Denebola skrev 2011-04-05 06:59:07 följande:
Var har du stött på detta? Kif?
Och jag håller med dig. Visst, det kanske är optimalt att bara köpa ekomat, men som du säger så har inte alla råd med det. Sen är det väl upp till var och en vad man vill stoppa i sig i form av tillsatser och sötningsmedel, huvudsken för mig är att man gör ett informerat beslut. Så länge man ligger lågt på carbs och högt på fett kan det väl inte vara något annat än LCHF

Jag tycker det handlar mycket om totalen! Jag äter en del tillsatser, även om jag försöker välja det bästa av mina alternativ. Köper ju också färdig bea till exempel, men om det finns en med 10 ingredienser och en med 5 så försöker man ju ta den med 5, till exempel.
Sedan tycker jag att det är ganska lätt att ta ekologisk CF istället för den vanliga, och prisskillnaden är väldigt liten hos oss. Ekologiska ägg köper jag, men inte maken, så det beror på vem som handlar. Men ägg tycker jag annars är en sån enkel sak att välja ekologiskt, men jag vet att det blir betydligt dyrare då så jag förstår att det inte är självklart för alla. Vad gäller kött så tycker jag det är totalt menlöst. Vi har typ 40 meter hyllor med vanligt kött, och en gavel på dessa kyl-monster med ekologiskt tillsammansm med "specialkött" dvs typ lammkött och vilt och så... I ärlighetens namn så finns det inte det jag vill ha i den lilla kylen, även om priset vore ok så skulle jag troligtvis inte köpa så mycket där alltså!
jag kan tycka att det är lite tråkigt, att ekologiskt kött är så pass dyrt, så det har blivit nån form av lyxgrej, och pga det så satsar man inte heller på ekologisk fläskkarré utan det är ekologisk oxfilé. För de som har råd att köpa ekologiskt har också råd att lägga ännu lite mer, och de vill ine ha fläskkarré. Den känslan kan jag få ibland. Men då och då så dyker det ju faktiskt upp ekologiska alternativ, det fanns ju på julskinkorna tex. Då betalade vi dubbla priset för att få en ekologisk, och den var vi jättenöjda med. Men som sagt, jag tycker inte att utbudet finns (eller ekonomin) för att det ska vara hållbart att inte äta "normalt" kött.
Däremot så har jag förståelse för begreppet. LCHF i sitt exakta namn, det äter vi ju alla! MEN som vi har diskuterat så är också atkins en lchf-diet, och GI också om man ser till dess tidiga faser. Mindre fett, men fortfarande HF! Men själva dietbegreppet LCHF handlar ju mycket om renhet och tillsatsfritt och ekologiskt osv, så till viss del har dom ju rätt. Men det jag tycker är synd är att man inte kan säga i rent språk att man äter "Mycket fett och lite carbs" utan att klassas till den specifika inriktningen av lchf-dieten. LCHF kan ju antingen vara ett begrepp, eller en diet, så att säga...