• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

beccagranen skrev 2011-05-27 09:53:40 följande:
    Någon som har jämfört effektiviteten av att äta LCHF vs. GI.
    Eller LCHF fast ätet mindre fett än rekomenderat för dieten?

Sorry för bombning av massa frågor, men det känn så fel att tvinga i sig fett fatsen man inte är hungrig eller ens vill ha det extra som behövs.
    Men är du inte hungrig ska du inte tvinga i dig fett. Du äter när du är hungrig och tills du är mätt. Lyssna på kroppen
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    beccagranen skrev 2011-05-27 10:33:03 följande:
    När jag äter en måltid så äter jag det enligt rekomendation, med mycket fett. Men jag läse att många tvingar i sig skedar med kokosfett och grädde i kaffet osv. Jag vill ha mitt kaffe svart, och gärna slippa skeda i mig fett under dagen, kan man dte utan att sabba dieten? =)
    Fast det är inet meningen att man ska ha överdrivet mycket fett i maten. Jag har kokosfett och ibland grädde i kaffet. Kokosfett för att hålla magen i form och få i mig fett för mättnad. Grädde om jag vill lyxa till det och för att det är gott men jag tvingar inte i mig fett. Drick ditt kaffe svart om du vill ha det (mitt kaffe är också svart med kokosfett i ) Ta kryddsmör till köttet, kyckling osv så får du i dig fettet utan att behöva skeda i dig massa extra. Är du mätt så behöver du inte hytta i så mycket mer, är du hungrig har du fått i dig för lite.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-05-27 11:50:45 följande:
    Hamnade i en sojadiskussion i en annan tråd, och visade länkarna som var uppe här för inte så länge sedan. Fick sedan en länk, som handlar om sojans positiva effekter. Den ska ha nyare forskning till stöd än artiklarna som var här i tråden. Dessutom påstås köttindustrin ha lobbat för att smutskasta soja till förmån för att folk ska äta mer kött, och att det är detta som gett upphov till de negativa forskningsrapporterna.

Jag känner just nu att jag inte vill säga varken bu eller bä, men jag undrar vad ni andra säger om detta www.vegetarian.org.uk/factsheets/safetyofsoya...
    Jag orkade inet läsa, det är ju på engelska men spontant: vegetarianer har ju sojaprodukter som bas så det är väl klart att soja inte är skadligt? *måste läsa den ordentligt känner jag.

Kramper i ben/vader är vanligt i början och kan komma lite då och då. Jag kan känna av det ibland men störs inte av det. Skaldeman tog B-Calm har jag för mig och i Matrevolutionen stod det något om att man kan ta lite mer salt i kosten för att slippa detta. Det är alltså inget ovanligt med kramper men jäkligt störande och ont!
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-05-27 21:00:55 följande:
    Förövrigt så har jag ballat ur ikväll och käkat godis, ren och skär tröstätning!

Min man har varit väldigt mycket borta på jobb/föreningsaktiviteter osv i vår och om JAG mår dåligt av att han är borta är en sak, men om barnen bryter ihop av saknad, där går min gräns. Så ikväll har jag sagt till maken att nu måste han vara hemma tills semestern börjar, som tur är har han semester om 1 veckan....

Ungarna har varit en ren och skär plåga i 3 dagar nu, när han har varit borta. Ikväll satte jag dem vid köksbordet och frågade varför... 7-åringen bröt ihop fullständigt och sa att han saknar pappa, och sedan grät han så hysteriskt i en halvtimme att jag till slut var tvungen att låta honom andas i påse för han hyperventilerade...

Och sedan ringde jag och 7-åringen maken....
    Förstår att du tröståt! Jag håller med dig, själv kan man klara saknaden men när ens barn längtar då är det svårt att orka vara stark själv! Jag har en kompis vars sambo jobbar i Stockholm. Han kommer hem på fredagkvällen och åker söndag eftermiddag. Hon tycker det har blivit en vana men en gång reagerade deras minsta son med att var avvaktande mot pappan en hel helg. Deras största son har börjat gråta när han åker. Usch, jag hade inte pallat med ett sånt liv. Inte när barnen visar att de inte mår bra. Vår son på 6 år kan sakna pappa om maken är iväg 3 nätter. Det kan jag tycka är jobbigt när han ständigt undrar när pappa kommer hem?

Hoppas er 7-åring har lugnat sig och att det är bra nu! Kram till er
  • helene306
    Nessima skrev 2011-05-28 11:03:36 följande:
    Någon som vet om det finns bruna eko-ägg? Jag har tyvärr en fix-idé som har suttit i hela livet om att bara bruna ägg är goda. De ser ju godare ut, så det är väldigt svårt att släppa.
    Jag har sett det i min Ica, bruna eko-ägg alltså så kika. Jag håller med om att bruna ägg ser mycket mer aptitligare ut! Maken tycker de ser äckliga ut.
  • helene306
    Probably the best in the skrev 2011-05-28 12:55:36 följande:
    - 9 kg sen 14 maj!!!!!

Mer coccosfett i kaffet tjejer!
    Grattis!!!

Men jag har ju kokosfett i kaffet. Lagom för min mage. Inte går jag ner men jag mår bra!
  • helene306
    Probably the best in the skrev 2011-05-28 15:10:58 följande:
    Mera
    Eller så är det KELPEN...den kan stimulera sköldkörteln och därmed ämnesomsättningen. Även om man har en "normal" sköldkörtel kan den behöva lite skjuts. Det är en alg som är rik på jod, och man kan få sköldkörtelproblem pga jodbrist, vilket jag kan ha, jag har hypotyroes och äte rmedicin men inte förräns nu har jag fått fart på vikten!!!!! Ätit LCHF i omgångar förut utan sånt här resultat.
    Ok, jag ska lyda och vräka på mer Kelp, vart finner man sånt? Hälsokost? Jag kollade min sköldkörtel för många år sen men då såg allt ok ut enligt läkaren. Fast jag har ju läst här att det är många som får bra värden när de istället är skit. Då sökte jag för att jag svettas så enormt och det gör jag fortfarande. Min mamma har haft problem med sköldkörteln och opererats för giftstruma. Jag har på känn att jag åker på samma sak framöver.

Men så länge: mer kokosfett åt kaffet!
  • helene306
    Mandel skrev 2011-05-28 18:43:31 följande:
    Kan man smörsteka rädisor?
    Låter himla gott! Jag har inte testat men annat som är smörstekt är ju gott så varför inte rädisor?
  • helene306
    Faile skrev 2011-05-29 13:20:47 följande:
    Varje gång någon säger ( vilket händer iaf några gånger i veckan )  att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera, så svarar jag bara att,
     "jag vet ju inte hur din hjärna funkar, men min klarar sig alldeles utmärkt utan lasagneplattor och skogaholmslimpa".

Har man tur inser de själva hur dumt deras påstående låter.
    Hahahahahaha! Tack för det, det måste jag kläcka ur mig någon gång om någon envisas med att hjärnan behöver socker.
  • helene306
    MTG skrev 2011-05-29 21:49:09 följande:
    Imorgon ska jag väga mig igen, känns inte som att det kommer gå bra. Undrar lite över vad jag gör för fel som inte tappar i vikt som alla andra verkar göra. Känns så lätt att skylla på amningen, tror inte att det är hela sanningen. Funderar på att byta ut nått mål till ersättning för det är väldigt mkt bök under matning just nu, känns inte som att jag har tillräckligt med mjölk.

Nästa vecka blir det strikt och jag ska föra matdagbok varje dag, så får jag se hur jag ligger till om dagarna.

När jag ammade tog det 3 månader innan jag gick ner och det har gått trögt hela tiden. Nu har jag gått upp och först trodde jag det berodde på kortisonsprutan jag tog mot min pollenallergi men nu börjar jag misstänka att den avslutade amningen bidrar också. När jag slutade amma första barnet gick jag ner snabbt i vikt för att sen gå upp allt och lite till. De kilona satt berget och de 3 kg jag har gått upp nu sitter berget också. Men jag kör på för jag mår bra

Idag tänkte jag lyssna på kroppen och har skippat frukost eftersom jag inte är hungrig. Undrar hur länge jag klarar mig?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**