• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boost: jag har som sagt inte läst någonstans att det spelar roll om det är mättat eller omättat, däremot att man inte ska undvika mättat fett!

• stjierna

Jag har räknat ut KH-innehåll i pumpafröbrödet:
    Om man gör dubbel sats (som jag har ändrat receptet till!!) innehåller hela limpan 18 KH. Jag får ut 22 skivor på den och de innehåller då 0,81 KH/skiva :)

• stjierna
    Frajda 80 skrev 2012-05-30 21:18:17 följande:
    Jag kan inte hitta vart jag läste att det ska vara mättat fett, helst från mejeriprodukter. Jag tror de menade att det ska vara naturliga råvaror i alla fall.
    det kanske var så att dom menade att man inte ska vara rädd för det mättade fettet och utesluta det, utan låta det vara en del av kosten?

tanken med LCHF är väl att äta så naturligt som möjligt, med lite kolhydrater och mycket fett som mättar mellan målen. jag kan inte tänka mig att VILKET fett det är spelar roll för mättnadsgraden. Jag är till exempel MER mätt mellan målen (och äter bara två mål/dag) sedan jag slutade med mejerier. När jag åt mejerier åt jag lätt 4 mål/dag, och dessutom var jag sugen på ALLT på kvällen. Det suget finns inte kvar idag, tack gode gud ;) 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna

Frajda 80: det kan absolut vara mejerierna som gör dig sugen!

För övrigt innehåller mjölk väldigt mycket KH i förhållande till hur lite det mättar, så sluta dricka mjölk tycker jag att du ska göra oavsett ;)

• stjierna

Såphia: mycket kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg, hemmagjord majonnäs och smör ;) inget av det innehåller så mycket att man kommer över 5 KH/dag. Men man får ju äta bra mycket smör/hemmagjord mayo för att hålla sig mätt..!

• stjierna

Ett stort steg för chipsälskaren i mig: mannen sitter brevid o kränger, och jag är inte det minsta sugen, inte ens på att "smaka ett"! Det trodde jag aldrig om mig :P

• stjierna

Rabarberpaj:

Smuldeg:

200 gr smör
    30 gr hackad mandel
    100 gr kokosflingor
    1 dl fibrex
    1 msk ICA Stevia strö

10 mellanstora rabarber
    Ica stevia strö efter smak

Gör såhär:
    Hacka rabarberna i önsom 3 cmbitar, ömsom 1 cmbitar. Blanda med socker efter smak och lägg allt i en ungssäker form. Blanda allt till smuldegen och fördela ovanpå rabarberna. Hyst in i ugnen på 175 grader i 20 minuter.

Ser ut såhär:
    vagligt.blogg.se/2012/may/efterratt-rabarbersmulpaj.html

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**