• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Här försvann 1.5 ruta choklad innan jag ens hann märk att jag hade börjat äta... Så kan det gå.
    Mina biffar blev goda iaf, så nu har jag mat tills imorrn!

Sitter och läser på om 80/80/20, vad folk tycker osv. Har dock hittat ett par sidor där Dahlqvist till och med reviderat till att hon själv tycker det är för lite...?!

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-04 21:21:14 följande:
    En liten reflektion: Jag tror jag måste äta mindre och mer sällan. Idag tex:

Frukost kl 8: en bit frökex m räksallad, några hallon och kanske ½ dl grädde.
    Kl 11: några plättar m 1 msk cf, 1 msk caviar, 1 msk hackad rödlök
    Kl 15: 1,5 lchfpannkaka, 5 skivor stekt fläsk
    Kl 20: stekt spätta m remoulad, 1 tomat  1 bit kladdkaka m vispgrädde&hallon.

Det som var onödigt idag var ju kakan, men min ömma moder fyller ju år! Men i övrigt kanske det är för mycket mat... Kanske måste minska mycket... tycker jag känner mig som en padda.... 
    Du menar att du tror att du behöver börja dra in för att fortsätta neråt på vågen? Eller tror du att din kropp börjar ställa in sig så att du inte behöver äta lika mycket och ofta automatiskt?
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-04-04 21:20:35 följande:
    Hej igen!
    Tänkte börja köra fakir så jag förlorar mina sista kilon! Kan man äta vispgrädde? Tänkte ifall man kunde äta 70g bacon, 2 ägg och pannkakor med smör (½dl vispgrädde, 3 ägg, 2msk fiberhusk och vaniljpulver) ? Hur är de med ägg, kan jag äta de obegränsat??
    Fakir för mig är att nolla. Iaf så gott som. Rester eller spår av kolhydrater kan ju alltid finnas nånstans.
    Ägg är väl en sån där sak som anses ok på fakir, trots att det finns lite kolhydrater i. Jag tror att det hör ihop med att fördelningen på ett ägg är kanonbra. Grädde skulle jag utgå från att det inte var tillåtet.

Hur många gram har du ätit nu? För om du går ner från 20 till 10 eller från 10 till 5 så kan det ju också göra skillnad! 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-04 21:34:43 följande:
    Ja, jag tror jag måste äta mindre för att gå ner. Men jag har ju ingen lust att gå hungrig heller.... känner mig osäker på hur mycket mat min kropp eg behöver....
    Jag känner ju rent spontant att du äter ganska så liberalt! Jag vet inte hur många kolhydrater det blir i totalen, men en tomat tex känner jag personligen sabbar hela dagen för egen del! Jag vill ha grönsaker, men jag väljer helt enkelt andra grönsaker, där jag slipper den känslan!

För mig är det stor skillnad i hunger om jag äter 30 gram kolhydrater eller 10 gram kolhydrater. Sänker jag kolhydraterna så sänks alltså intaget totalt ganska så automatiskt.

Jag har också märkt att vissa produkter kan trigga min hunger, och ofta handlar det om "LCHF-varianter" av riktig mat, alltså tex pannkakor, bröd osv. Har fått för mig att du äter en del sånt, så du kanske skulle testa mer "ren" mat ett tag och se om det gör skillnad?

Jag hamnar ju inte på 80/80/20 varenda dag, men mitt snitt på förra veckan var ca 85/85/10. Det tycker jag faktiskt att jag klarar helt ok utan att gå hungrig. Däremot så måste jag ju välja nogrannare vad jag stoppar i mig för att både kunna äta mig mätt, men också hålla siffrorna nere! 
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-04-04 21:38:16 följande:
    jag har legat på mellan 5-10. Men vill få lite sprutt då jag inte förlorar min putmage,. Så jag kan äta typ 5 ägg/dag på fakir??
    Går man på SLV så är väl 5 ägg ca 1.5 gram kolhydrat. Det är ju inte noll, men å andra sidan så är det inte så mycket heller. Jag tror man får göra det valet själv. Du kan ju alltid testa! Men som sagt, fakir för mig är att nolla, så då är det ju typ kött och fett och kött och... hmmm fett och kött jag skulle nog ha svårt med det. 
  • jeng

Linda,
    jag menade inte att du nödvändigtvis äter liberalt i antal gram, utan att du ibland äter dina kolhydrater ganska fokuserat (hallon och grädde, eller en tomat tex) och att det kan ju göra i sin tur att även om du bara ligger på 20 gram per dag, så påverkas ditt blodsocker och din hunger och fettinlagringen av det.  Att om du åt samma antal kolhydrater mer uppdelat, så kanske du fick ett annat resultat.

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-04 21:47:37 följande:
    Idag är iofs kanske inte en typisk dag. Ofta äter jag kött&kryddsmör.

Och det var 2 coctailtomater och inte en jättetomat. Kanske totalt 30 (?) gram eller nåt...

Och pannkakor borde ju vara bra eg, i en pannkaka är det typ 1,5 ägg och 1/4 dl vispgrädde - dvs kanske 2 gram kolhydrater... Eller tänker jag fel? Att kött&bea alltid är bättre...

Bortsett från kladdkakan m tillbehör, får jag det till ca 17-18 gram

frökex 30 gram: 6 gram, räksallad: nära noll, grädde&hallon: 4: Totalt 10
    Lunch 1: max 3
    Lunch 2: max 2
    Middag: ca 2-3 gram tomat + lite pickles

Jag tror jag räknar ganska rätt - det springer inte uppåt 30 iaf. Men jag får väl välja bort tomat till förmån för broccoli och svamp och kanske dra in hallonen lite oftare.... 
    Nej men sjävlklart har du ju bättre koll på ditt intag än jag har! Så det stämmer säkert. Det var bara ett intryck!
    Var brukar du landa vad gäller fett och protein då? Har du testat att gå ner på något liknande 80/80/20 och se hur det känns? Jag håller med dig om att man inte vill gå runt hungrig, och det är skönt att ha det där svängrummet som man inbillar sig att man har med lchf iom att man håller nere kolhydraterna. tyvärr är det ju inte alltid så...

när man minskar brukar man gå hungrig ett tag, precis som man brukar när man börjar på lchf från kolhydratkost. man får börja lyssna på en annan mättnad igen. sedan handlar det om att i början när man drar ner, så slutar man bara med vissa grejer, man kanske inte ersätter det med något annat. ett tips är ju att äta sallad, eftersom man får mycket sallad för både få kalorier och få kolhydrater. en kycklingsallad med fetaost är rätt så perfekt mat om man siktar på 80/80/20, däremot så tänker man ju sällan på det som lchf-mat, eftersom det är ganska så fettsnålt i förhållande till övriga ingredienser. men fetaost, och lite av oljan från burken gör att det blir riktigt bra.

om du är frustrerad och tycker att det går trögt, så kan du ju alltid testa en vecka eller två och se hur kroppen reagerar. kanske inte främst på vågen då, utan rent hungermässigt, suget och såna saker! är du van att äta kring 20 gram, så testa att gå ner under 10 och se om det gör skillnad! för mig är den skillnaden stor som sagt!
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-04 21:53:15 följande:
    Jag har läst "någonstans" att mer carbs på morgonen sätter igång insulinet och startar en bergochdalbana (inte lika illa som för HC-ätare, såklart) för hela dagen, vill man äta något mer kolhydratrikt ska det vara bättre att ta det på kvällen.

Dvs. det här med att frukosten lägger grunden för dagen stämmer även i detta fall.
    Precis. På fastande mage så får kolhydraterna mycket större utslag! Därför är TY med hallon en rejält dålig frukost, även om man äter ganska liberalt. Det bör ätas som kvällsmat isåfall
    Ännu en anledning till att ägg och bacon är bra frukost. Grunda med fett, så tål kroppen kolhydrater bra under resten av dagen. 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-04 21:51:49 följande:
    Eller så får jag lägga ner hallon i veckorna och äta det på helgen...

Känner att jag kört fast på frukosten.... Frökex är såååå gott. Kanske BARA ska äta det med rejält med gräddost (0% carbs), då blir det ju inte mer än 6-7 gram från kexet på morgonen - och då kanske det är lättare att hålla rakt spår resten av dan.

*grubblar*

Nä, nu får jag allt ta å natta mig. Tack Jucea för att du orkar analysera mitt ätande Det uppskattar jag! {#emotions_dlg.flower} 
    Jag analyserar gärna!

Jag står mig som exempel ofta bättre på en lagom bit ost, än på 2 kex med bregott och mycket ost på. och kexen har en förmåga att dra iväg på både protein och kolhydrater. Visst får man fett också där, men kanske inte i rätt fördelning. Kan vara samma sak där också alltså, att det blir fel fördelning för dagens första mål!

Jag kan äta ihjäl mig på mina sesamknäcke, speciellt med smör och nån god ost. Så jag vet vad du menar!  
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-05 06:59:07 följande:
    Var har du stött på detta? Kif?

Och jag håller med dig. Visst, det kanske är optimalt att bara köpa ekomat, men som du säger så har inte alla råd med det. Sen är det väl upp till var och en vad man vill stoppa i sig i form av tillsatser och sötningsmedel, huvudsken för mig är att man gör ett informerat beslut. Så länge man ligger lågt på carbs och högt på fett kan det väl inte vara något annat än LCHF
    Jag tycker det handlar mycket om totalen! Jag äter en del tillsatser, även om jag försöker välja det bästa av mina alternativ. Köper ju också färdig bea till exempel, men om det finns en med 10 ingredienser och en med 5 så försöker man ju ta den med 5, till exempel.
    Sedan tycker jag att det är ganska lätt att ta ekologisk CF istället för den vanliga, och prisskillnaden är väldigt liten hos oss. Ekologiska ägg köper jag, men inte maken, så det beror på vem som handlar. Men ägg tycker jag annars är en sån enkel sak att välja ekologiskt, men jag vet att det blir betydligt dyrare då så jag förstår att det inte är självklart för alla. Vad gäller kött så tycker jag det är totalt menlöst. Vi har typ 40 meter hyllor med vanligt kött, och en gavel på dessa kyl-monster med ekologiskt tillsammansm med "specialkött" dvs typ lammkött och vilt och så... I ärlighetens namn så finns det inte det jag vill ha i den lilla kylen, även om priset vore ok så skulle jag troligtvis inte köpa så mycket där alltså!

jag kan tycka att det är lite tråkigt, att ekologiskt kött är så pass dyrt, så det har blivit nån form av lyxgrej, och pga det så satsar man inte heller på ekologisk fläskkarré utan det är ekologisk oxfilé. För de som har råd att köpa ekologiskt har också råd att lägga ännu lite mer, och de vill ine ha fläskkarré. Den känslan kan jag få ibland. Men då och då så dyker det ju faktiskt upp ekologiska alternativ, det fanns ju på julskinkorna tex. Då betalade vi dubbla priset för att få en ekologisk, och den var vi jättenöjda med. Men som sagt, jag tycker inte att utbudet finns (eller ekonomin) för att det ska vara hållbart att inte äta "normalt" kött. 

Däremot så har jag förståelse för begreppet. LCHF i sitt exakta namn, det äter vi ju alla! MEN som vi har diskuterat så är också atkins en lchf-diet, och GI också om man ser till dess tidiga faser. Mindre fett, men fortfarande HF! Men själva dietbegreppet LCHF handlar ju mycket om renhet och tillsatsfritt och ekologiskt osv, så till viss del har dom ju rätt. Men det jag tycker är synd är att man inte kan säga i rent språk att man äter "Mycket fett och lite carbs" utan att klassas till den specifika inriktningen av lchf-dieten. LCHF kan ju antingen vara ett begrepp, eller en diet, så att säga... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**