**Den stora feta LCHF-tråden**
Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
Gällande köttet så äter iaf inte jag mer kött än förut. Själva köttätandet har ju egentligen inte ändrats, bara fett och kolhydratintaget.
Men jo, det verkar som att för mycket rött kött ökar cancerrisken av vad jag förstått. Är man orolig så är det ju bara äta mer vitt kött istället, men det har ju inget direkt med LCHF att göra.
Och gällande detta med mättat fett. Be läkaren då visa någon studie som faktiskt bevisar detta

Huruvida LCHF är farligt i längden vet man ju egentligen inte eftersom det inte finns några långtidsstudier ( än ), man måste avgöra lite själv vad man tror.
Jag har personligen väldigt svårt och tro att en kost som får mig att bli av med övervikt ( farlig sådan ) och får min kropp att må mycket bättre, faktiskt skulle vara farlig i slutändan.
Speciellt som de korttidsstudier som är gjorda dessutom visar att värdena faktiskt förbättras ganska omgående.