Vad mysko att "samma" kost fungerar så olika på olika människor?!
Som detta med hur magen sköter sig. Jag har aldrig haft problem med förstoppning, tidigare när jag åt massa frukt, grönsaker, rotfrukter, FIBRER så var det ju snarare så att jag fick gå på toa lite för ofta och var ganska orolig, bubblig och gasig. Men nu med LCHF så funkar magen ypperligt, dvs jag går oftas en gång per dag eller ibland varannan dag och då är det liksom inga konstigheter, jag blir nödig och går på toa och det är klart på en gång. Och däremellan är magen tyst och nästan helt "ogasig"! Jag upplever att min mage och tarm känns mycket mer lugn och "jämn" med denna mat. Om jag har obehag i magen är det snarare en diffus känsla, nånting åt illamående/tyngd, som jag TROR i så fall innebär att levern/gallan jobbar för högtryck om jag har ätit för mycket fett på en enda gång eller så (så MÅSTE det ju vara, eller??? Att de organ som processar fett MÅSTE få extra mycket jobb om man kör LCHF?).
Jag undrar om min mage "klarar" LCHF så bra utan att få förstoppning bl a för att jag ändå tillåter mig ganska mycket grönsaker ("bulk"), att jag äter t ex sesam/linfrön varje dag i knäcke eller andra typer av "LCHF-bröd", samt att jag äter kokosfett nästan varje dag i form av ischoklad? Jag kan tänka mig att man lättare blir förstoppad om man kör en strikt variant av LCHF på ägg, kött och bea...
K