• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

har haft en riktigt dålig dag hittills idag. en vän har tyvärr förlorat kampen mot cancern idag! men när jag kom in här nu så fick jag ett leende på läpparna för första gången på hela dagen! gud vad ni är gulliga!  

• jeng

Jag tvingades göra köttfärssås eftersom jag hade köttfärs i kylen. Men det blev bra till slut. Bara inte det jag var sugen på.

Massa köttfärs (storpack, så typ 1.6 kg) stekt i gjutjärnsgryta med vatten och salt och peppar. sen lite "brynt schalottenlök" fond, lite tomatpure (heinz), lite lite mörk soya, lite vitlökspulver och en del lökpulver. sen ca 2-3 dl grädde, och så koka ihop. sen i slutet häller jag i ett par paket shiratakinudlar. MUMS!

och så gjorde jag ischoklad med mitt nya cocosa också. ska bli spännande att testa det imorgon! 

• jeng

Apropå att äta rätt enligt lchf. (Blunda nu ni som inte gillar siffror )
    Idag har jag ätit :19.7 gram kolhydrater, 82.4 gram fett och 83.7 gram protein!! Är inte det rätt så nära 80/80/20 man kan komma?  

• jeng
    Nikhita skrev 2011-03-29 21:32:27 följande:
    du är duktig på att räkna ut. hur gör du ?
    Jag har ett excelark. har kolumner för matvara, kcal, kolh, fett, prot per 100 gram och antal gram jag har ätit. sen räknar den mängden kolh, fett, prot och kcal jag har fått i mig från den varan, och sen summerar jag dagen. sen avnänder jag dom summorna för att räkna ut min fördelning

ja, det låter nog mer avancerat än vad det är. jag gör ju i princip samma sak som matdagboken gör, bara det att jag tycker att mitt excelark är mycket smidigare och går snabbare att fylla i. 
  • jeng
    Faile skrev 2011-03-29 22:18:07 följande:
    Angående detta med järntillskott.

Jag hade förut järnbrist och fick medicin för det. Sen har jag fortsatt ta tillskott vid mens varje månad eftersom jag blöder så mycket. Det borde väl vara ok nu med, även om man egentligen inte ska äta järn när man äter lchf?

Vet att ni inte är läkare men ni är bra på att spekulera
    Jag har väldigt svårt att hålla uppe mina blodvärden. Äter alltså järn både nu och då, i rätt höga doser. Jag har inte slutat med det bara för att jag äter lchf, däremot så känner jag inte att behovet är lika stort - OFTAST. När jag däremot får en period av rejäl järnbrist, så tar det mig ca 1-2 veckor med järntabletter innan jag är på vettig nivå igen, och under den perioden brukar kolhydrater hjälpa till. Min järnbrist blir ju som en diabetikers låga blodsocker, och jag kan på nåt vis kompensera med att ha högt blodsocker. vilket såklart inte är hälsosamt, men man kan ju iaf fungera som person!
  • jeng
    Faile skrev 2011-03-29 22:55:54 följande:
    Ja, precis. Får man väl brist igen så är det ju inte fixat på ett kick, så jag förebygger just genom att tillföra under hela mensperioden för att inte hamna nere i gropen ( för det är hemskt, känns som man drunkar i gyttja ) igen.

Det var möjligen inte så att din vän hette Linda förresten? Har nämligen själv följt en blogg av Linda och hon avled i cancer idag
    Jo, det var Linda.
    Tror att många vet vem hon är pga bloggen och att hon blev hjälte-mama och allt sånt under senaste året!
  • jeng
    Denebola skrev 2011-03-29 23:41:32 följande:
    ... enligt min teori för att det marknadsförs så mycket som en "bantningsmetod", hade fler fått upp ögonen för att det är en "friskhetsmetod" (livssstil) så hade nog fler ätit det för att må bra rätt och slätt.
    Håller med dig där! Jag kan tycka att de som bara börjar äta lchf för att de tror det är en quick fix vad gäller kilona, har lixom missat nåt i grundidén! Självklart får man göra precis som man vill, men det här med att kolhydrater är dåligt, det gäller ju knappast bara överviktiga!
  • jeng

Återkommer med svar om ett par timmar. Mötesdags på jobbet!

• jeng
    lovetove skrev 2011-03-30 09:04:32 följande:
    Det var inte meningen att låta som om jag bara tyckte LCHF var en bantningsmetod. Det är snarare så att min övervikt fått mig att verkligen motivera mig att göra något disciplinerat för att må bättre. 
    Jag hoppas också att det framgick att jag inte menade att LCHF var att banta. Det jag undrar över är om det påverkar amningen? (Jag har googlat lite och sett olika åsikter, men vad säger ni?) Jättetacksam för svar! 
    Hej,
    Jag tror absolut inte att kommentaren om LCHF som bantningsmetod var riktad mot dig, utan det är en diskussion som har pågått ett tag.

Amningen tror jag inte ska vara några problem. Jag skulle kanske inte rekommendera dig att köra på superstrikt, även om jag vet många som ammar som kör strikt. Lägg dig på ca 20-30 gram om dagen och se hur det känns! jag personligen hade inga problem med ketos och amning, förutom att jag en dag när jag skulle pumpa ut märkte att mjölken var mintgrön Men jag märkte inget på barnet! 
  • jeng
    Nikhita skrev 2011-03-30 09:09:30 följande:
    Ahaa Har du köksvåg också då?
    Ja, det har jag. En riktigt gammal grej. Tror egentligen det är en brevvåg
    Jaja, använder den ytterst sällan. Man lär sig efter ett tag ungefär hur mycket en kycklingfilé väger och såna saker. Grönsakerna köper vi alltid på ica och där kör vi självscanning. Det är ett bra tips. även om man inte självscannar så kan man ju sätta lappar på grönsakerna. då vet man att gurkan väger 350 gram och vet alltså hur mycket det blir om man tar halva osv. Det måste ju inte bli EXAKT rätt, men det är ju skönt att ha en aning om vad man har fått i sig! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**