• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Så, blomkålsmos...
    Ska man ha färsk blomkål eller sån som varit fryst?
    Vilka är era bästa tips för att lyckas?

Jag ska göra detta i morgon och har aldrig gjort det, är kass på att laga mat och vill inte misslyckas för detta är min enda chans att övertyga make och barn om den här rätten 

• Glass
    Gladskit skrev 2012-09-25 22:37:41 följande:

Jag brukar göra som Katrin Z. Koka blomkålen mjuk, inte så att den går sönder men precis så att den är klar. Sen i med smör och riven ost. Kanske lite grädde också om det blir tjockt:
    www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&be...
    hur mjuk? 
    Du snackar med en novis, som inte ens äter blomkål... Så, ska man kunna köra en gaffel genom den lätt eller ska det vara lite motstånd?
    Ska man dela den i småbitar eller hela klumpen på en gång? 
  • Glass

Nu är mina experiment avslutade. 
    Blomkålsmoset smakade skit, men eftersom jag inte gillar blomkål annars så var jag inte helt förvånad. 
    kolja, panerad i mandelmjöl och pofibrer, stekta i mycket smör, smakade inte heller gott.

Så, nu var två av rätterna som haft som plan att testa testade och jag kan fortsätta att laga min vanliga mat

• Glass
    Kasihi skrev 2012-10-03 20:48:22 följande:
    MissBoring, jag lät smeten stå 10 min innan jag började steka så den fick "tjocka till sig". Bäst blev dom pannkakor som jag stekte på mellanvärme, lite ner mot lågt och som fick ligga till sig en bra stund på var sida innan jag vände dom.
    Den smeten tycker jag är lättare att steka om man späder ut den med mer vattn så att den blir tunnare. då kan jag göra tunna goda pannkakor.
  • Glass
    Ninis skrev 2012-10-03 18:46:05 följande:
    Jag och barnen har mintchokladmuffins i ugnen. Blir spännande att testa. Har bara gjort citronmuffins förut. Hade tänkt göra vanliga chokladmuffins men hade bara mintchoklad hemma. Ska provsmaka om en kvart.

På söndag är vi hembjudna till barnens farmor som fyller år. Hon tänker bjuda på prinsesstårta så jag tänkte ta med mig två muffins till mig själv i stället för tårtan   
    Blev de goda? Alltså riktigt goda?
    Isåfall får du gärna dela med dig av receptet 
  • Glass
    Ninis skrev 2012-10-04 07:12:20 följande:

Receptet finns hos 56kilo.se

Gjorde grundrecept på muffins och tillsatte 4 msk kakao och några rutor hackad mintchoklad. Fast jag tycker nog citronmuffinsen blir godare, alltså samma grundrecept med med rivet citronskal i och vaniljpulver. 

Nästa gång ska jag testa citronmuffins med hackade chokladbitar i.     
    tack, det ska jag testa idag!
  • Glass
    stjierna skrev 2012-10-08 08:22:26 följande:
    För lite mer än två veckor sedan skrev jag här i tråden o undrade om det var möjligt för mig att vara under 90 kg till min födelsedag (idag). Det innebar en viktnedgång på, tror jag, -4,4 kg. Dvs tiiight med tid.
    Well, utan ansträngning dessa två veckorna har jag ätit mig ner till 91.7, som för övrigt är ny lägstanotering sedan november -09! Sjukt nöjd, även om jag inte är under 90 ;)
    Siktar på under 90 till systers födelsedag ist (20 okt) ;)
    BRA JOBBAT!
    Grattis föresten  
  • Glass
    Eleonor86 skrev 2012-10-08 21:44:07 följande:
    Nu har jag kört LCHF i 3 månader och idag fick jag och min man plats i mina gamla Jeans. Heja LCHF! 

(För den som vill se bild så finns det en sån på min blogg!)

NI har skrivit så mycket att jag hänger inte med! Jag antar att den här frågan dyker upp hela tiden i den här tråden men har ni något bra tips på frukost? Är så trött på mina ägg :/ Yoghurt? Vilken yoghurt köper ni?
    jag äter keso och grädde och bär eller något sånt. enkelt och gott
  • Glass
    ellen2008 skrev 2012-10-09 08:39:11 följande:
    Tack för svar:) har du en aning om hur många kalorier du få i dig per dag? jag undrar om antal kalorier har inverkan eller är det bara att mans ska hålla sig till under 20g kolhydrater per dag.... någon som vet?
    Det är inte hugget i sten det där med under  20g kolhydrater om dagen. När jag äter för lite kolhydrater så stannar jag helt i vikt, bäst går jag ner om jag äter 20-40g per dag, så alla är olika.
  • Glass

Men tror ni verkligen att man behöver den där MBT-oljan? 
    Jag menar, vi har alltid ett jämt blodsocker, vi kan använda fettet från våra fettceller och vi bildar ketoner.
    Finns det egentligen något behov av att ha ett fett som går direkt in i cellerna?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**