• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Skeptisk1 skrev 2011-05-23 12:52:48 följande:
    Hur menar du? 

Vadå vad menar jag? Hennes kropp är ju inne i svältläge så såfort hon äter igen så kommer kroppen ta åt sig allt detta vilket medför viktuppgång.
    Efter en plverkur får man ju öka kalorierna lite i taget annars går man upp. Går man från 500kcal till 1800kcal går man upp i början om man inte har jädrans tur.
    Frågan är om detta kommer hända när hon äter en ketogen kost som LCHF. Men det är ju skillnad på ketos pga svält och ketos pga LCHF. Risken finns ju alltså´att kroppen sparar på alla energi den får när hon äter LCHF och då går hon upp i vikt.

Så om hon efter kuren inte fortsätter att ligga på ett rejält underskott går hon upp även fast 1600 är ett underskott kommer inte kroppen fatta det för den hittils levt på 500kcal eller vad man nu får i sig under en pulverdiet.
  • yena89

Det handlar om kcal in och ut. Det kan man itne undgå. Man kan inte äta mer än man gör av med. Grejen är att många anser lösningen är Ät mindre-Spring mera men så är inte fallet. Det är inte så enkelt. inte för de flesta.
    Det handlar om vilka kalorier och det vet vi. Precis som teskedsmamman säger kan man för det mesta äta mer kalorier med LCHF än man tidigare gjorde på tallriksmodellen.

• yena89
    Sofiaochjonas skrev 2011-05-24 22:49:32 följande:
    Hur har ni här inne klarat er som gravida på LCHF? Jag har klarat mig ganska bra hittills men har börjat få sug efter kolhydratbomber som vitt bröd, spaghetti, kebab med bröd.. =/ Känns jättetråkigt. Har även läst runt att det inte är farligt med LCHF när man är gravid. Har någon här inne haft en barnmorska som avrått från LCHF när vi väntade barn? Jag åt inte LCHF med första barnet..
    Har inte fått ett plus än men har symptom (illamående, trötthet, molvärk, stickningar, halsbränna mm) och känner mig konstig så kanske kan svara ändå. Mått illa i en vecka och har haft svårt för LCHFmat. Dom första dagarna tryckte jag i mig det ändå men åt mkt mindre än jag brukar. Nu dom senaste tre dagarna nästan kräks jag av LCHFmat så jag har börjat "späda ut det" med kolhydrater. Mest nudlar och äter mera frukt och mindre fett. Mår fortfarande illa men får ner maten iaf. Tror inte LCHF är farligt, man får ju i sig vitaminer och alla näringsämnen egentligen. Men man kan ju ligga på 50g kolisar istället för 20 och minska lite på fettet. Köra lite GI-fas2 liksom.
    Är dessutom extremt sugen på päronyoghurt och saltgurka...som jag vill doppa i yoghurten xD men har lyckats avstå änsålänge :P
    Tyvärr har jag gått upp 2kg men men
  • yena89
    Denebola skrev 2011-05-25 10:37:27 följande:
    Saltgurka doppad i päronyoghurt... Hmm, finns det något tydligare graviditetstecken? Hoppas du får veta snart om du är gravid eller ej i alla fall!
    helene306 skrev 2011-05-25 10:41:35 följande:
    Håller med

Hoppas också du får svar snart! Är du inte gravid så har du otroligt skumma symtom.
    Haha eller hur Det "roliga" e att min kompis också tror hon är med barn. Hon hade sex bara några dagar innan mig och ÄL två dagar efter. Har samma konstiga symptom och fick även en nid-blödning.
    Ahja, när pengarna trillar in ska vi beställa 10 tester på internet och dela på dom så ska vi ta nåt test.
    Hade mensvärk igår och imorse och trodde mensen skulle komma men icke :/ Och så drar det till på höger sida hela tiden. Ibland hugger det till rejält :/ Kan ju vara skengravid med. Man vet ju aldrig vad kroppen hittar på för tokigheter :P

Usch, så jobbigt och behöva vänta :P
  • yena89
    Southern Belle skrev 2011-05-25 10:47:23 följande:
    Så spännande! Saltgurkesug har jag känt vid två av tre graviditeter! (Båda pojkar, andra gången blev flicka! ) *håller tummarna*
    Jag kände det förra gången också, men då slutade det i MF.
    Tack ^^ vet inte än om jag ska hoppas på ett plus eller minus. Skulle ju självklart välkomna ett barn även om det kanske inte är rätt tillfälle nu men vi får se :) Om Gud ger mig ett barn så finns det nog en plan bakom ^^
  • yena89
    Southern Belle skrev 2011-05-25 11:00:19 följande:
    Vad är egentligen rätt tillfälle? Min erfarenhet är att barnen kommer när de kommer!

Trist med mf.... Har också ett i bagaget men det skedde så tidigt att inget saltgurkesug hade chansen att infinna sig!
    Iofs ja :P
    Jag har haft två. första hann jag inte veta att jag var med barn, och andra kom i v 12-14 tror jag men det var bara mina räkningar. För gick till ungdomsmottagningen och fick minus på testet och  det var kanske 4 veckor efter ÄL så hon sa att jag itne var med barn (hon påstod även att man inte kan känna sin ägglossning när jag sa att jag kände den typ dagen efter sex). Fortsatte ju dricka och röka men kände mig fortfarande gravid med alla konstiga symptom, ringde BM men hon sa att eftersom jag inte plussade hos henna kan jag itne vara med barn så det var bara inbillning. Sen några veckor efter tog jag et test och det visade plus men helgen efter det blev det missfall.
    mrsIce skrev 2011-05-25 11:10:40 följande:
    Tycker du ska gå till BM och be att få göra ett gravtest, det är gratis Om jag inte missminner mig helt så hade väl de ÄL tidigare än mig, och för mig visade det tydligt att jag var gravid så det borde det göra för dig med. Om inte annat så är det skönt att veta om man är gravid eller inte. Lycka till
    Fick ju ett sent plus senast så jag vill itne riktigt lita på ett minus även om det skulle va på BIM, vilket jag iofs itne har då jag har oregelbunden mens :/
  • yena89

Usch idag vart det inge kul dag på jobbet :( Får ju inte berätta nåt pga sekretessen men det jag kan berätta är att den bestod av kväljningar och gråtattacker x) Tre har frågat om jag är med barn och en fick jag veta äter LCHF, dock itne så lyckad då hon börjat blanda in bröd och tycker den är svår o hålla. Men så är det ju. LCHF passar inte alla. Vissa tycker ju att det är en jätte jobbig diet. Åt iaf pannkaka, sylt och glass idag, det var det enda jag fick i mig. Försökte dricka te med grädde men det mådde jag bara illa av.
    Får i mig för lite mat tror jag för trots kolhydraterna senaste dagarna har vågen bara ökat 1,5kg. Pendlar lite upp o ner däremellan. inte bra de ju :/

Nu har jag iaf äntligen köpt min saltgurka Men dom hade inte päronyoghurt så jag fick ta blåbär *snyft* Gråter

Ne, nu ska jag kanske blanda min Henna och färga håret. Kommer stinka nå ordenligt imorrn men det skiter jag i

• yena89

Jag fattar inte hur ni som jobbar oarkar och hinner kommenterar så mkt :o
    Jag jobbar itne ens mkt men orkar knappt slå på datorn nå mer utan bara lägger mig i sängen. så jobbar jag itne så antingen sover jag eller degar i sängen och kollar tv >.<

Illamåendet är borta för det mesta, bara lite på mogronen och kvällen, eftersom jag äter "vanlig" mat nu. Magen bråkar dock desto mer och vågen pekar uppåt. Vet inte vad jag ska föredra. Detta eller att må illa och inte kunna äta nåt...men då går jag ju iaf ner :/ Blir väldigt lätt svimfärdig också :/
    Beställt 10 tester till mig och kompisen nu så nu gäller det :) Den eventuella pappan mår itne så bra just nu pga en skada, så han kan inte träna (träningsnarkoman) och lite familjeproblem så vet inte hur han skulle ta det isf :(

• yena89

Haha jisses, bara jobbat två veckor och längtar redan tillbaka till skolan. Allting ska ju alltid hända på en gång, ramlar en ramlar alla. Får en spader får alla spader. nu vet jag itne om jag får skriva det men saksamma :P Imorrn är jag iaf ledig! Lite tråkigt då man kunde fått nästan dubbla lönen men men :)
    Istället för illamående är jag nu svimfärdig ibland. Ska be nån ta blodtrycket nästa gång jag e där, annars får jag försöka dricka mera. Men det har gått bättre än jag trodde. Känner mig hemma där och kommer bra överens med alla. Tror inte jag hade trivts lika mkt på nån annan avdelning :)

Nu ska jag äta lite nudlar iaf :) kolhydrater, ajjabajja ;)

Kanske inte är välkommen här längre nu när man inte klarar LCHF lika bra GråterSkäms haha ;)

• yena89

Idag ska jag försöka få i mig lite ugnsomlett med champinjonstuvning :P med LÄTT creme fraiche (AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!) haha.

Gjorde ett test imorse och det såg ut som ett svaaagt svaagt streck men kan ha varit inbillning. Hade jätte ont i tjejmagen för 2 dagar sen och sen dess har symptomen börjat avta, men dom finns kvar. Kan ju ha hänt nånting :/

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**