FiaFunderar skrev 2011-05-06 06:49:43 följande:
Igår fyllde mannen år och jag hade bjudit hit hans föräldrar och min syster med familj.
Jag hade förberett grillspett att bjuda på. Kycklingspett och fläskköttspett båda penslade med hemmagjord marinad (gjord på riktigt smör)
Vi grillade dem och sen bjöd jag på en STOOR "sommarsallad" och tzatziki och en annan hemmagjord lite starkare sås (gjorda på TY och CF)
Alla tyckte det var jättegott och lagom med mat. Skönt att man kan bjuda på mat utan massa kolhydrater och utan att få massa onda blickar för att det inte står nån potatis eller potatissallad på bordet

Helt suveränt!!! Det låter så himla gott och härligt, varför skulle nån enda människa "sakna" potatis, bröd osv om man får allt det DÄR?
Jag började redan förra sommaren (UTAN att ha börjat öra LCHF) ha som tillbehör till grillat stora sallader med oliver, fetaost, grillad halloumi osv och "glömde bort" potatisen för det mesta...

(men jag brukade ha vattenmelonbitar också till salladen, such, det är vissa såna där saker som känns lite jobbiga ibland, att man nu inser vilken kolhydratbomb vissa frukter är som man älskade förut...)
Jag ska precis sätta in ett experimentbröd i ugnen, hoppas det blir ett bra "basbröd" för frukostmackor, mellis osv under helgen. Jag vispade ihop ägg, smält smör, Mellangrädde och vatten. Tillsatte pofiber, fiberhusk, sesamfrön, linfrön, mandelmjöl och lite bakpulver, salt och brödkryddor. Lät det svälla i 20 min, och nu ska det gräddas, dekorerat med lite linfrön strödda ovanpå. Håll tummarna för att det blir smarrigt!
När det är klart ska jag baka en LCHF-tigerkaka att bjuda på på torpet under helgen. Hittade ett recept på nätet och det receptet var orsaken till att jag beställde kokosmjöl från LCHF-butiken! Ska bli väldigt kul att bjuda på en jättesnygg kaka som förhoppningsvis både ser ut och smakar som den "ska"...
Idag har jag kört lite morgonyoga (underbart), bytt sängkläder, sorterat all tvätt och kört igång tvättmaskinen osv på morgonen samt ätit världens godaste frukost: kaffe + lite Mellangrädde, 4 pyttebitar rostat LCHF-valnötsbröd med Bregott, 17% ost, skinka och isbergssallad... Till lunch blir det väl nåt omelett-aktigt som vanligt. Till middag, hmmm... fisksoppa? Med en bit av det nya brödet till kanske.
Tänk att det ska vara så gott med mat!
K