Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-07 08:12:30 följande
    Till frukost idag åt jag två små pones med Bregott, ost och skinka. Gott, men jag lät nog mina pones vara i ugnen för länge. Efter 20 min i ugnen var de fortfarande helt ljusa, samma färg som degen. Jag lät dem vara inne i 30 min tills de var svagt gyllenbruna, men då blev de rejält torra. Jag funderade ett tag på om jag hade gjort något fel med receptet? Degen blev jättetjock/fast och det kändes inte som att det fanns utrymme att "svälla" så mycket mer efter att jag hade blandat ihop allt, då hade jag ändå i ett extra ägg...!

K
    Hmm, låter väldigt likt mina pones. Jag gjorde nästan exakt likadant, och fick samma kompakta bullar.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    katja74 skrev 2011-03-07 12:09:54 följande:
    Hej tråden! Har någon ett bra "brödigt" recept på pajskal?
    Pones, eller det som finns på lchfbutikens hemsida. Nackdelen med att inte använda pones är att det andra innehåller mandelmjöl, och min sambo tycker att det smakar lite för mycket efterrätt då. Men jag tycker det är ok.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Riskiflickan skrev 2011-03-07 12:37:54 följande:
    Läste nånstans att 300g mandelmjöl blandat med 150g smält smör skulle vara ett bra pajskal. Det skall förgräddas lite först innan fyllningen läggs i....
    Det är det jag menar som finns på lchfbutikens hemsida
    Vi brukar dock göra halva satsen till en "vanlig" rund pajform med vågiga kanter (hoppas ni vet vad jag menar?). Jag tycker att det blir lagom då, men sambon tycker att det blir för tunt med pajskal då så det är väl en smakfråga.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Asereht skrev 2011-03-07 14:26:30 följande:
    En nackdel till är väl betydligt fler kohydrater skulle jag tro iom mandelmjölet. Jag testade sanbbt bröd i micron på mandelmjöl förut, gott men min mage var uppblåst en hel eftermiddag. Det blev lite av en kolhydratchock med så mkt kolisar på en gång när jag är van att ligga på 20-25 per dygn. Men gott var det så jag kan tänka mig att det passar bra till fruktpaj tex.
    Sä är det säkert. Nu brukar ju vi ta halva satsen istället, men det blir säkert en del på kolhydrater ändå. Fast jag har faktiskt inte märkt något på magen än. Men å andra sidan rasar jag inte vikt heller, och det får jag väl ta då.

Och apropå mandelmjöl...
    Jag testade att göra semla enligt receptet på LCHFbutikens hemsida. I min mun smakade det verkligen efterrättsbulle, mums! Tungan ute Bullen blev verkligen god, varken äggig eller kompakt utan sådär lite smulig som jag gillar.
    Blir perfa imorgon då det är min tur att bjuda över mammagruppen. Då kan de få "vanliga" semlor och jag kan äta min variant

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:45:52 följande:
    Hej!
    Är lite nyfiken på hur ni gör när de flesta andra äter semlor imorgon?
    Jag har också gjort egna.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    stolla skrev 2011-03-07 16:49:06 följande:
    Jag tycker att lcfh är jättebra och enkelt att kombinera med barnens mat. Dom äter helt enkelt samma som jag med nån kolhydrat till. Dom kan gärna smaka av dom tillbehör jag gör till men äter helst pasta, ris och potatis. T ex är blomkålsmos en stor favorit hos alla tre, tom min 8 månaders bebis.
    OT för denna tråd...
    Har du några tips när det gäller mat till bebis? Min 8-månaders ratar allt som liknar mat, men äter välling, gröt och frukt med stor aptit. (hon är allergisk mot mjölkprotein)
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-03-07 18:05:39 följande:
    Gilla läget!
    Min minsta är precis likadan, eller han var! Han kunde inte äta minsta lilla bit utan att kräkas upp all mat, och var därför väldigt anti allt som inte var gröt och välling första levnadsåret. Hade panik när han skulle börja dagis, för hur det skulle gå, och jag hörde med bvc flera ggr om han behövde vanlig mat osv. Eftersom han höll vikten bra och välling och gröt har tillsatt näring så klarar han sig utmärkt på det sålänge han inte börjar g ner i vikt. Så det var bara att sluta stressa och gilla läget som sagt. Sen vände det, iom att han fick tänder (han fick typ 8 på en gång precis efter ettårsdagen) och iom det så åt han plötsligt vanlig mat. På dagis har det aldrig varit några problem för honom att äta den vanliga maten!  
    Hmm, ja jag försöker. Jag inser ju att hon lär börja äta innan hon flyttar hemifrån Och vikt och mående är absolut inget problem, hon ligger högt över medelkurvan.
    Men ska man fortsätta erbjuda henne mat? Som det är nu får hon alltid pröva mat till lunch om hon vill, och efteråt får hon välling eller gröt,
    Dottern har 4 tänder om det gör någon skillnad. Jag tror iaf inte att det är konsistensen, för frukt som är grövre puré går bra.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:57:48 följande:
    Ok, ni som gjort egna semlor...vad kan man använda som bulle? Har ni bara grädde till det?
    För mandelmassa kan ju inte äta...
    Jag gjorde enligt recept på LCHFbutikens hemsida. Där finns recept för "mandelmassa" också. Men det är en del mandelmjöl i dennea semla. En del har gjort pones, och lagt till lite kardemumma och ev sukrin i degen för att få till en bulle.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Asereht skrev 2011-03-07 18:13:00 följande:
    jag har en som är tvärtom, han har ratat allt vad puréer heter och gröt. Tänk vad olika det kan vara. Han äter dock mat med god aptit så länge den är i små bitar som helst ska plockas själv.
    Vad olika det kan vara.
    Jag försöker erbjuda bitar som hon kan plocka med själv, men jag är så osäker på vilken storlek som kan fungera. Men är det mat så stoppar hon det inte munnen, utan sitter bara och vrider och vänder på det. Men är det något som inte är ätbart, typ papper eller plast, då åker det in i munnen på en gång....
    När hon får smörgåsrån eller bröd så ser hon så äcklad ut när hon håller i det att det nästan är komiskt (mammas lilla LCHF-barn )
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-03-07 18:28:51 följande:
    Jag har en 11 månaders som helst vill amma Hon äter lite äggula från våra stekta ägg på morgonen, lunch max 5 skedar (samma som vi eller något annat från frysen), mellanmål brukar det bli smörgås och Bregott (Bregott skulle hon kunna äta rakt upp och ner ), till kvällen kör vi ty, grädde och vanilpulver. Ibland går köpegröt ner, ibland max 10 skedar. Välling går inte alls. Jag har testat mannagrynsgröt och det går 3-5 skedar sen viftar hon med armarna. Ibland kan hon plocka med makaroner och grönskasbitar men hur mycket mättar gurka liksom?
    Förra veckan testade jag äggmjölk. För första gången GAPADE hon när jag kom med flaskan! Hon gapar annars när vattenflaskan kommer. Hon ville ha mer. När jag gav till kvällen, innan läggning var intresset svalare. Lite gick i när äm hamnade i glas. Testade dagen efter men då var intresset än mer svalare så jag har lagt ner ett tag. Kanske läge att testa igen snart? Hon äter dåligt i mina ögon på dagen men ammar fortfarande på natten. Lite tröstlöst men ja, som jucea skriver: Gilla läget Det kommer (intalar jag mig )
    helene306 skrev 2011-03-07 18:33:35 följande:
    Spammar tråden med citat

Jag tänker fortsätta erbjuda lunch. Någon dag hoppas jag att det ger sig men vad jag har läst på andra ställen brukar inet barn börja äta "bra" förrän runt året eller från 1-1½ år. Jag hänger fast vid det att det ändrar sig Storebror var kräsen och svår med mat också, han matvägrade 5 veckor och det var en pärs. Han satt och tjöt för att han var hungrig och jag satt på golvet och tjöt av frustration och utmattning (till kvällen svepte han visserligen 3-4 flaskor välling). Usch. Sånt vill jag inte vara med om igen.
    Tack för input
    Usch det låter inte kul med storebror. Det är precis det jag vill undvika (om det går), så att matätande inte blir någon jobbig grej.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**