• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boothwalker skrev 2011-02-22 15:22:13 följande:
    Jag klarade typ inte av mörk choklad innan. Nu är 70%ig riktigt söt. Men det där äpplet var nog bland det sötaste jag ätit ever (kändes det som)

Och folk påstår att frukt inte är godis =)
    Ja, söt och smörig :P 90 % ska det vara! Skulle dock vilja testa 99 % för nu är jag så van vid 90 %
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-22 15:47:30 följande:
    Vi köpte 100% och tänkte kaxigt att det skulle nog gå... 90% känns ju "vanlig" nuförtiden URK!! Jag blandade ut den med annat när jag gjorde julgodis i julas, men ren 100% - fy fan 99% kan jag inte uttala mig om, men jag gissar att den inte är långt efter 100% i bitterhet
    Samtidigt beror det mycket på bönor och så vidare. Älskar lindts 90 % men deras 86 % är för sur så den kan jag inte ens tvinga i mig
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-02-22 15:52:00 följande:
    Min kompis som äter vanlig mat fick det lite jobbigt i livet. Strul med föräldrarna som gjorde att hon var tvungen att flytta hem till pojkvännen, jävlig mens, blev osams med en kompis åh lite mer så livet kändes skit för henne. Eftersom hon är kvinna så ville hon ha choklad naturligtvis, hennes snälla omtänksamma gulliga pojkvän gick iväg och handlade åt henne. Kommer tillbaka med en mörk chokladkaka på 99% för den är ju nyttig juh. Han resonerade som så att hon mår ju inte bra av marabous mjölkchoklad utan mörkt ska det vara om hon ska tröstäta. Hon blev såklart allt annat än glad och lycklig och kunde inte äta den. Hon bröt istället sönder den och kastade bitarna i huvudet på honom, omoget kanske men jag kan förstå
    Haha, så omtänksamt - men så fel!
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-22 16:47:48 följande:
    Hahahaha
    Denebola skrev 2011-02-22 15:34:05 följande:
    Jobbigt läge med svärföräldrarna... Att de är så respektlösa. Visst att det kanske kan bli lite regeltummande, men man behöver ju inte gå till överdrift.

Hoppas inte mina svärföräldrar blir lika svåra när vi får barn (jag vill gärna inte att mina barn äter kakor/bullar/godis/glass/läsk innan jag känner att det är ok), jag ser ju nu hur de gör med de nuvarande barnbarnen (och hur tidigt det började), fast föräldrarna verkar ju inte ha något emot det i alla fall, och det är ju upp till dem i slutändan.

Jag har en känsla av att jag kommer ha ganska annorlunda och bestämda åsikter (i deras ögon) när vi får barn, inte bara vad gäller mat utan även genus med mera och ännu mera Men det är väl bara att lära sig att bli övertygande

Margarin äter de en hel del ja... Grejen är bara att jag inte vill verka kritiserande mot dem, de kan ju inte "hjälpa" att de äter som de gör. Sen är det ju inte fel att lära sig nya saker, och jag berättar gärna om de frågar, men jag vill inte missionera heller utan hur de äter ska få vara upp till dem.
    Ja, jag tycker det är aningens respektlöst när vi båda uttryckligen sagt att han inte ska äta så mycket godis just för att han faktiskt inte äter så mycket längre och när han har ätit har han senare gått upp och kräkts för att han ätit för mycket. Jag bjöd på lchf-chokladbollar här en gång. Jag sa till dottern som blängde (då 9 månader) "Det där får inte du smaka" så klämmer svärmor ur sig lite tyst "v farmor kan du få smaka." Ehh ... nej, det kan hon inte få. När vi var på kalas undrade hon om hon ville smaka saft. Men alltså hallå? Ska de nån gång vara barnvakt och de ger sånt vi inte ger då ..... Ska hon smaka saker så är det vi som ger i första hand. Ingen annan. Min mamma kan jag ju säga åt men det är lite svårare att fräsa i åt svärmor. Vi har "gjort" saker som inte varit så poppis i deras ögon så blir vi osams om detta då kan det bli grannt

Angående margarin, kan inte din sambo flika in lite fint att det inte är bra? Å andra sidan är det ju deras förlust men lagar de mat får ju du i dig skiten också.
    Det är inte bara aningens respektlöst... Funkar det inte att snacka med dem om det? Typ säga att tills ni respekterar vad vi säger får ni inte vara ha barnen själva, eller något.

Mja, min kille (särbo) äter själv margarin, till honom har jag försökt förklara lite att margarin inte är så bra, men jag vill inte heller tvinga honom att ändra sig, om han inte vill. Och han gillar inte smaken på smör/bregott säger han Obestämd Han är ju ändå en vuxen människa så han får äta som han vill, och jag vill inte kritisera honom heller.

Sen är jag inte hos svärföräldrarna så ofta, så jag ser det som försumbart att det blir lite margarin då. Det är en sak att be att få broccoli i stället för potatis, men jag känner att det blir att gå lite för långt att kräva att de ska laga maten precis som jag vill.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-22 19:13:44 följande:
    Maken har fräst ifrån några gånger och de tar åt sig men nu är det ju semeeeeeester och då släpper svärmor varenda hämning och ska bara äta gott heeeeela tiden. Finns det godis och de ställer fram eller ger så är det klart att sonen äter. Jag tycker förvisso att han kan få men det behöver inte vara varje dag. Mest stör jag mig på att de ger så förbannat mycket O´boy! Han dricker max 2 glas om dagen i vanliga fall. En efter frukost och en innan läggning. Nu blir det säkert minst 7 glas/dag eftersom han dricker varm O´boy i backen. Maken får säga till igen och så får vi hoppas att de tar åt sig (men jag kan tänka mig att svärmor ignorerar det eftersom vi inte är där). Jaja, han kommer hem på lördag. Då blir det operation avgiftning De är inte barnvakt så ofta, väldigt sällan och vi ses inte så jätteofta heller så att säga att de inte får barnen funkar inte riktigt. Men vi kan skita i att åka dit å andra sidan

Hur kan man föredra smaken på margarin före smör? jaja, alla är vi olika och din särbo och svärföräldrar får väl köra sitt race. Jag tror att det kommer fram mer och mer att vi ska äta feta produkter och då sker en naturlig ändring. Jag hoppas detta iaf!
    Hoppas ni kan banka in lite vett i dem till slut

Ja, jag förstår inte heller... Jag är uppvuxen på ganska mycket "riktig" mat, visserligen har det funnits både smör och margarin, men inte mycket raffinerat socker, vitt mjöl, inga light-produkter och näst in till inga halvfabrikat. Mycket hemodlat et.c. Killen är uppvuxen med mer halvfabrikat och bara margarin så jag förstår ju att han är van vid det.

Sen är det ju lite speciellt i och med att vi är särbos, jag vill inte "lägga mig i" hans vardagsliv när jag inte är en del av det på det sättet. Men det kan ju bli "bättring" när vi flyttar ihop. Kan ju bli lättare att påverka honom då Han har frågat en del om LCHF, men samtidigt skulle det bli bökigt för honom under arbetet om han skulle äta så, så jag vet inte om han har övervägt det på allvar. Det sista jag vill är i alla fall att börja tråka honom på grund av vad han äter, för det hade han verkligen inte uppskattat (förståeligt).
  • Denebola
    Tullish skrev 2011-02-22 19:14:05 följande:
    Du förstod rätt Flört
    Jag menade hur dom som äter under 5 g under en hel dag äter..
    Ha! *räcker ut tungan åt Linda* {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Denebola
    Ziggystardust skrev 2011-02-22 21:07:45 följande:
    Vilken aktivitet det har blivit i tråden!

Nu har jag också gjort ponesen med kesella, wow så gott säger jag bara! Jag har gjort pones förut efter recept utan kesella och med fler ägg men de var inte vidare goda. Det här var något helt annat, mmm så gott med nybakad "fralla" med mycket smör och ost. Jag måste nog också testa pones-semla!
    Undrar om du gjrode samma som jag då. Typ bara ägg, smör och pofiber. Tyckte inte heller de var någon hit (har en kvar, suck, måste jag äta upp den Tungan ute). Men när jag orkar ta mig till en affär ska jag skaffa kesella och baka med det andra receptet.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-22 21:15:40 följande:
    Nej, man behöver inet äta upp. Du kan mata soppåsen eller mata fåglarna
    Alltså, jag tror det är något fel på fåglarna den här vintern :P Köpte ett fypack med stora fågelbollar "till att börja med". De har inte ätit upp den första än... Har sett väldigt få fågar i vinter faktiskt.

Å andra sidan verkar de ha ätit upp fettet från tre julskinkor som jag hängt ut till dem, det kanske är det som har varit populärast...

Fast jag äter nog upp den själv ändå. Den var inte äcklig, bara lite torr och smulig och tråkig.
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-02-22 21:30:02 följande:
    Fast jag äter nog upp den själv ändå. Den var inte äcklig, bara lite torr och smulig och tråkig.
    Ja, inte talgbollen alltså
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-02-22 21:30:02 följande:
    Har sett väldigt få fågar i vinter faktiskt.
    Ja, undrar vad det kan bero på då... Drömmer
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**