• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Efter att ha gjort ett test med Atkinsprodukterna förra veckan, och idag tvingats till samma process pga total matbrist hemma, så kan jag dra slutsatsen att jag mkt hellre äter barerna än jag dricker shakerna. (Jättebra, eftersom barerna fanns på min ica!) Och vad gäller mättnad så mättar de självklart inte alls som lchf-mat. Både barerna och shakerna är ju tyvärr ganska fettsnåla. Så att dessutom ha ett par ischoklad tillgängliga är en bonus! jag tycker dock på det stora hela att de får klart godkänt! Och framförallt är det jätteskönt att ha något liggandes i handväskan eller lådan på jobbet "ifall att", hellre än dåligt samvete över att man tvingas äta nåt man inte borde, eller stressen över att man tvingas ut här och leta efter nåt som kanske eventuellt skulle gå att äta!!

Saknar dock min maaaaat! Jag som tyckte jag var så duktig och grillade extra kött igår. Men tydligen var vi hungriga för det gick åt allting! Och mina sesamkex som jag gjorde en stor sats av i helgen var också poppis tydligen, för där fanns inte heller några kvar!

kan förresten tipsa om det ni som gör sesamknäcket. Att jag tyckte dom blev mycket bättre om man tog ca 1 msk smet och klickade på plåt och så plattade ut dom var och en för sig, till små kex, istället för att hälla ut, platta och sen skära och greja! Dagens tips!  

• jeng
    Denebola skrev 2011-04-04 13:05:07 följande:
    Så tänker jag också. Nu har jag visserligen inget sockerberoende/-missbruk/vad man ska kalla det i bagaget, men när jag gör avsteg från LCHF gör jag det medvetet. Jag har aldrig upplevt känslan av att jag ätit något otillåtet utan att egentligen vilja, och jag har inte svårt att tacka nej om något bjuds.
    Nej, det förstår jag att inte alla ser sitt fusk som fusk. Det är ju jätteskönt, och dit vill jag också gärna nå sedan. Just nu känns det som att jag äter för strikt för att kroppen ska tåla några större avsteg, och de små avstegen (tex om jag vill ha tomat i min mat, eller vill äta 2 extra rutor choklad) ser jag inte heller som att jag har fuskat på så vis.

Men även om man fuskar medvetet, eller inte kallar det fusk, så kan ju kroppen reagera på det man stoppar i sig! Fast om man fuskar medvetet med något så kanske man inte i grunden har det problemet, för då skulle man kanske inte välja att äta det man reagerar kraftigt på?! 
  • jeng

Oj, det senaste var till Southern Belle också, men jag ser nu att bara Denebolas citat kom med!

• jeng
    tiiitti skrev 2011-04-04 13:16:43 följande:

Så nu har jag gått på LCHF i en månad, och väger ca 1½ kg mer än när jag började........

Förre våren gick jag ner 12 kg på GI, så jag har läst i min GIbok i helgen och tänkte hoppa på där istället. Tror de passar mig bättre.

Någon som vet om de finns en sån här tråd för GIanhängare?

Vad trist att det inte fungerar Speciellt om du granskat det du äter och inte hittar några fel. Hoppas att du kan lyckas med GI istället. Vilken fas har du tänkt äta? Vad tror du att förändringarna för dig blir genom bytet?

Det finns säkert GI-trådar. Jag har för mig att jag har läst och skrivit i ett par, men precis som på LCHF så bildas det säkert nya trådar lite då och då! 
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-04-04 14:06:58 följande:

i boken "6kilo på sex veckor" hoppar jag på fas1. Det är väldigt mycket sallad och grönsaker i den, och inte så mycket fett. Jag tror det passar mig bättre. Sen ska man äta mellanmål och inte låta de går mer än 4 timmar mellan målen, vilket jag också tycker känns bättre än att trycka i mig två mål om dan med så mycket fett att jag bara mår illa.

Jag har säkert gjort något fel under min tid som LCHF, men jag orkar inte gräva mer i det. Utan ger mer mig på GI istället som jag vet hur fungerar.

Tack för all hjälp jag fått av alla i denna tråden. kommer nog kika in ibland ändå. många måltidstips passar ju för GI också

Ja, alla de där tipsen (dra ner lite på fettet, äta många små mål ist för få stora osv) finns ju inom LCHF också. Det var mest det jag var nyfiken på! Men jag vet att det ju finns en typ mainstream åsikt om vad LCHF är, och det är den de flesta ser. 

Jag är också sugen på mer grönsaker, och jag ligger inte riktigt lika högt på fett nu, eftersom jag ligger närmre 80/80/20 än normal LCHF. Det känns mer lagom för mig! Även om man ibland önskar att man bara kunde ösa på utan att tänka så mycket. 80/80/20 är ju inte direkt svårt att komma upp och förbi!
  • jeng

Förresten 6 kilo på 6 veckor har fulla menyer osv för 6 veckor va? Vore spännande att veta ungefär vad de ligger på för fördelning per dag, och vad intaget blir! Så om du orkar läsa om det om det står nånstans så får du gärna dela med dig. En av de få böckerna jag inte har. Kikade på den för 99e gången på ica i helgen... kanske borde köpa....? *bokfanatiker*

• jeng
    rasajj skrev 2011-04-04 14:55:33 följande:
    Maste bara beratta att jag vager 100kg idag!!!! Ja, det ar en stor grej for mig, sa 'lite' har jag itne vagt pa sakert tio ar. Jag startade pa 117kg pa nyar. Sa minus 17kg pa tre manader. kanns helt ok.

Jag ska fira genom att kopa nya hyllor till aldsta dotterns rum samt malarfarg!!
    Jättestort grattis till dig! Vilket underbart mål att nå!!
  • jeng
    Faile skrev 2011-04-04 17:06:55 följande:

Vad äter ni till middag idag?

Jag steker köttfärsbiffar på ett helt storpack. Iaf nåt att ha i kylen och ta av när man blir hungrig! Rejält hungrig är jag efter bara en shake och en bar idag, så det ska bli skönt att få med sig riktig mat imorgon!

Håller på och nattar ungarna nu, och sen ska jag äta och bara dega i sängen! Superskönt ska det bli! Helt seg i kolan av allergin. 
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-04-04 18:33:55 följande:
    Jag vet inte skulle det stå.
    Frukost innehåller dinkelmjöl om man vill bullar. Äpple i en annan frukost.
    Så de är inte så strikt med kolhydrater. Ingen sås i någon rätt. så det ända fett jag hittar är de man steker i.
    Ingen bea eller majjo. så de är väldigt olikt ändå fast de kallar de fas 1
    och det kallar dom fas 1??? Det tycker jag faktiskt är lurendrejeri... Lite som Ulrika Davidssons LCHF-bok, som plötsligt använder quinoa... Eller så har dom hittat på en helt ny fas 1 för just den där boken... För "GI Fas1" är ju ändå ett vedertaget begrepp, och där är det precis som på lchf ca 20 gram kolhydrater per dag som gäller...
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-04-04 19:08:03 följande:
    Ja jag tycker också det verkar väldigt konstigt. Känns lite för mycket kolhydrater för att kallas fas1. Samtidigt kallas ju boken 6 kilo på 6 veckor, och det måste ju funkat då.. annars kan man väll inte döpa boken så??
    Skriver dom inget i inledningen eller så om "regler" eller "förutsättningar" alltså tex, kalorigräns, kolhydratgräns, fördelningen på fett, protein och kolhydrater osv? Jag blir supernyfiken hahaha :-P

Mindre fett är det på GI. För på GI ska man hålla nere kalorierna, det är ca 1600-1800 kcal på fas 1 beroende på vikt, hur snabbt man vill gå ner och lite såna grejer. Det brukar också vara lite högre på protein än LCHF. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**