• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Läste precis den sk debatten mellan Paulun och Annika D.
    Paulun är en fegis som står med fötterna i båda lägrena och Dahlkvist är i mina ögon inte den bästa representanten för lchf. Jag tycker ofta hon gör saker och ting värre genom sina ogenomtänkta uttalanden.

Tacka vet jag kostdoktorn

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Måste bara tipsa om något som faktiskt är rätt kul och ger en bra anledning till promenader, geocaching.

Överallt i olika länder och städer finns det "skatter" gömda, sk cacher. Alla gömmor läggs upp på geocaching.com med koordinater och ledtrådar. Så man behöver bara en gps så är det bara ge sig ut och leta.

Hittar man gömman så fyller man i loggboken som finns där med när man hittat den och vad man bytt ut cachen mot. Det som är gömt är nämligen något litet, kanske en snäcka av något slag. När man hittar den byter man den mot något man hade med sig, kanske det som fanns i sista gömman.

Jag gav mig ut med barnen för första gången i helgen beväpnad med gps och picnicgrejer och det blev en redig promenad på över 4 timmar. Vi letade efter två gömmor som fanns relativt nära varandra. Har man inte så mycket tid är det ju bara ta en.

Bra och rolig helgsyssla som även barnen tycker är roligt.

• Faile
    Faile skrev 2011-08-25 14:29:26 följande:
    Måste bara tipsa om något som faktiskt är rätt kul och ger en bra anledning till promenader, geocaching.

Överallt i olika länder och städer finns det "skatter" gömda, sk cacher. Alla gömmor läggs upp på geocaching.com med koordinater och ledtrådar. Så man behöver bara en gps så är det bara ge sig ut och leta.

Hittar man gömman så fyller man i loggboken som finns där med när man hittat den och vad man bytt ut cachen mot. Det som är gömt är nämligen något litet, kanske en snäcka av något slag. När man hittar den byter man den mot något man hade med sig, kanske det som fanns i sista gömman.

Jag gav mig ut med barnen för första gången i helgen beväpnad med gps och picnicgrejer och det blev en redig promenad på över 4 timmar. Vi letade efter två gömmor som fanns relativt nära varandra. Har man inte så mycket tid är det ju bara ta en.

Bra och rolig helgsyssla som även barnen tycker är roligt.
    Kan tillägga att även jag tyckte det var kul. Hittade inte skatterna så nu har dessvärre tävlingsinstinkten satt in så det blir en ny runda på söndag. Nu bara måste jag hitta skatten
  • Faile
    Loreena skrev 2011-08-25 16:00:58 följande:
    Men kroppen läcker väl bara ketoner under omställningsfasen, så då är det väl egentligen ganska meningslöst att gå och kolla med ketosstickor? Mer intressant att veta skulle ju i så fall vara att få veta om det fettförbrännande hormonet glucagon  har ökat i kroppen och om de fettinlagrande insulinnivåerna har minskat? Men det vet jag inte om det finns några tester för.
    Jag var i konstant ketos första 4 månaderna, sedan orkade jag inte kolla längre.
  • Faile
    StockholmMotala skrev 2011-08-25 18:16:50 följande:
    Jucea: varför varför varför är inte jag i ketos? Jag vet att jag ligger under 20 gr kh per dag. Jag är säkert och nosar på 10-15.

Varje gång jag har kollat så är det ljusrosa ( alltså första steget från 0 )    

Jag har förvisso gått ner 2,5 kilo men det på ca 10-12 veckor, så det går låångsamt. 
    Jag har struma ( underproducerande sköldkörtel) men inte så pass att jag äter medicin för det. Kan det påverka ketosen? Jag vet att det gör det svårare för mig att gå ner..

Kram Linda     
    Det kan absolut vara sköldkörteln som spökar. Men om de vet att du har låg produktion, varför får du inte medicin? Även lite låg kan orsaka problem och hjälpas upp med en låg dos.
  • Faile
    linelullan skrev 2011-08-25 19:46:00 följande:
    Moiraine: hahahaha vilken rolig tråd! Klockren! :)

Ja, jag brukar normalt inte hänga i sandlådan men omväxling förnöjer haha. Men jag blev lite chockad, hur fasen har man orkat kånka runt på den magen liksom.....ser ut som jag väntade tvillingar allra minst.
  • Faile
    Golddigga skrev 2011-08-25 20:20:51 följande:
    Kan man hela tiden utgå från innehålls förteckningen 5%kolhydrater på 100g är ok Lchf? Tex hittade jag fiskbullar med hummersås och en färdig fryst ost och broccoli soppa som ska vara ok. Kan det stämma?? Det skulle vara skönt om man inte orkar laga mat ibland..
    Ja det kan du göra.
    Sedan kan man ju såklart intressera sig för tillsatser osv, men jag orkar ibland inte då jag ändå lagar 90% av maten från grunden.
  • Faile
    BeccaStina skrev 2011-08-25 20:25:57 följande:
    det beror ju på hur  många kolhydrater du ska äta varje dag 5g kolhydrater på 100g blir väldigt mycket snabbt. vet ex att findus ost och broccoli soppa innehåller 3,5g kolhydrater

hur stort är paketet?, blir du mätt på 200g soppa? (antar att ingen blir mätt på 100g iallafall) vad ska du ha till soppan?
    behöver du 300-400g soppa för att bli mätt så har ju kollisarna bara flygit iväg
    Ja det med. Man måste ju räkna själva innehållet man får i sig också, för det blir ju inte samma som står på burken om man nu inte äter exakt 100gram.
  • Faile
    adams family skrev 2011-08-26 07:18:07 följande:
    Kan inte annat än hålla med...dessutom kommer man i alla sina kläder man köpt och knappt hunnit använda för att bakdelen blev lite väl fyllig för att klämma ner och överdelarna inte riktigt kom över armarna...

En av sonens assistenter frågade häromdagen hur mycket jag gått ner, vi var och handlade då så hon fick hålla korgen medans jag lassade i 8 pkt mjöl Det ger perspektiv att känna vikten i kilo...man funderar vart man haft allt och hur man orkat bära allt..   
    Så där gör jag med, fast med smörpaket.
    Så fort jag räknar mina ( eller någon annans som dietar ) kilon åt något håll jämför jag med antal smörpaket. Och man blir verkligen förvånad, hur har man orkat bära allt det där fettet liksom?!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**