• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Joddan skrev 2011-05-14 17:52:55 följande:
    Ja jag ska göra pones . Har ingen cream fraise heller . Men då kanske det går med turkiskyoghurt?
    Man kan ju alltid prova?
    Det går garanterat lika bra
    Linda1976 skrev 2011-05-14 17:35:08 följande:
    HEJA!! Det var riktigt duktigt. Du hade ju i princip redan utfört "brottet" - men kom på bättre tankar!!
    Tack Jag kände mig duktig! Först tänkte jag falla för jag var grymt sugen redan igår och det är ju trots allt lördag idag men så, ska jag bara ta lite, typ 10 bitar, varför öht ta alls? Det lilla är ju en fis i rymden. Sen tänkte jag att jag kan norpa en minitoblerone av sonen men näe, varför ska jag ens göra det?

Denebola, tack ! ditt inlägg skulle vara med också men detta internet styr visst lite som den själv vill nu.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    jeng skrev 2011-05-14 20:11:59 följande:
    Det är inte sukrin melis dom använder? Låter konstigt om dom verkligen använder rent socker?
    Jag brukar mest göra råkrämen i den boken och då ska det vara 1-3 msk florsocker eller annat sötningsmedel så det är florsocker de kör. Nu var det längesen jag bläddrade i kokboken men jag är rätt säer på att jag aldrig läst om något Sukrin eller Sukrin melis i den. Det var först i Bakglädje med lchf som jag stötte på Sukrin.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-05-14 22:29:30 följande:
    Det berodde tydligen på ens DNA. Så jag har en sparris-får-mitt-kiss-att-lukta-illa-gen
    Har jag käkat sparris luktar mitt urin apa också Först trodde jag också jag åkt på något tjosan men sen tänkte jag steget längre och kopplade för en gångs skull ihop illalultande urin med sparris. Tjing
  • helene306

Vad illalultande urin är får ni klura ut själva

• helene306

Trots vätskedrivande sväller jag som en ballong. Jag tror iofs ägglossningen bidrar men nu börjar jag närma mig 70-strecket! Helvete, jag som var nere på 65,9. Det känns inte kul alls det här

• helene306
    Denebola skrev 2011-05-15 20:40:19 följande:
    Jag började på en sats i alla fall. Men alltså, koka? Hur får man en jättetjock smet att koka? Var ju rädd att jag skulle bränna botten på den bara. Så det blev inte så mycket sånt :P Körde ner den i en ugnsform och ställde i frysen direkt a la Linda. 
    Det ska väl sjuda enligt receptet. Jag har låtit det stå på plattan en stund och sen tagit bort, rädd precis som du att det ska bränna fast i botten. Har du slängt dom i frysen hinner du klart ikväll
  • helene306
    Simbaa skrev 2011-05-16 18:18:00 följande:
    Nån mer som mensen flippat ut på när ni kör lchf?
    Jag har p-spruta men förra gången jag körde lchf så blödde jag nästan varje dag så jag slutade med lchf
    Nu har jag kört i en vecka och det är precis som förra gången
    Jag klarar inte hormoner så jag har kopparspiral. Här kommer det som en klocka.

ofrivilligbonusmamma: Såna tankar du dras med just nu tycker jag är väldigt vanliga om man tvivlar på något. Då börjar man helt plötsligt tvivla på allt och ifrågasäta allt. Din sambo är kvar, han älskar dig för den du är även med en valk på magen eller med en bred rumpa. Du har tappat 30 cm, det är jättebra! Du har ju inte ökat 30 cm. Du är säkert stressad över något, medvetet eller omedvetet, du kanske har fått dåligt med sömn? Vad som kan vara en utlösande faktor. Tvivla inte, se dig själv och tala om för dig själv att du är fin, sexig, snygg och vacker. Titta på din kropp och förlika dig med den.
  • helene306
    Enensammamma skrev 2011-05-16 18:50:53 följande:
    Så nu bombar jag med SERIÖSA frågor/frågeställninghar

Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?

Vad äter resten av familjen, barnen?

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?

Jag va inte godissugen dom 10 dagarna jag körde lchf men jag VET att godis är underbart och längtade då efter det varje dag iaf.
    Jag är inte så förtjust i glass så jag saknar det inte. Ska jag ha något blir det en mjukglass och max 1/år. Det tar jag isf.

Familjen äter samma som jag men barnen får potatis/ris/pasta till. Äter vi kött och sås som ingen av barnen gillar (6 åringen ratar, 1 åringen har svårt att tugga) så får de annat typ pannkakor.

Är vi hos vänner äter jag det tillåtna. Finns inget tillåtet ser jag till att äta så bra det går. Är jag på restaurang väljer jag kyckling, fisk, kött men utan pommes och ber om sallad och extra sås.

Jag kan sakna godis och jag faller ibland. Det är något jag jobbar med. Har jag haft sockerproblem sen jag var liten så är det inget jag förväntar mig försvinner på några veckor. Det är en process. Bröd saknar jag inte. Jag kan äta men inser ganska fort att det inte är gott. Vitt bröd smakar ju typ blä. Pågenlimpa däremot kan jag falla för enbart på doften och det var många gånger jag hade lust att vräka i mig x antal skivor när jag gjorde smörgåsar åt sonen men jag vet hur jag mår om jag svullar så jag lät bli. Men det var frestande. Fast i det stora hela saknar jag inte bröd ett dugg. Jag saknar mer själva bakandet. Jag bakade mycket innan, främst fikabröd och det saknar jag en hel del.

När vi har varit på Liseberg äter vi Burger King (tror jag det är som finns där) men jag äter bara hamburgaren och skippar brödet och pommes. Tar morötter istället. 
  • helene306
    lillabebben skrev 2011-05-16 21:09:17 följande:
    En månad med lchf och jag tror att jag äntligen kommit in i det och hittat en bra balans. Ni som inte äter för viktnedgång (Denebola?), hur ser en vanlig matdag ut för er och vad ligger ni på i carbs? Är lite nyfiken baraFlört Själv har jag hittat en bra nivå på runt 40 g om dagen men är lite rädd att jag får i mig för mycket fett men det ska väl inte vara nån fara egentligen? Ligger på 100-150g om dagen tror jag. Känner mig mycket mättare nu och behöver inte äta lika mycket och mitt sötsug är betydligt mer lätthanterligt. Tillåter mig dock ett dagligt eftermiddagsfika  med kaffe m. grädde och två rutor 86%-ig choklad . Ikväll hade det dock varit smaskigt med  smågodis. Sambon är bortrest och jag är ensam med barnen och då brukar jag alltid moffa i mig en massa sötsaker men  idag blev det en ostrulle med rökt skinka istället för sött och jag är nöjd med det.

Tycker för övrigt inte att det känns som att lchf är speciellt extrem (liberal lchf alltså). Bara ta bort potatis/pasta/ris/mjöl till maten. Inget jag saknar faktiskt. Det svåra är sockret men det går ju det också. Idag unnade jag mig dock en aprikos, men det ryms inom mitt dagsintag.

En till fråga till er som hållt på ett tag: Har ni kollat upp era  värden, kolestrol o liknande? Är fortfarande lite rädd för dåliga värden med allt fett, även om jag vet att kolestrol inte är farligt.....
    Härligt att du hittat ett bra sätt för dig och hur du ska äta! Det är ju det det går ut på

Jag har kollat mina värden och det ligger bra. Det onda kolsterolet tyckte jag själv låg för högt men läkaren var inte orolig och efter att jag läst på Kostdoktorns hemsida och delade det goda kolesterolet med det onda (har jag för mig att man gjorde) så fick jag bra siffror. Jag är inte orolig. Mitt blodtryck, blodvärde, triglycerider och annat ligger finfint. Jag trodde faktiskt inte annat
    Mitt järnvärd har alltid varit bra, men mitt blodtryck är aningens lägre nu med lågkolhydratkost än innan.
  • helene306
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-16 22:41:31 följande:
    Tack snälla du! Jag fick ett litet psykbryt imorse bara, så nu känns det bättre efter att ha kommit hem efter en okej dag på jobbet.
    Nervositet är en utlösande faktor ("stress"). Och nervositeten gör små tankar till skitstora tankar.. Måste helt enkelt lära mig att hantera det..
    Härligt att du haft en bra dag på jobbet Man måste ju lära sig hantera saker men det sker inte i en handvändning. Det tar tid, ibland flera år men bara man är medveten om sitt problem så kan det bli lättare att handskas med. Jag har alltid haft en sorts hatkärlek till min kropp. Eftersom jag haft problem med acne både i ansikte, på bröst och på rygg har jag haft jätteproblem med att visa mig naken. Jag känner mig inte fin när hela ryggen var som en prickig korv. Det här sitter i än även om acnen är bättre och jag har några enstaka blemmor här och var. Lchf har gjort förbättring men jag är inte helt finnfri än. Tyvärr. Det är först nu jag börjat uppskatta min kropp även om den är sladdrigare, mjukare och vissa delar är tommare och hängigare än innan Allt är en process men man brukar nå fram till målet på ett sätt eller ett annat

Dagens lunch skulle få vilken dietist som helst att skälva: stekt kycklingbröstfilé med en hög oliver och hyvlat smör med grillkrydda på Vilken FETTBOMB!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**