• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Oj, ja ursäkta mig. Bäst att vi kallar den för JUCEAS FANATISKA LÅGKOLHYDRATTRÅD, så att dom som råkat benämna sitt matintag med Atkins eller GI också får vara med.

• jeng
    katja74 skrev 2011-03-29 12:35:28 följande:
    Hörrni, minus två kilo på vågen på en och en halv vecka! Och då har jag fuskat iite.
    grattis!!
  • jeng
    Majlo skrev 2011-03-29 13:33:31 följande:
    Nu får ni ge er.......

Idag fyller jag år och ska banne mig ta en bit chokladtårta....... 
    GRATTIS!!!
    Äter du lite åt mig också??? 
  • jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-03-29 13:56:51 följande:
    Tack för tips.

Men på ett ungefär hur mycket grönsaker äter ni per dag?
    Mellis tips?
    Sallad kan jag äta ca 75 gram till en måltid (köper färdig påse och det är en halv normalstor färdig påse)
    Annars äter jag gärna ca 100-150 gram sparris (köper icas frusna)

Oftast blir det grönsaker till lunch och middag, medan min frukost oftast är utan grönsaker eller med väldigt lite grönsaker. Men ibland blir det nån sallad eller röra eller så till frukost och då blir det ju 3 ggr per dag!

Mellistips: Jag gillar ostrullar med smör på man kan också ta en skinkskiva, skiva ost och lägga på och så rulla ihop. går att lägga in en gurkstav i mitten också. andra poppis tips är väl ölkorv, babybels mm men det brukar inte jag äta. 
  • jeng

Saargr,
    Det var så jag menade med. Och jag personligen uppskattar ju att det finns en Atkins-shake för mig att köpa när jag behöver det. Men man ska ju inte blanda ihop Atkins shake-diet med ren Atkins heller tycker jag. Det står i nya Atkinsboken att man får lov att byta ut max 2 av sina 3(+2) måltider per dag mot Atkins-produkter, men det står absolut ingentstans att man SKA eller BÖR, utan det står snarare så som jag själv tycker att det är helt ok att ta till när det behövs!

Som alltid så är det väl sunt förnuft som gäller, att inte bara tro att man kan äta hur mycket sött som helst såvida det står sockeraljohol eller sötningsmedel på istället för socker. och självklart är väl en fräsh sallad med kött i grunden bättre mat än något som kommer på tetrapack med 12 månaders hållbarhet i rumstemp

• jeng

helene,
    TACK!
    Nog kan jag verka frustrerad ibland, men det är ju just för att jag VILL äta lågkolhydratkost för hälsan, men samtidigt känner att jag SKA bli av med mina sista kilon. Men nu har jag hört från flera håll att den här jämvikten (såklart) är hormonell, och kan ligga en bit högre än normalt tex efter barnafödande. man har ju graviditetshormoner kvar i kroppen i ca 3 år efter en graviditet. Du har väl också en liten hemma, så det kan ju vara samma för oss båda!

Jag jobbar lite med min inställnng också. Jag är trots allt bara 4 kg tyngre än min gamla jämvikt (där jag hamnar om jag varken äter bra eller dåligt) och ca 8 kg tyngre än den vikten jag brukar ha, men som jag också brukar få kämpa lite för att ha. Det är ju fullt normalt att kroppen tycker sig ha hittat sin nivå nu, efter att ha gått upp och tappat 65 kg inom loppet av 3 år... 

jag är van att få kämpa för att gå ner eller hålla vikten. men jag är absolut inte van vid att man verkligen sköter sig, och INGET händer ändå! Det är nog där i som frustrationen ligger. Om inte 80/80/20 funkar, då har man inget nästa steg att testa lixom... Då får man ... hmmm.... tänka om.

• jeng
    rasajj skrev 2011-03-29 15:30:49 följande:
    Ja, som sagt. I nodfall kan jag ocksa trycka i mig en atkins shake. men barerna ar bara for ackliga!! Men jag tror att det ar lite falsk marknadsforing, lite som dreamfields pasta. Det later sa bra att man ska fa nagot som ALLA ANDRA ater och anda inte fa i sig kolhydrater.. Sa darfor ar det absoluta nodfall som det blir for mig. det ar val lite lattare for mig, jag kan springa in pa narmaste affar och kopa medan i Sverige maste man tydligen bestalla over natet?

Iallafall, jag tror att det kan bli knepigt om man brakar om VILKEN low carb diet man foljer ocksa.. Det ar Low Carb helt enkelt. Iallafall for mig.

Man far anvanda lite av det dar sunda fornuftet man antas ha, ibland..
    Absolut. Jag tycker det gäller att man kan läsa innehållsförteckningen vad man än stoppar i sig! För det marknadsförs ju som "2 gram kolhydrater", trots att det faktiskt är mycket fler kolhydrater egentligen. Jag gillar inte "low carb" stämpeln i allmänhet. Den är ju ofta bluff och båg, som tex i den där pastan! Där har man ju visat att det blir fler nettokolhydrater ju mer man kokar pastan, och det som anges på paketet borde ju ha nånting att göra med hur produkten är i ätbar form, för ingen äter väl pasta direkt ur paketet gissar jag på... Lite samma kan jag tycka att det är med vissa recept på LCHF-sidor på nätet. Bara för att det heter LCHF-nånting så är det garanterat ok, utan att man ens reflekterar över vad man stoppar i maten när man lagar... Sånt är ju trist.

Jag tycker ju den baren jag har smakat är riktigt god, men där kan man självklart tycka olika! Tur är väl det! Shakerna fanns förr i min ica maxi, men nu fanns det inte i hela stan. Jag fick alltså beställa på atkins hemsida. Barerna köpte jag ju på ica däremot.
  • jeng
    helene306 skrev 2011-03-29 15:42:59 följande:
    3 år! Skämtar du?! Helvete, ska jag drass med fläsket så länge till? Jo, jag har en 11½ månaders här hemma. Jag har inbillat mig att det ska gå bättre när jag slutar amma och nu ammar jag ca 3 gånger/dag som jag vill dra in helt. Sen jädrar När hon blir 1 vill jag sluta. Dels för att hon knappt äter, det är mest snuttandet hon vill ha och jag har märkt att det inte mättar så bra längre. Som idag, jag ammade henne vid 13 (hon käkade lite majs, gurka och potatis med bea när vi lunchade ute, hon ville inte ha och vi trugade inte mer, spagetti m. köttfärssås som jag hade med tog hon 2 skedar av) Vi hämtar storebror och kl 14 är hon vansinnig i vagnen! Hon skulle sova var tanken. Upp med skrikandes tjurig unge, efter ett tag kokar jag mannagrynsgröt och hon slevar i sig en ½ portion (spetsad med en skvätt grädde och smör). Inte undra att hon inte ville sova.

Jag väger också 4 kg mer nu än när jag blev gravid men jag stör mig på det. Dessutom ser ju inte min kropp likadan ut, mjuk och sladdrig här och var men men, det får ta den tid det tar! Jag ska också jobba lite mer med skallen, främst för att undvika att vräka i mig skit trots att jag absolut inte är sugen, det är så onödigt men än har jag inte kommit hela vägen. Allt är ju en process

Linda: Bra rytet!
    Jag ammade första ungen 6 månader. Trivdes inte med det, men höll i för det skulle ju göra under med vikten. Jag hade ju gått upp 35 kg med han, så det hade varit skönt med en extra skjuts! Istället gick jag ner på BB, men sen inte ett gram på 6 månader! När jag slutade amma så funkade min GI-kost plötsligt, trots att jag inte ändrade på nåt i kosten när jag slutade amma! Så under kan ske! hann gå ner alla mina gravidkilon till plus nr 2 ca 4 månader efter amningsslutet, sen var det ju bara uppt igen 25 kg blev det den gången men då var det i gengält inget vatten! Ammade inte mer än 4 veckor tror jag, det strulade HELA tiden. Men trots det så gick jag inte ner nåt i vikt förrän ungen var *gissa* jo 6 månader... Så nån form av hormonell gräns verkar det kunna finnas. Man får väl gilla läget. Jag är av med alla mian gravidkilon och dessutom 5-7 fler efter det. Kämpar nu med depressionskilona som jag ju drog på mig precis innan mitt första plus! Vänta bara! Snart hittar jag lösningen

Mina gamla jeans går knappt upp över låren, trots att jag väger mindre nu. Jag var ju liggande pga överjävliga fogar hela graviditeterna så man har ju betydligt minde muskler och betydligt mer fett nu till samma vikt! Och byxorna jag hade på väg in till förlossning nr 1, kom jag inte i på väg hem sen 3 dagar senare, trots att jag tappat nästan 20 kg då (förlossning + massa massa vatten). Så mitt bäcken lär väl aldrig bli vad det en gång var! hahaha...  Tur att man fick söta ungar iaf!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**