än någonsin att man köper BRA skor och att skorna har pronationsstöd om man behöver det.
Skor i allmänhet är neutrala, ja. Många populära skor typ Converse tycks passa till en fot där hela fotens undersida ligger emot när man står på en platt yta... Ballerinaskor och olika typer av streetskor har minsann inget pronationsstöd... Men dem springer du inte i! Och många av dem är inte ens lämpliga att gå/stå i om du frågar mig!
K