• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-10-10 17:40:07 följande:
    Glass: det enda med den som hade hjälp mig är att jag ff är hård i magen, även när jag äter LCHF. Och att öka min insulinkänslighet - MEN, det gör man ju ändå med tiden på lågkolhydratskost..
    funkar inte vanlig kokosolja mot det? 

Min mage fungerar OM jag får i mig tillräckligt med magnesium, annars är det tvärstopp  
  • Glass

ja nygårda har en lightjulmust som brukar vara god, den dricker jag mängder av

Angående att sötningsmedel inte är LCHF så tycker jag att det är grymt mycket "regler" kring vad som anses vara LCHF. 
    Jag bokstavstolkar det helt enkelt och då är det lite kolhydrater och mycket fett, thats it 

• Glass
    Trolla75 skrev 2012-10-11 18:56:27 följande:
    Ni som dricker light-drickor med gott samvete kanske borde läsa ...

matfusket.wordpress.com/2010/04/20/aspartam-e.../

Det var någon som sa till mig när jag var tonåring i början på -90 att light var giftigt och det bet sig fast i min hjärna...
    Visst jag har smakat men aldrig gillat smaken och det är jag tacksam för...
    den länken funkade inte, men om du menar detta http://matfusket.wordpress.com/2010/04/20/aspartam-e-951-%E2%80%93-ett-nervgift/så är det en persons tankar och idéer och han har inget vetenskapligt stöd alls i det han skriver
  • Glass
    stjierna skrev 2012-10-11 23:29:25 följande:
    Jag dricker cola zeeo, men inga som heter light... Ingen aning om varför jag tror att zero är bättre.
    För mig triggar det inte heller sug, och jag går ner i vikt även om jag dricker zero till kvällsmaten ex, zero är för mig något gott som är okej att unna sig ibland. :)
    zero innehåller samma ämnen, men låter häftigare och riktar sig till en manlig målgrupp. Innan var det olika ämnen i light och zero, men nu är de likadana  
  • Glass
    RebornEve skrev 2012-10-12 02:52:26 följande:
    Angående lightdricka... Jag drack massor med cola light när jag började med lchf. Det kunde bli 2 liter om dagen. Gick snabbt ner 30 kg, tog ungefär 8 månader. Har ätit lchf från och till i ca 2 år och alltid druckit cola light, har heller aldrig ätit vidare strikt. Dvs jag har druckit vin ganska ofta, ätit generöst med mjölkprodukter och ätit flatbröd flera gånger per vecka!
    För ca 1 år sedan vägde jag ca 65 kg och har därefter pendlat mellan 64-69 kg ungefär.(69 kg de veckor jag unnat mig kolhydrater men så fort jag slutat med dessa har jag gått ner till ca 66 kg igen )

Nu testar jag ett litet experiment , slutade dricka cola light för ca 20 dagar sedan!slutade då även med vin.
    1 oktober vägde jag och mätte mig och startvikten var 66,7 kg.
    Från och med 1 oktober så har jag ätit glutenfritt,mjölkfritt, givetvis sockerfritt och även alkoholfritt samt att jag är koffeinfri och nästintill fri från sötningsmedel. Har druckit någon kopp varm choklad med lite sötningsmedel !
    Jag mår så himla bra, mina finnar som jag fått trots att jag närmar mig 30 har försvunnit. Magen är inte svullen och fungerar precis som den ska. Jag känner mig otroligt pigg och glad :)
    Ska bli sååå spännande att äntligen få väga sig den 28 oktober!
    Allt det där som du upplever nu i och ,ed att du är striktare upplever jag också, fast då äter jag sötningsmedel, gluten och mjölkprodukter :)

Hoppas att det går bra för dig och att du får ett riktigt skoj resultat på vågen  
  • Glass
    Gladskit skrev 2012-10-12 08:45:48 följande:
    Jag har hört att det var så här.
    Coca Cola bestämde sig för att ändra sötningsmedel i Cola Light från aspartam/acesulfam K till sukralos. Men det gillades inte av folk som tyckte att smaken ändrades väldigt mycket och många slutade köpa Cola Light. Coca Cola var dock för stolta för att byta tillbaka rakt av, så istället skapade man Cola Zero som då egentligen var den "gamla" Cola Light. Så ett tag var Zero sötad med aspartam/acesulfam K och Light med sukralos. Men idag har man övergett sukralos och därmed känns det ju som exakt samma produkt
    japp, så var det, men om man kollar reklamen nu så ser man tydligt att målgrupperna är olika
  • Glass
    Gladskit skrev 2012-10-12 14:47:33 följande:
    Kul att det stämde!
    Och ja, visst är målgrupperna tydliga. Men jag tycker fortfarande att Zero är klart godast!
    ja, jag håller nog med, men vet inte om det egentligen är så eller om det är psykiskt  för mig

Dock så trodde stjierna att zero var nyttigare, men de innehålelr ju ändå samma ämnen  
  • Glass
    Paulas mamma skrev 2012-10-12 17:10:58 följande:
    Ni verkar alla vara experter här så jag frågar er om min dag ser konstig ut. Tänker på mat hela tiden. Kylen full med grejer. Mestadels grönsaker smör, grädde och småplock/mellanmål som olika ostar skinka, olika korvar/salami med hög kötthalt. Imorse kl 0700 åt jag 2 kokta ägg, en skiva ost, 2 skivor kalkon med en tomat. Lunch blev kl 11.30, omelett med kantareller, tomat och lök. Kl 2 kom jag hem å var hungrig, tog mig ett mellanmål, 1 ägg och 1 skiva korv med en skiva brieost med ett salladsblad virat runt. Jättegott. Sedan kl 4 är jag vrålhungrig. Tar mig en skiva lufttorkad skinka med lite mozzarella. Till middag har jag strimlat ner rester från gårdagens hela kyckling, fräste det med chili och viltlök. Strimlade i lite lök och i med lite grädde. Till detta tänkte jag steka lite sparris inlindat i bacon och en liten sallad vid sidan om. Tänkte äta mellan 18-1830 tiden. På kvällen runt 20-21 brukar jag bli lite småhungrig. Då blir det oftast lite nötter eller nån skiva ost. Jag är helt helt ny på detta så skulle gärna vilja ha lite kritik så jag vet om jag för rätt eller inte. Det känns som jag äter väldigt ofta. Och ägg äter jag nästan till de flesta målen. Kan man äta för mycket ägg? Och hur stora portioner är okej? Äter jag för ofta?
    Eftersom du är ny på detta så är det naturligt att du är hungrig ungefär hela tiden. De första veckorna/månaden åt jag konstant

Så är när du vill helt enkelt  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**