• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

MTG skrev 2011-05-16 13:33:20 följande:
    Vill gå ner i vikt, det är syftet just nu i alla fall! Men jag helammar och vill därför inte vara alltför strikt så att mjölken sinar (har hört om fall då detta hänt) men vill inte äta "onödigt" mycket heller. Hoppas det blev begripligt =) Har inte kommit så långt att jag räknar kolhydrater, men det är väl bär som innehåller mest av det jag äter och lite ananas (16%). Har beställt hem en bok om allt detta så hoppas på att bli lite klokare då =)

Ska nog väga mig imorgon och se om det har hänt något, då har jag ätit enligt lchf i drygt en vecka.
    50g och mindre fett kan ju vara en bra riktlinje då? :) Men inte kolhydrater ifrom av mjöl utan kanske mer fri med grönsaker och rotfrukter och mejerier? :)
    Fiaz skrev 2011-05-16 13:38:24 följande:
    FRågan är, jag vet att cocosfett säljs på hälsokost, men är det något som har hittat det fettet på typ ica? eller större butiker som Coop?

Och kan man använda det smaklösa cocosfettet till bountys eller blir det konstigt?
    Tänkte försöka mig på att baka dessa en vacker dag hihi
    Jag hittade Rene Voltairs Raw kokosfett på min ICA kvantum :)
    Denebola skrev 2011-05-16 13:45:26 följande:
    Det kan ju vara hormoner som styr dig, men försök att övermanna dem med din skarpa tankekraft
    Det är det nog. För jag får inte ner mig nån annan mat. Åt två gånger igår och spädde ut med mkt broccoli för ja inte kalra fettet. Jag börjar ju seriöst undra hur mkt kroppen kan inbilla sig XD allt från stick och molande värk därenere till illamående som sitter i halsen ^^
    Ska vara stark :D men ska nog unna mig smältost och ha på hamburgaren kan ju dela en bytta med kompisen ^^
  • yena89
    Denebola skrev 2011-05-16 14:13:44 följande:
    Ja, du kan ju kompromissa, inga pommes, men lite smältost ok.
    Denebola skrev 2011-05-16 14:15:39 följande:
    Och är det så att du verkligen inte får ner någon annan mat så är det väl så. Inget du kan hjälpa liksom. Men försök stå emot så långt det går, det är ju skillnad på att vara mer sugen på något och att kräkas av allt annat än det, om du förstår hur jag menar.
    Aa det är endå kompisen som tar den mesta smältosten jag tar bara 2 små klick det räcker för mig :) Får tänka att jag bara kommer ångra mig efter så :)
    Annars kan man ju kanske köra lite mer som Jucea? mindre fett liksom och mer kolhydrater.
    Än kräks jag inte. Jag får ju ner det men det tar emot Och nu när vågen perkar neråt igen har man fått lite motivation därifrån :P
  • yena89
    Enensammamma skrev 2011-05-16 18:50:53 följande:
    Så nu bombar jag med SERIÖSA frågor/frågeställninghar

Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?

Vad äter resten av familjen, barnen?

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?

Jag va inte godissugen dom 10 dagarna jag körde lchf men jag VET att godis är underbart och längtade då efter det varje dag iaf.
    Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?
    Göra LCHF-glass eller unna sig nån glass i månaden om man vill.

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?
    Jag tar det jag kan äta och be om lite smör på köttet kanske. Oftast blire inga problem. Restaurang är inte heller några problem om det är en bra restaurang. Bara o be utan pasta/ris/potatis och be om sallad/grönsaker istället.

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?
    Gå på Burgerking och beställa en Double Whopper utan bröd men extra majonäs

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?
    Nje, finns bra LCHF godis. Annars kan man ju unna sig nån godisbit ibland om man känner för det ochd et inte påverkar vikten.
  • yena89

MAX ätandet gick åt skogen :( Kompisen beställde Originalmål och jag körde på frisco-mål :( bara beställde fast jag tänkte att jag skulle beställa LowCarben :( Men nä, ut kommer det "Ett frisco-mål!" >.< Kompisen köpte en glass och nu på ICA köpte vi glass också som vi ska äta :( BAJS!!!
    Jag som trodde jag skulle fixa det :( Tur jag inte mår dålig i magen...än...och få hoppas det inte påverkar vikten nå nämnvärd Gråter

• yena89

Idag har jag haft min första dag på jobbet :) Det gick bra om man bortser från min blyghet och att jag var en vandrande hormonbomb. Trodde nu när man fick jobba och tänka på annat att jag skulle sluta inbilla mig saker. men ICKE! Hade molande värk och stickningar hela tiden, som jag haft i typ 3 dagar nu. Mådde illa när det serverades middag (Älskar hemmet! Dom har bregott och röd mjölk och gör egna fruktdrycker istället för näringsdryck). Det vart potatismos och prinskorv. Prinskorven luktade god men gud vilka kväljningar jag fick. För o inte snacka om kaffet. Där var jag nästan tvungen och springa in på toan. Jag som alltid tyckt kaffe luktar underbart :( Sen fick jag dessutom oförklarliga gråtattacker ibland för att nästa sekund skratta med en patient. Ahjisses, min kropp är ett mysterium för mig just nu :(
    Dagens matintag: Te med 1,5 dl grädde. En köttbit,  1 msk beasås och broccoli till "middag". Och så nån sked av chokladbollsdegen.

• yena89
    Linda1976 skrev 2011-05-17 22:02:13 följande:
    Tack!! det behövs kan jag säga... Idag på jobbet stod jag och tjöt i kundkorridoren på jobbet, så jag fick gå in i ett oanvänt rum och böla klart...sjuuuukt - det är så inte jag.
    Hjärta
  • yena89
    helene306 skrev 2011-05-17 22:14:40 följande:
    Ehhh ... du alltså, det här låter skumt. Har du gjort ett test? Innan jag visste att jag var gravid med första barnet mådde jag illa när jag jobbade natt. Eftersom jag inte visste att jag var gravid tänkte jag inte mer på det, tänkte mer på att jag behövde äta eller nåt. Jobbarkompisarna sa direkt att jag var gravid men jag sa "Nähä." Sen satt jag en natt och läste en bok "Flickan med de röda skorna" och tjöt! Tur att de andra småslumrade och inte såg att tårarna rann. Jag kommer ihåg att jag reagerade på att jag var så gråtmild men tänkte inte mer på det. När jag sen fick svar att jag var gravid då trillade polletten ner Med andra barnet kom illamåendet efter att jag testat positivt. Jag tycker du verkar ha för många symtom för att du ska inbilla dig allt.

Kram till alla ni som på ett eller ett annat sätt inte mår bra Hjärta
    Grejen är att det bara gått en vecka sen ÄL. Men visst, jag har hört om en del som känner symptom redan dagen efter befruktningen och det är ju ändå tredje gången jag är med barn (vilket får mig att känna mig horigt nu >.<). Första gången kände jag inget, visste inte om nåt förrn jag fick missfall. Andra gången kom jag till vecka 14 och började väl känna saker v5-6 nångång tro jag eller senare. :/
    Tyckte att om jag inbillade mig och bara letade symptom då borde dom väl inte komma när jag är upptagen med en patient och det är det sista jag tänker på? :/
    Kan ju inte ta ett test förrnsista helgen denna månad. Man ska vänta 19 dagar från man haft sex säger testet om man har oregelbunden mens. Men funderar på att ta ett nästa söndag redan o kolla :/
  • yena89

Teskedsmamman: Tack, jag ska ta ett test nästa onsdag då, då har det gått två veckor typ :) men vet att jag testade sent plus förra gången. Eller aa, sent o sent, typ 2 veckor efter mens om den hade vart regelbunden. Barnmorskan vägrade ju tro jag var med barn så jag fortsatte ju röka o dricka tills jag fick ett plus. Fast det vart en dålig bm, påstod att man inte kunde känna sin ÄL när jag sa jag kände den dagen efter sex. Vet inte om det var det som gjorde att jag fick missfall. Och första gången var under min korta anorexia-period så inte så konstigt där kanske. :/

• yena89

Moiraine: jag har ett underbart kålpudding recept på min blogg :) man saknar inte sirap nånstans. Och iställey för ris har jag keso :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**