• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellani skrev 2011-05-17 14:18:54 följande:
    Ni experter, 
    hur gör ni med barnen? Välling? Har läst en del om det, och det kommer inte kännas lika OK att ge barnen välling nu.
    Äggmjölk?

Vi äter annars LCHF jag & maken och barnen mindre kolhydrater, men de får det emellanåt, inte till alla mål. Men just vällingen är mitt/vårt frågetecken. Vad ge istället?
    Morgonen är inga problem, men kvällen och även ibland på natten.
    De är 2,5 år & 10 månader. 
    Jag gav vår dotter (nu 13 månader) äggmjölk då hon inte tog välling. Det funkade bra. I sommar ska vi till Legoland och jag insåg att det kommer inte funka praktiskt att bo på hotell och ha med/göra äggmjölk så jag köpte en tetra välling och testade. Nu gillar hon det helskarpt och blir som galen om kvällarna när det närmar sig välling. Det bär mig emot när jag vet att det inte är bra men hon dricker inga mängder så jag försöker se mellan fingrarna. Vårt första barn levde mer eller mindre på välling ett tag så där har jag mer dåligt samvete.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    MTG skrev 2011-05-17 15:39:54 följande:
    Vägde mig imorse, -1,1 kg sen i onsdags då jag började med LCHF! Är nu under inskrivningsvikten med ett kilo, drygt tre månader efter förlossning. Bara resten kvar nu då =) Har däremot kännt mig tröttare igår och idag så har passat på att sova lite på förmiddagarna när treåringen är på dagis. Mysigt att kura ihop sig med bebis ju ;P

ska handla imorgon och ska då köpa blomkål och broccoli, ska försöka lära mig att äta dessa!
    Grattis till vad du tappat! Ta det lugnt bara så kroppen hinner med. Jag körde inte så strikt när jag ammade och för mig tog det tid innan det lossnade på vågen. Jag hade 0,4 kg till min ogravidvikt när jag tog allergispruta mot pollen och numera är jag närmare startvikten än ogravidvikt. Skit. men men, det vänder nog någon gång
  • helene306
    Kaya skrev 2011-05-17 18:58:55 följande:
    Jaha idag har jag suttit hos doktorn och storbölat.

Skulle ju kolla sköldkörtelhormon m.m. och så började hon fråga med en sån där mamma-röst om jag mådde dåligt och var ledsen, och sa att jag såg så blek och eländig ut, och då var det som om en dammlucka öppnades, tårarna bara sprutade.

Oh well.

Fick ta en massa prover, lär ju inte få svar i brådrasket men det är i alla fall ett steg i rätt riktning (=ta reda på varför jag mår så pyyyton). Nallebjörnis - jag känner så väl igen mig i din frustration, att må dåligt och inte veta VARFÖR?!

Och så fick jag slutligen anledning/möjlighet att få siffror på hur illa det är, eftersom VIKT var en av sakerna som skulle kollas.

Jag har väl misstänkt/befarat att vikten skulle börja på "7" - vilket den aldrig har gjort i hela mitt liv om jag inte har varit gravid, även om jag hoppades att jag bara var en otränad 68-69 kg med en massa löst hull.... (=önsketänkande)

71.3 kg

Så det bekräftar ju mina gissningar = 5-6 kilo över min "vanliga vikt" och 7-9 kilo över min "fitnessvikt". (OBS! Detta är gamla siffror eftersom jag inte har vägt mig på massa år förutom i samband med mina två graviditeter)

Delmål 1 måste därför vara att gå ner till min vanliga trivselvikt där jag åtminstone kan stå ut med mig själv om jag är någorlunda hård och har tränat bra, dvs 5 kg ner till 66 kg.

Så det är väl inte mycket annat att göra känner jag nu än att återgå till det som har funkat förut - dvs massa träning och så försöka hålla kosten så strikt det bara går, både innehåll (inga s.k. "snabba" kolhydrater m a o) och MÄNGD (suck).

Jag kommer INTE att börja äta bröd, frukt, gröt, ris, potatis osv igen utan ska ge den glutenfria någorlunda low-carbiga dieten lite mera tid. Däremot kommer jag väl att fortsätta på den nu inslagna vägen med LITE mer carbs från grönsaker, LITE mindre fett och LITE mer protein.

K
    Skönt att du fick lätta på trycket och gråta ut! Hade du inte gjort det är det inte säkert att läkaren hade tagit dig på allvar. Jag är sån hos läkare att även om jag mår skit så vill jag inte vrka mesig och lägger på en mask och inbillar mig att jag mår bättre än vad jag faktiskt gör.

Kram!!!
  • helene306
    Tezzan1981 skrev 2011-05-17 19:17:07 följande:
    äntligen hittar jag en levande lchf-tråd. får man vara med?
    hängde här i trådarna 2009 och gick ned 15 kg (gravidkilon samt övervikt) med lchf och fick ett nytt liv, frisk och glad.
    blev gravid igen 2010 och hade tänkt köra lchf hela vägen men det gick ej, helt omöjligt, först pga illamåendet och sedan gick det inte att stoppa kroppen, kunde inte sluta med kolhydraterna. gick säker upp 25 kg minst.
    har en historia med ätstörningar och är också diabetes typ etta.
    fick nu barn i december igen och körde igång igen med lchf februari, har gått ned det mesta utom prick 5 kg såg jag idag. så i det läget är jag.
    ammar fortfarande och tror att hormonerna spökar för det går trögt just nu iaf...
    Välkommen hit! För mig gick dt också trögt efter barn när jag drog igång. Det tog 3 månader innan vågen rörde sig neråt. Det finns en hel rad andra positiva saker med lchf så även om inte vikten ger med sig formar kroppen om sig och man kan tappa cm mer än vad man tappar kilon så MÄT dig Man orkar mer, sover bättre, blir piggare, slipper sug och hunger osv. Det är bara positivt
  • helene306
    yena89 skrev 2011-05-17 21:51:39 följande:
    Idag har jag haft min första dag på jobbet :) Det gick bra om man bortser från min blyghet och att jag var en vandrande hormonbomb. Trodde nu när man fick jobba och tänka på annat att jag skulle sluta inbilla mig saker. men ICKE! Hade molande värk och stickningar hela tiden, som jag haft i typ 3 dagar nu. Mådde illa när det serverades middag (Älskar hemmet! Dom har bregott och röd mjölk och gör egna fruktdrycker istället för näringsdryck). Det vart potatismos och prinskorv. Prinskorven luktade god men gud vilka kväljningar jag fick. För o inte snacka om kaffet. Där var jag nästan tvungen och springa in på toan. Jag som alltid tyckt kaffe luktar underbart :( Sen fick jag dessutom oförklarliga gråtattacker ibland för att nästa sekund skratta med en patient. Ahjisses, min kropp är ett mysterium för mig just nu :(
    Dagens matintag: Te med 1,5 dl grädde. En köttbit,  1 msk beasås och broccoli till "middag". Och så nån sked av chokladbollsdegen.
    Ehhh ... du alltså, det här låter skumt. Har du gjort ett test? Innan jag visste att jag var gravid med första barnet mådde jag illa när jag jobbade natt. Eftersom jag inte visste att jag var gravid tänkte jag inte mer på det, tänkte mer på att jag behövde äta eller nåt. Jobbarkompisarna sa direkt att jag var gravid men jag sa "Nähä." Sen satt jag en natt och läste en bok "Flickan med de röda skorna" och tjöt! Tur att de andra småslumrade och inte såg att tårarna rann. Jag kommer ihåg att jag reagerade på att jag var så gråtmild men tänkte inte mer på det. När jag sen fick svar att jag var gravid då trillade polletten ner Med andra barnet kom illamåendet efter att jag testat positivt. Jag tycker du verkar ha för många symtom för att du ska inbilla dig allt.

Kram till alla ni som på ett eller ett annat sätt inte mår bra Hjärta
  • helene306
    skyrocket skrev 2011-05-17 22:06:01 följande:
    Skriver bara så jag kan hitta tillbaka, det går inte att lägga till som favorit från mobilen.

Sambon ska börja äta enl LCHF för att se om det kan lindra hans magbesvär. Jag är heelt grön på detta och behöver en hel del hjälp, recept och inspiration. :)

En snabb fråga, kan man äta enl LCHF som gravid också eller är det på något sätt dåligt för bebisen? Länka gärna till fakta/forskning kring detta om ni har.
    Jag åt lchf från v22 när jag var gravid och illamåendet lättade och jag åter igen klarade av ägg och bacon och fet mat. Jag räknade inget och åt mer grönsaker och mejeri. Någon fakta eller forskning har jag inte men klarade min farmor och mormor alla sina graviditeter utan onödigt socker och har fått friska barn så behövs inget annat Det är inte dåligt för bebis, den tar vad den behöver. Jag upplevde så mycket bättre graviditet på lchf än på husmanskost som jag åt med första.
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-18 15:00:39 följande:
    Undra vad man ska äta imorgon har någon förslag ???
    Kyckling med oliver och kryddsmör?
    Isterband med gräddstuvade grönsaker
    Kålpudding
    Viltlax
    Laxfilé i ugn med remouladsås
    Fläskfilé med bearnaisesås

Kanske finns det något som passar? Jag ska handla vitkål på fredag och göra ett lass kålpudding. Det är så smidigt att ha i frysen när latmasken biter ig på (vilket den har en tendens till att göra ofta )
  • helene306
    Faile skrev 2011-05-18 15:22:31 följande:
    Hur gör du kålpuddingen? Blir det gott utan sirap/sött, eller har du nåt annat istället för?
    Jag skär vitkålen och steker den mjuk i en hög smör (mycket ) När kålen är mjuk häller jag på runt 5 dl vatten och slänger i en buljongtärning. Lite colloritsoja för färg. Jag blandar ihop köttfärs med ägg, grädde, vitpeppar svartpeppar och salt. I med ett lager kål i botten, på med köttfärs och ett lager kål. Häll över skyn.

Jag har inte gjort så många gånger med sirap (innan lchf) så jag kommer inte ihåg om det är nåhon skillnad. Jag tycker det här är gott
    bandit skrev 2011-05-18 15:23:20 följande:
    Jag trodde det var jättemycket kolhydrater i isterband? Mellan 10 och 15/100g.
    Jag köper småländska isterband som har 9g/100. Det är mycket men eftersom jag gillar isterband och inte äter det så ofta så låter jag det vara så.
  • helene306
    helene306 skrev 2011-05-18 15:40:34 följande:
    bandit skrev 2011-05-18 15:23:20 följande:
    Jag trodde det var jättemycket kolhydrater i isterband? Mellan 10 och 15/100g.
    Jag köper småländska isterband som har 9g/100. Det är mycket men eftersom jag gillar isterband och inte äter det så ofta så låter jag det vara så.
    Sen brukar jag göra som så, jag tror en isterband blir runt 15-18 g kolhydrat så då lassar jag inte på med en massa kolhydrater resten av dagen. På så sätt väger jag upp den kolhydratrika isterbanden och njuter av en god lunch (eller om det blir till middag) och håller igen på annat den dagen. Då blir inte "skadan" så stor.
  • helene306

Sicka jädra lyxlirare ni är Här blir det ägg och majonnäs. Jupp, latdag

Moiraine: Jag har recept på kålpudding i min blogg under kött www.helenesbaksida.blogspot.com

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**