• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-06-01 18:33:38 följande:
    yena: När var BIM?

millchan: Tycker du gör rätt i som skippar detoxen!

Fia: Lchf är ju en hormniellt styrd kost och visst kan det hända att mensen strular men jag tycker det är konstigt i ditt fall om du tagit pillren så länge. Eftersom det kom nu (och har väl inte hänt innan?) så kan du garanterat relatera det till kosten. P-piller rubbar ju menscykel där konstigjorda hormoner styr. Jag åt en sort p-piller i många år och fick sen mellanblödningar. När jag sökte för detta sa barnmorskan att kroppen kan bli "imun eller mättad" på den sorten och man kan behöva byta till en annan sort. Jag gjorde så och mensen blev som den skulle igen. Nu håller jag mig borta från hormoner efter en skräckupplevelse med Cerazette efter första barnet Jag kan säga så här: det är ett under att maken inte tog sitt pick och pack och drog.
    Har ju oregelbunden mens men OM den hade vart regelbunden, alltså 14 dagar efter ÄL hade den vart för 7 dagar sen. på CB testet stod det iaf att vänta 19 dagar efter ÄL minst om man har oregelbunden mens. Det har gått 21 dagar typ.
  • yena89
    Primrose skrev 2011-06-01 19:58:11 följande:
    Jag har precis börjat med LCHF (3:e dagen). Jag känner ingen skillnad egentligen, vilket är litet konstigt eftersom jag brukar äta mycket kolhydrater. Ingen huvudvärk eller så. Jag känner inte heller att jag har gått ner något. Jag är rädd att jag kanske gör fel. Jag kanske äter för många kalorier, helt enkelt? Men som jag har förstått det ska man inte räkna kalorier utan äta tills man blir mätt och när man är hungrig. Jag har också tillagat maten med mer fett (smör och olivolja) än jag skulle ha gjort förut och jag har fått i mig både grädde och andra feta saker som ost och creme fraiche, och mycket protein. De grönsaker jag har ätit är broccoli, tomater, aubergine och spenat (normalt äter jag betydligt mer grönsaker än jag har gjort nu, eftersom jag tänker att jag ska få i mig för mycket kolhydrater). Annars ägg, ägg, ägg och kötträtter. Gör jag något fel, eller är det bara att vänta på att något händer. Såg att ni skriver om "ketos-stickor". Är det ett bra sätt att hålla koll på om man verkligen är tillräckligt restriktiv med kolhydraterna?
    Du har ätit i tre dagar, man kan knappast förvänta sig dramatiska resultat då. Viktnedgången kommer kanske efter en vecka. för vissa ännu senare. Jag hade inte heller huvudvärk och började väl mer med att äta av tillåtna livsmedel och sen efter nån månad började jag räkna. Däremot vart jag väldigt trött och hade svårt att koncentrera mig o nästan 6 månader sen slog det över och jag vart normalpigg.

som en annan sa, slå in allt på matdagboken, och då menar jag ALLT! det är så lätt att glömma saker när man räknar i huvvet och istället för 20 äter man typ 50g om dagen.

Väg dig kanske inte på nån månad, har du ätit mkt kolhydrater innan kan man gå upp i början. Använd måttband också. Ibland visas inget på vågen (eller man kanske till o med gått upp) men på måttbandet har man tappat massa cm. :)
  • yena89
    jeng skrev 2011-06-02 13:29:32 följande:
    SUCK! Har skrivit ett långt inlägg på FB, men nu vet jag inte om jag ska skicka det..... Blir så himla ledsen över hur en kompis resonerar vad gäller kost... Och så blir jag själv klassad som en fanatiker som säger att alla måste sluta äta grönsaker osv helt...

Nej jag tar bort det istället... 
    Sluta äta grönsaker? :/
  • yena89
    jeng skrev 2011-06-02 14:02:31 följande:
    Ja, dels gjorde ju jag det ett tag, eller nej det gjorde jag inte, men jag åt ju bara vissa sorter och i vissa mängder.... Men sen verkar det som att alla som är negativa till lågkolhydratkost BARA hör om slevar med fett och inga grönsaker, och den extremistiska lilla lilla biten av LCHF typ... Medan dom som är positiva och vill prova på har läst om hälsovarianten, den kanske lite för liberala för just viktnedgång... Hur sjukt är inte det att man bara hör det man vill höra?
    Jaha, jag trodde att du gick runt och sa man inte ska äta grönsaker. Men då fattar jag. Ja många anti-LCHFare får ju sin "kunskap" om LCHF från skvallerpressen där vi enligt dem äter "mycket fett och mycket protein", grönsaker nämner man ingenstans. Sen kommer jag aldrig bli klok på "mycket protein" Jag äter nästan aldrig mer än 20E% men visst, fakirar man blire ju en hel del kött kanske.

Uscha, ingen fin dag på jobbet. Hatar att livet ska behöva ta slut.
    Sen igår tänkte jag börja mer med LCHF igen och gjorde köttfärssås med dom där svampnudlarna. Tror du inte jag vaknade med världens illamående igen` (och även världens mensvärk)? Men jag ignorerade det och åt ugnsomlett med svampstuvning vilket gjorde illamåendet ännu värre xD Helst av allt vill jag skita i maten och bara äta sallad typ men det går ju inte så ikväll innan jag drog hem stoppa jag i mig en ostfralla :(

Om det inte är nåt barn då blir jag fan tokig snart. Varför ska kroppen bete sig sådär? Har gått upp i vikt igen och blir deppig av det. Får små gråtattacker hela tiden (framförallt när jag fick veta att en kollega är i vecka 7).
    Sprang och kissade typ 14 gånger idag, helt sjukt, och då har jag inte ens druckit mycket..
    BLÄ på kroppen!

Förlåt, ville skriva av mig.
  • yena89

Beställ inte för många. Dom har lite mysko konsistens. Lite gummi-aktiga. Inga problem om man har mkt sås dock. Är nog en smaksak de :)

• yena89

Nya symptom: stickningar i brösten, kärlen under vårtgården syns mer, känsliga bröstvårtor (men det gör inte ont), nästäppa (värst på kvällen/natten/morgonen), andfåddhet även när jag sitter stilla (kan ju bero på nästäppan) och kissar ofta. Får även snyftattacker titt som tätt. Känns som jag ska börja storböla men trycker bara fram några tåtar, gör lite buhuu och sen e jag glad igen haha. Illamåendet är tillbaka trots kolhydrater och matlusten har försvunnit igen.
    Blir galen snart. Ska ta nytt test imorrn >.< Pendlar även upp o ner i vikt. 99 ena dagen och sen 96 andra dagen men där har det hållt sig nu så allt som allt bara 2kg uppgång. Känner mig större (är väldigt gasig och uppblåst) och kläderna sitter dåliga, pga uppblåsheten antar jag., Kan bero på kolhydraterna, kan bero på en bebis....

• yena89
    Linda5 skrev 2011-06-04 18:55:52 följande:
    Men vad är kolhydratrikt i det jag räknae upp?
    Vad gäller ostar är det goa dessertostar som är min svaghet.
    Jag kan utan tvekan vara utan böner o linser om det är det.
    Grönsakerna :)
  • yena89
    Tezzan1981 skrev 2011-06-04 21:14:45 följande:
    men enligt allt jag hört så är broccoli, vitkål, blomkål perfekta livsmedel vid lchf. inte minst att göra "mos" på.
    ska man behöva ha dåligt samvete över det med? =/
    man kan ju inte bara äta lax med smör liksom...

och när du säger fritt med fett, det finns väl ingen gräns att det är exakt 20 gr som gäller? ketos är man ju i under 100 gr per dag.
    vet inte om du tänkter med kalorier eller hur menar du? för i kalorier är det ju inte så stor skillnad på 20 gr kolhydrater räknat i broccoli elller 40 gr kolhydrater i broccoli om du förstår hur jag menar. det kan ju knappast påverka viktnedgången i kalorier iaf. (dock kanske det påverkar i antalet kolhydrater jag vet)
    rätta mig om jag missförstått
    Finns ju olika LCHF. LCHF för hälsan där är det ju bara fritt fram för godkända livsmedel i princip. Men vill man gå ner i vikt bör man hålla sig under 20g och det ger inte mkt utrymme för mejerier och grönsaker, 400-500g (och med tanke på hur mkt kål,broccoli, blomkål mm väger blire inte mkt) allt som allt och 2dl mejerier kanske. Sen är alla olika känsliga så det kanske funkar likabra att bara hålla sig till 5g/100g-regeln och ändå gå ner i vikt. Men en regel är iaf att ju mer kolhydrater man äter desto mindre fett får det bli. Fett+kolhydrater är ingen bra kombi :)

Jucea kan nog förklara bättre dock :/
  • yena89
    Linda1976 skrev 2011-06-05 09:33:33 följande:
    Minst 4-5 dagar iaf.... 

Jag har dock mina i frysen för att jag inte ska moffsa i mig alla på en gång  
    Hur det håller dig från att inte äta fattar inte jag. Hade moffsat i mig alla endå
    jeng skrev 2011-06-05 12:20:37 följande:
    Yena, som vanligt hade min FL inte uppdaterat till sista sidan, så jag såg itne ditt svar. Det var ju perfekt!
    I learned from the best
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**