• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-05-11 16:53:46 följande:
    Tummen upp för det! ännu en anledning till att fortsätta

Vet ni, jag har märkt en sak. Min allergimedicin, Ceterizin, reagerar jag på och blir ilsk. Det är kul. Nästan jämt. Idag vågade jag inte ta någon efter att ha rasat ut i ett djungelvrål mot sonen igår
    Nej men OJ DÅ! Det är ju den som min son (10 år) tar mot sin allergi, och vi har klagat jättemycket på honom på sistone för att han är störig och har dålig attityd och är sur och tvär???!!! Tänk om det är medicinens fel!!!???

Finns det något liknande man kan testa istället???

Han är mest allergisk mot gräs men även lite mot björk, hund m.m.

K
  • Kaya

Idag gav jag äggmjölkslatte en chans igen och denna gång gick det bättre, smakade inte "surt" och konstigt som jag tycker det har gjort på sistone.

Starkt kaffe
    10 g kokosfett
    2 äggulor
    Lite kakao
    Lite vaniljpulver

Stavmixade allt, tog inget hett vatten utan lät kokosfettet smälta i det heta kaffet.

Det blev gott!

K

• Kaya

Skrev just ett bautainlägg som bara FÖRSVANN! *gråter*

Men men, nu fick jag skriva av mig en del i alla fall, om jobbstress och sonens allergi och allt möjligt blabb, kanske bara bra att ni slapp läsa det... 

Nu poweryoga!

K

• Kaya

Vad mysko att "samma" kost fungerar så olika på olika människor?!

Som detta med hur magen sköter sig. Jag har aldrig haft problem med förstoppning, tidigare när jag åt massa frukt, grönsaker, rotfrukter, FIBRER så var det ju snarare så att jag fick gå på toa lite för ofta och var ganska orolig, bubblig och gasig. Men nu med LCHF så funkar magen ypperligt, dvs jag går oftas en gång per dag eller ibland varannan dag och då är det liksom inga konstigheter, jag blir nödig och går på toa och det är klart på en gång. Och däremellan är magen tyst och nästan helt "ogasig"! Jag upplever att min mage och tarm känns mycket mer lugn och "jämn" med denna mat. Om jag har obehag i magen är det snarare en diffus känsla, nånting åt illamående/tyngd, som jag TROR i så fall innebär att levern/gallan jobbar för högtryck om jag har ätit för mycket fett på en enda gång eller så (så MÅSTE det ju vara, eller??? Att de organ som processar fett MÅSTE få extra mycket jobb om man kör LCHF?).

Jag undrar om min mage "klarar" LCHF så bra utan att få förstoppning bl a för att jag ändå tillåter mig ganska mycket grönsaker ("bulk"), att jag äter t ex sesam/linfrön varje dag i knäcke eller andra typer av "LCHF-bröd", samt att jag äter kokosfett nästan varje dag i form av ischoklad? Jag kan tänka mig att man lättare blir förstoppad om man kör en strikt variant av LCHF på ägg, kött och bea...

K

• Kaya
    sasod skrev 2011-05-13 10:49:21 följande:
    Min mage är också mycket bättre med LCHF och har funkat normalt hittills men skillnaden kan vara att denna veckan har jag inte ätit några linfrön alls om jag tänker efter jämfört med föregående veckor.

Never again, när jag blir av med detta blir det linfrön varje dag..
    Linfrön kan säkert göra väldigt stor skillnad, testa även kokosfett för det verkar vara dundermedicin för de flesta.

Om man redan Är förstoppad och behöver en quick fix - en massa kaffe, några glas vatten och en snabb promenad (gärna i trappor) kanske kan vara nåt?

K
  • Kaya

Ja det är bara att konstatera att vikt, mått och klädstorlekar INTE följs åt utan att man kan vara olika "skapt" så man kan väga mer och ha "mindre" kläder eller väga mindre och dra större storlekar!!!

Min bästa kompis är ett par cm längre än mig (INTE stor skillnad) och har "pojkfigur", har alltid haft. Kort rygg, långa smala ben.

Jag är pyttelite kortare och är päronformad, kvinnlig, markerad midja men lätt för att lägga på mig fett på rumpa och lår, lite längre rygg och lite kortare ben.

När hon vägde lite MER än hon gör nu och jag vägde lite MINDRE var vår vikt nästan exakt samma under en period, och som sagt skiljer det inte mycket i längd. Lik förbannat kunde hon ha byxor i storlek 34/36 (det har jag typ aldrig haft) och folk som såg henne skulle beskriva henne som "lång och smal". Lik förbannat drog jag byxor i 38/40 och folk som såg MIG (och speciellt med henne) skulle förmodligen beskriva mig som medellång och normalviktig eller till och med lite mullig/kurvig.

Samma sak med min kusin. Hon är några cm längre och har långa slanka ben och inget "päronhull" - alltså kan hon väga flera kilo mer än mig och ändå ha en figur som ser mycket mindre "mullig" ut!!!!

K

• Kaya
    Bordeaux skrev 2011-05-13 14:49:14 följande:
    Nä fy usch jag blir lite Kräks av att äta en halv färsk kokosnät direkt ur nöten. Maken gillar det han är konstig, han äter avocado på samma sätt dela och sen äta direkt med sked.
    1/8 kokosnöt är max för mig.
    Konstig!!!??? Äta avocado direkt med sked???!!! Helt normalt om du frågar mig! *dreglar*

Med lite örtsalt på... aaahhh

K
  • Kaya
    Bordeaux skrev 2011-05-13 15:13:05 följande:
    Nej man lägger ju upp på assiett med lite räkor, gräddfil och dill. Jag blev så förvånad första gången för jag var sjuk och han skulle ta hand om mig så han köpte hem avocados för de är rika på järn. Sen gav han mig halva och en sked. Jag tittade länge på honom och undrade om det var allt, och det var det.
    Fast det är ganska praktiskt blir han hungrig eller sugen på något kan jag slänga åt honom en avocado
    Vid närmare eftertanke... så blir ju inte avocadon mindre god för att den avnjuta med räkor, grädfil och dill... *MUMS*

... men om det är nödläge duger din mans variant en avocadohalva, lite örtsalt och en sked väldigt bra!

K
  • Kaya
    Maddisen80 skrev 2011-05-13 15:27:31 följande:
    Jag tycker att avakado och lime blandat är så gott till lax ska nog ha lax imorgon blev sugen på fisk nu :)
    Men himmel vad gott! Det ska jag också köpa, tack för tipset!!!
  • Kaya
    Enensammamma skrev 2011-05-15 18:00:16 följande:
    Hur mkt grönsaker och vilka äter ni på en dag?
    Massor. (vet ej mängd men många hundra gram) Försökte begränsa grönsaker och köra "riktig" LCHF under ett par månader men det funkar inte för mig som älskar grönsaker och är van vid att köra det som "bukfylla" för att hantera min enorma aptit! Dessutom har jag hört att man blir försurad av för mycket kött/protein och att grönsaker är basiska och skapar balans. (Kommentar någon?)

Skillnaden nu mot hur jag åt förut är att jag är väldigt försiktig med grönsaker som tomat, paprika, lök osv som har ganska mycket carbs. Och jag äter inga rotfrukter alls. Däremot äter jag

blomkål
    vitkål
    zucchini
    Sallad
    sparris (olika sorter)
    svamp
    spenat
    broccoli

osv osv

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**