• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-05-10 22:19:19 följande:
    Jamen det ÄR ju sjukt. Jag tyckte ju att jag fick tänka mig för på varenda måltid förut när jag skulle hålla mig under 20 gram. Skillnaden nu är att jag inte äter mat till varje måltid utan äter en shake då och då med färre kolhydrater än jag får ihop i en normal måltid.

Bär äter jag inte, och tål inte speciellt bra, så det går bort.
    Många kolhydratrika grönsaker går bort (tex tomat) pga min IBS och magkatarr.
    Samma sak gäller ju mejeriprodukter, och nu när jag ligger lägre på kalorierna så äter jag i princip inga mejeriprodukter alls (alltså grädde och CF)

Javisst äter jag lowcarb, det är det ju ingen tvekan om. Jag ska upp i 30 gram per dag har jag sagt, för attjag inte vill ligga i full ketos och vara så kolhydratkänslig som jag blev då jag låg på 10 gram per dag.

Jag borde äta mer av tex mandlar, nötter och såna saker, men det är ju inte allt jag tål där heller, och speciellt så är jag lite försiktig nu under pollenperioden!

Jag vill inte lägga till frukt, lägger hellre till lite bröd då och då. Och då pratar vi ju alltså EN skiva eller kanske 2 knäckebröd, så har jag ju nått mitt dagliga mål. Jag tycker inte att det är fel att ta ett knäckebröd såvida det är en kolhydrat som jag tål, och det ryms inom min kolhydratbudget och inte triggar. Men det kanske inte du menade heller? Ljus choklad sitter jag ju såklart inte och äter på kvällen för att få upp mina kolhydrater, däremot så är det nåt jag kan fuska med vid enstaka tillfällen. Men ja, då menar jag ljus á la Lindor lindt svart, dvs typ 60% eller nåt.... men det är ju det jag menar. Jag vill inte vara tvungen att ta till sånt för att nå mitt mål. Det känns skitknäppt att jag ska tycka det är svårt att komma upp i 30 gram per dag!

OK, nu förstår jag mycket bättre hur du resonerar. 

Wow, jag är bara liksom lite avis att jag ska vara en sån "storätare" så jag lätt spräcker alla kolhydratgränser som finns bara på grönsaker som ligger runt 5/100... Och EN brödskiva eller EN bit choklad räcker ju inte för mig heller, utan ska jag kunna hålla mig någorlunda low carb så är det säkrast att jag håller mig borta från allt sånt och fortsätter trycka i mig sånt som "räknas" som LCHF (enligt 5/100 i alla fall) och hoppas att jag inte hamnar alldeles för högt.

Det som framför allt verkar göra att det funkar för dig att äta lite mer fritt och mest titta på nivåer av fett-carbs-protein och totalmängd är att t ex bröd inte är en sån där sak som för dig triggar igång ett ohejdat kolhydratätande. Jag har nog ganska mycket såna där hang-ups kvar i mig, saker som jag liksom inte KAN begränsa om jag väl börjar: bröd, frukostflingor, popcorn osv.

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-10 22:44:25 följande:
    Du skulle se mig med en påse frallor med vallmofrön på...........
    OK, skönt att höra, du är inte helt oberörd inför kolhydratrika frestelser alltså?
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-10 22:54:07 följande:
    Absolut inte.... För mig funkar nolltolerans bäst. Och jag har oftast inga problem att låta bli helt och hållet. Det är när jag tillåter mig själv lite grann som jag lätt hittar på bra ursäkter till varför jag kan ta mer.... Se bara mina Lindor Lindt! INGET fusk på 3 månader, inget minsta lilla fusk! och sen 2 påsar Lindor Lindt på 4 dagar..... Eller mitt naturgodis som jag köpte på min födelsedag för att jag i butiken stod och förklarade för mig själv att jag var VÄRD det (?????!!!!) och tydligen så vann jag diskussionen för hem kom ju en stor påse.....

När jag var gravid med barn nr 1 levde jag på kladdkaka, och med bar nr 2 var det chokladbiskvier. Visst graviditeter är ju lite speciella för jag kunde verkligne inte ha låtit bli ens om jag hade blivit erbjuden pengar för det.... Men ändå....

Det är lite det jag menar. Det är väldigt lätt att äta 300 gram kolhydrater per dag (som SLV tycker man ska) men ändå kan det vara jättesvårt att äta 30-50 gram. Mycket beror ju på det där att det är lätt att utesluta kolhydrater, men när man väl öppnar en dörr så är det lätt att den flyger upp och då hamnar man långt över sina 50 gram av bara farten! Jag har ju tillåtit mig själv fritt av grönsaker tex. Men jag vill inte börja tillåta potatis, för då plötsligt har jag det till var och varannan måltid. Samma sak med bröd... Nej det funkar inte lixom. SÅ därför är just de där 30-50 grammen SKITSVÅRT! 
    OK, allt eller inget funkar men att balansera på någon typ av "mittemellan" kan vara jättesvårt. Det liknar ju mitt förhållande till träning inser jag nu! (jag tyckte väl det var nåt som verkade bekant...) Jag mår bäst och är gladast om jag tränar MASSOR, helst 5-6 gånger i veckan. Om jag inte hinner eller orkar det av nån anledning är det supersvårt att hålla igång LITEGRANN; typ ett par korta promenader i veckan och åtminstone ett eller två "riktiga" träningspass. Istället hamnar jag i soffan och tycker synd om mig själv (och äter fel saker) tills jag kan/hinner/orkar köra igång en träningsperiod igen!!! Knäppt!!!

K
  • Kaya
    Maddisen80 skrev 2011-05-11 07:44:53 följande:
    Tyvärr jag får inte äta tonfisk pågrund av histamin och pågrund av ibs ;/
    på grund av histamin?!!!? Berätta, jag fattar inget. Trodde tonfisk var "allergisäkert"? (och trodde dessutom att det var snällt mot magen)

K
  • Kaya

Intressant diskussion om att se/värdera/döma andra människors val av mat.

Särskilt intressant blir det i förhållande till ens barn. Det kanske är en helt annan diskussion men detta är vad jag associerar till.

jag blir jättearg på min man och även min svärmor ibland när de slänger ur sig saker inför barnen som att problemet med att äta mycket godis och skräpmat är att man blir "tjock". (Kanske för att min mamma är överviktig och att jag själv har kämpat hela livet med en bild av mig själv som "mullig".)

Jag vill absolut INTE att mina barn, och speciellt inte min dotter, ska förknippa sunda matvanor och en aktiv livsstil med ekvationen smal = snygg.

Därför tjatar jag hela tiden om 1. tandhälsan (att det är för tändernas skull som man bara ska äta godis på lördagar) och 2. följande ramsa:

Av dålig mat och godis blir man trött, sjuk, sur och svag.
    Av bra mat bli man pigg, frisk, glad och stark.

Orden "tjock" och "smal" vägrar jag att ta i min mun när det gäller sund livsstil!

Jag tror benhårt på att det är bättre för hälsan att vara LITE rund och i bra form (typ som jag själv när jag är igång och tränar ) än att vara mager och sitta still och röka cigaretter.

För oss kvinnor är det dessutom bevisat att lite extra hull som sitter på rätt ställen ("päron" - inte "äpple") förlänger livet, minskar risken för benskörhet och inte minst minskar behovet av anti-rynkprodukter!

Så gärna normalviktig, pigg, glad och med bra kondis - men inte supersmal bara för att det är "snyggt"!

K

• Kaya
    Denebola skrev 2011-05-11 10:25:14 följande:
    Amen! Själv kommer jag ju från "supersmal" och det var ju inte snyggt att vara benranglig, jag håller med dig till punkt och pricka!
    Ja, fast dina före-bilder kan ju jag bara sucka över och i hemlighet önska att jag kunde närma mig om jag bara tänker utseendemässigt - dock är jag tillräckligt gammal och förståndig nu för att tycka att "efter" ändå är mycket snyggare och bättre!!!

Jag menar naturligtvis inte att de som är "naturligt" smala måste "äta upp sig" så de blir lite mulliga (som vi andra, he he), utan att det är viktigt - och inte minst för barnen - att vi inser att alla är olika och att de som av naturen är lite rundare kanske mår bäst av att lägga ribban för idealvikten några kilo högre än att sträva efter ett fotomodellsideal som väldigt få kan uppnå utan att svälta sig och förstöra kroppen.

K
  • Kaya

PS. Och framför allt att vi måste komma bort ifrån ekvationen

SMAL = FRISK
    SMAL = SUND
    SMAL = SNYGG

Självklart är "riktig" övervikt ett hälsoproblem och fetmaepidemin är något att ta på stort allvar. Men från "fotomodellsmal" upp till övre gränsen för en hälsosam vikt är det MÅNGA kilon och inom det spannet måste det vara LIKA ok att befinna sig på övre delen av skalan som på nedre.

K

• Kaya
    Annanym skrev 2011-05-11 11:00:43 följande:
    Kanske är det som är mitt framtida liv. Ett Sibylla i low carb-anda. "Fat Donalds - snart i en hörna nära dig." Å andra sidan, Fat Donalds skulle lätt kunna misstolkas.

LCHF har gett mig en massa insikter och skjutsar framåt också, men 30-35 års mat- och framförallt sockermissbruk sopar man inte bara under mattan. LCHF är dock det som ibland ger mig marginalen att stå emot ätinpulsen. Bra grej det.
    Tänk jag har faktiskt funderat jättemycket på detta, speciellt när vi har varit ute och rest och det enda som finns för det mesta är snabbmat, i bästa fall typ Max med någorlunda OK alternativ men absolut inte så bra mat som man skulle önska. Min tanke var en typ av "snabbmatsställe" där man kan välja mellan en massa olika saker och plocka ihop sitt eget "meal" utifrån sina egna preferenser och sin egen kosthållning, och sedan kanske betala per vikt (som en salladsbuffé) eller en fast summa för "proteinval" (tonfisk, ägg, räkor, kyckling, ägg, kallskuret kött, rökt lax osv) och en fast summa för annat (grönsaker, kolhydratrika tillbehör för den som vill ha det etc).

Sen kanske man ändå skulle hamna i det där att barnen nödvändigtvis vill ha det minst hälsosamma på menyn, men ändå, valfrihet kan ju inte vara av ondo...?!

Jag håller förresten med dig om att LCHF (eller mellanting mellan LCHF och GI som väl är vad jag kör nu) kan vara en mycket bra hjälp på vägen när det gäller att äta rätt. Ingen mirakelmetod som att trycka på en knapp, men definitivt är det lättare att stå emot t ex vanlig glass nu tycker jag efter 2.5 månad utan nästan något socker alls, man vet ju inte hur kroppen skulle reagera för det första! Det skulle kännas så mycket VÄRRE att t ex klämma en kanelbulle nu när man inte har ätit gluten/bröd på så länge, jämfört med när man ändå ÅT bröd varje dag, då var det liksom inte lika långt steg till att äta FIKAbröd helt plötsligt när man blev frestad!!!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-11 12:38:58 följande:
    Jag tänker att det borde finnas nån LowCarb-line i icabutikerna. Alltså typ med färdigmat, sådär som det finns pastasallader eller vad som! Det vore ju lättare att fixa till än ett snabbmatsställe som ju är oerhört platsberoende. man kanske skulle ta kontakt med ICA och fråga om dom vill utveckla 2 bakverk, 2 matbröd och 2 maträtter som de kunde göra i sin egen deli i butikerna. Ähh bara önsketänkande att dom skulle gilla en sån sak.

Jamen egentligen VARFÖR INTE? Om det nu faktiskt finns en efterfrågan. Sedan Paulun o Co började prata om GI tycker jag i alla fall att det har märkts en liten förändring i utbudet på matbutikerna.

K
  • Kaya
    Finast skrev 2011-05-11 13:03:40 följande:
    Jag behöver lite hjälp och råd nu  Eller iaf lite peppning...

Idag är det 10 veckor sedan jag slutade med allt socker, godis, läsk och kolhydrater. Som vanligt när jag slutar med skräp blev jag sjuk, så levde på halstabletter ett tag så det tog ett tag innan jag kom in i ketos, men nu har jag varit i det i 7 veckor. På denhär tiden har jag bara gått ner 3.5 kg och några cm på magen och låren. Vad FAN!

Förra våren gick jag ner 10kg på 9 veckor...

Numera äter jag bara 2 ggr och dagen, frukost vid 11 och middag vid 22. Är helt enkelt inte hungrig däremellan.
    Går alltid på en timmes promenad direkt när jag vaknar. Sen blir det frukost (samma varje dag) bestående av 100gr kallrökt skinka, 2 kokta ägg, ½ mozzarellaboll och en stor kopp te med kokosfett.  (59gr fett, 50gr protein, 2gr kolhydrater. Kalorier totalt: 735)
    Igår åt jag 140gr räkor, 80gr majonnäs och 34 gr chilisås till middag.(Vilket blir 68gr fett, 38gr protein och 9gr kolhydrater, kalorier totalt: 826)

Vilket innebär att igår åt jag 1600 kalorier och 11gr kolhydrater, vilket ger en fördelning på
    Fett: 74.74%,
    Protein 22.53%
    Kolhydrater 2.73%
    Det är ju en bra fördelning! Vad är det som är fel? Eller är det inget fel? Bara att vänta? Lägga till mer fett?

Jag äter sällan (inte ens en gång i veckan) mejeriprodukter, har inte fuskat en enda gång (dutti jag ) och är som sagt i Ketos. 

Är 170 lång och väger idag 84.5kg, så jag har svårt att tro att min kropp tycker det är en bra vikt...

Någon som har lite tankar?
    l
    Oj då. För det första ser det ju ut som att du sköter dig 100% "rätt" enligt principerna för LCHF (även om JAG personligen inte kan fatta att det ska vara ett mål i sig att äta så sällan som möjligt - jag har ju fått lära mig att man "bör" äta 5-6 ggr per dag för att hålla förbränningen igång...).

För det andra kan jag bara säga grattis till -3.5 kg!!!

Själv har jag också varit igång ca 10 veckor och har MÖJLIGEN tappat några hekto nu senaste 2-3 veckorna efter att jag justerade kosten lite mot GI-hållet (men jag VET inte för jag har ingen våg!).

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**