• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Enensammamma skrev 2011-05-15 18:00:16 följande:
    Hur mkt grönsaker och vilka äter ni på en dag?
    Just nu inte mkt grönsaker. Mest broccoli, squash och ibland sparris. Vitkål, blomkål och champinjoner ibland :)
    Är man strikt kan man inte äta så jätte mkt grönsaker, eller, beror ju på hur man planerar måltiderna :).
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-05-15 18:03:20 följande:
    Om du vill träna varje dag så kanske du ska äta mer kolhydrater vissa äter ju upp till hundra gram per dag men väljer bort allt raffinerat mjöl etc kanske lägga till en potatis till middagen tex och trappa ner sakta så ser du vart din gräns är för att må bra..

Jag tillhör de som inte får några övergångsproblem  jag kapar kolhydraterna och det enda som händer är att jag känner mgi matt i kroppen en dag eller två sen är det färdigt..äter nog automatiskt mer kolisar efter ett gympass men då är det kanske mer av kolhydratrika varianter eller kanske sugen på en finncrisp för att återställa...

Snegla lite på björn ferry som äter LCHF och dessutom vunnit os..han har en skön attityd till detta och äter kolhydratsnålt men kan gärna lägga till en liten rotfrukt till maten tex..
    Björn Ferry äter knapapst LCHF. Han äter nån slags lågkolhydratskost men fortfarande långt över 100g. Han äter mest kolhydrtassnålt jämfört med andra idrottare :)
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-05-15 19:02:50 följande:
    Som jag sa kolhydratssnålt Han säger själv att första säsongen han åt så åt han strikt men har sedan gått över till mer liberalt...
    Haha bra tänkte bara att vissa får för sig han äter typ 50g kollisar
  • yena89
    jeng skrev 2011-05-15 19:31:03 följande:
    Näää jättemycket över 100 gram vet jag inte om han ligger? Däremot så äter han ju rotfrukter och såna saker, samt mejeriprodukter, utan att räkna kolhydraterna! Men jag hamnar knappt vöer 100 på en rejäl fuskdag, så jag tvivlar på att han ligger långt över 100??!!
    Nu vet jag itne alls hur man räknar men han äter ju typ 5500kcal. och ca 20E% kolhydrater. så av dom kalorierna står 1100 för kolhydraterna och 1g kolhydratet har 4 kcal så han äter ju 275g kolhydrater? Även om han äter 15E% kolhydrater äter han 206g kolhydrater :/

Eller räknar jag helt fel? Du är bättre på sånt
  • yena89
    Bonanza skrev 2011-05-15 20:03:26 följande:
    Okej! Då ska jag se till att dricka mer nu framöver, för jag vet med mig att jag har slarvat något enormt med det.
    Va inte för ivrig bara, för dricker du för mkt blire vattenförgiftning
  • yena89
    Denebola skrev 2011-05-15 20:14:37 följande:
    Och är det alltså att hälla chokladen i smeten som är den nya grejen? Ska man fortfarande kyla och frysa dem då?
    Jag hade i kakao nu och lite kaffe och det smakar som chokladbollar. Orkade inte rulla bollar så äter med sked. Det är gott. Men är inget chokladfan så det ska inte göras om.

tror inte du hinner med bounty ikväll. det ska ju typ kokas och sen ställas kallt och bli så fast att du kan rulla bollar och sen in i frysen så :/ Men låter du det svalna lite och ställer det i kylen eller frysen gåre nog snababre. och dom behöver itne va i frysen en timme. jag hade i mina typ 20-30 min bara :)
  • yena89
    jeng skrev 2011-05-15 20:37:11 följande:
    Hmm nej det stämmer såklart isåfall! Jag har aldrig sett att han äter 5500 kcal eller 20 E% kolhydrater. Så isåfall har jag et! Jag har gått på det jag har läst om honom i tidningar och böcker vad han säger som exempel på det han äter osv. Var har du läst dom siffrorna?
    Läste det i en" intervju" (eller om det var utdraget ur boken, fattade inte riktigt) med han. outsideonline.se/2011/04/13/bjorn-ferry-om-sin-vinnarkost/
    Vet itne men den verkar ju inte påhittad?
    Denebola skrev 2011-05-15 20:40:19 följande:
    Jag började på en sats i alla fall. Men alltså, koka? Hur får man en jättetjock smet att koka? Var ju rädd att jag skulle bränna botten på den bara. Så det blev inte så mycket sånt :P Körde ner den i en ugnsform och ställde i frysen direkt a la Linda. 
    Nja alltså smeten ska inte koka men det blir ju ändå jäkligt varmt :P
    Teskedsmamman skrev 2011-05-15 21:12:12 följande:
    Jag sket fullständigt i chokladen och käkade de, ihopkramade till bollar, jag tror det landade på ca 1 gr kh/100 gr då

Men jag ska absolut testa att blanda i chokladen i smeten, eller ja, som ovan, lite kakao och kaffe kommer man nog långt på *suger på en ischoklad*
    Kan tipsa om att ha dubbelt så mkt smör i då isf tror det blir godare, dom vart lite småtorra av kakaon.
  • yena89
    jeng skrev 2011-05-15 22:05:34 följande:
    Jag ska läsa sen (upptagen i hockeyn)
    Det kan säkert stämma. Jag trodde inte han låg så högt som 20E%, däremot så visste jag ju att han låg högt på kalorier, så att 5E% är ju högt för honom så att säga. (i gram alltså) Men som sagt, det kan säkert stämma, jag förstår inte HUR bara... när man ser hans tallrikar och hör vad han äter så får jag absolut inte ihop det till några 300 gram..... 
    Ne lite konstigt är det ju :/ men han verkar ju va rätt frikostig med yoghurt och annat med. även de flesta grönsaker ovanjord verkar han äta, och rotfrukter, så det kan nog bli en del endå :/
  • yena89
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-15 21:59:44 följande:
    Jag har en fundering; när ni pratar om att fuska osv. Vad btyder "att fuska" för er?.
    Är det när man smakar på några chipsbitar, eller är det när man äter en hel näve eller en halv påse?
    Är det när man tar en tugga av en fralla eller är det när man käkar upp en hel fralla?
    Är det fusk när man smakar några skedar av mannens glass eller när man själv äter en hel skål? 
    (Hoppas ni förstår vart jag vill komma). 
    Vad betyder "fusk" för just dig?

Och helt OT:

När man får frågan: "Är det inte dags för en liten snart?", betyder det att man blivit vuxen då? För i så fall har jag inte riktigt hängt med i svängarna.. haha
    Fusk för mig är när jag ligger långt ifrån 20g om dagen. Oftast är det planerat. Nu snart fyller tex min kompis år och då sa vi att vi ska käka kinamat och gå på mAX efteråt. Och ska jag betala 140 spänn för en helgbuffe ska jag bannemej äta av allt Pizza är med fusk, fast det är mest impulsiv hetsätning :(
    En bekelse på ett café eller glass och chips är fusk för mig. Räknar även festande som fusk då det blir öl och söta spritdrycker.

Försöker som mest planera in fusk, och då så att man njuter av det och inte vräker i sig bara föratt. Och färsöker att itne äta sånt mer än en gång i månaden. dels för jag m,år lite dåligt efter och dels för det stooppar viktnedgången. Ibland kan jag dock ha tur. Käkade pizza för en vecka sen typ och gick inte upp av det, har tvärtom gått ner :)
  • yena89
    jeng skrev 2011-05-15 22:14:13 följande:
    Ja, det är kanske helt enkelt så att man har svårt att föreställa sig de mängderna han äter Att det är därför det blir så fel när man försöker räkna. Men som sagt, jag trodde inte han låg så högt som 20 E% ändå. men självklart är ju 5E% mer för honom (mycket mer) än för oss.
    Nä vi snackar ju ändå om 5500 kcal och det är inte lite det typ dubbla mängden mat jag äter haha.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**