• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-04-13 05:58:09 följande:
    Läste lite inatt medans jag jobbat i tråden som ngn länkade till där pappan övermatar sin dotter..www.familjeliv.se/Forum-4-288/m58360515.html  blev lite full i skratt nu diskuteras det huruvida man ska äta ägg eller inte efterssom detär sååååå mycket kolesterol men ngn hade det brillianta förslaget att gröpa ur glan och fylla upp med kaviar istället för gula...
    Pfffft jag säger då det byt ut gulan mot rent socker istället det gör gott .....
    Eller "Jag vill också slå ett slag för äggvitan. Där jag bor finns det smaksatt äggblandning man kan köpa i tetrapack, enkelt och gott att steka på och eftersom det inte innehåller äggula så är det helt fritt from kolesterol."

Jo, för DET verkar ju nyttigt! 
  • Denebola
    Jessika82 skrev 2011-04-13 11:19:50 följande:
    27g kolhydrater igår hur mycket ska man snitta ?
    Det är bra att sikta på 20 g i början, när man märker hur kroppen reagerar på det kan man därefter testa att sänka resp. höja.
  • Denebola
    Nallebjörnis skrev 2011-04-13 11:32:29 följande:
    ja vet inte heller.. ja vet inte ens hur man räknar *skäms'
    Du kan kolla genom att lägga in det du äte på matdagboken.se 
  • Denebola
    Nallebjörnis skrev 2011-04-13 11:40:28 följande:
    men kostar väl pengar el?
    Bordeaux skrev 2011-04-13 11:35:58 följande:
    Gå med i matdagboken eller en liknande sida och skriv in allt du äter och hur mycket så får du koll. Jag har just börjat med det och hamnar lägre än jag trott
    finns det andra sidor som inte kostar pengar??bläääää jordnötter
    matdagboken har en basicnivå som är gratis och en plusnivå som kostar pengar.
  • Denebola

Jebus, 1 kg skillnad mellan igår och idag. Minus då alltså, men igår var all time high också. Måste varit en massa vatten eller något.

• Denebola
    Mamma Tes skrev 2011-04-13 13:23:09 följande:
    Hittar inte när jag söker
    Ta bort "den" i början (fyfy Linda!)
  • Denebola
    Heléne, jag tänkte testa din baconsallad, men jag vill bara dubbelkolla en sak, ska det vara 4-6 skivor bacon i hela salladen (4 port), eller 4-6 skivor/person, dvs 16-24 skivor i hela salladen?
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-04-13 14:48:08 följande:
    Heléne, jag tänkte testa din baconsallad, men jag vill bara dubbelkolla en sak, ska det vara 4-6 skivor bacon i hela salladen (4 port), eller 4-6 skivor/person, dvs 16-24 skivor i hela salladen?
    Hehe, jag tar tillbaka det där Du har ju till och med skrivit vikten, det blir ca 2 pkt bacon ju...
  • Denebola

Har just kollat på Björn Ferry i Efter tio och ätit ugnsstekt kycklinglår som jag hade kryddsmör (smör, vitlök, rosmarin, timjan, citroncest, svartpeppar) under skinnet på, samt smör- och kycklingskystekt bladspenat.

• Denebola
    Kaya skrev 2011-04-13 16:47:43 följande:
    Fy tusan det här med kaffet är det värsta.

Det bästa jag vet är starkt kaffe med MYCKET mjölk, helst standardmjölk.

Sedan jag började med LCHF har jag försökt med grädde (=ingen höjdare), kokosfett (=gör ju inget för smaken utan blir bara äckliga fettpluppar på ytan), att dricka kaffet svart (BLÄH!) och att dricka det med äggmjölk som latte (=bäst hittills).

Nu hade jag inga ägg hemma (=skräck!) och ingen grädde och var super-kaffesugen så jag testade med lite kokosfett och PYTTElite standardmjölk. Blev inget bra, mysko färg och alldles för starkt och varmt, plus fetthinnan, URK, till slut öste jag på min vanliga dos mjölk och så sitter jag här och stör mig på kokosfettplupparna som simmar omkring... suck! Kunde lika gärna ha skippat kokosfettet alltså, men det är klart, det dämpar väl blodsockersvaret från mjölken litegrann...? *morr*

Imorgon bitti när jag har hunnit handla blir det äggmjölkslatte igen!!!

Min frukost: te utan något i och sesam/parmesanknäcke med Bregott, parmaskinka och färsk basilika

Mitt mellis: te utan något i och mer knäcke med Bregott, några LCHF-ischoklad, en bit rå zucchini

Min sena lunch: bladspenat stekt i smör + röra av en liten burk tonfisk i olja (erkänner att jag hällde bort det mesta av oljan *skäms*), två kokta ägg, lite TY, lite citronmajonäs, massa dill, örtsalt, peppar. En liten bit till av sesam/parmesanknäcket med Bregott. (Jag har snart ätit upp hela brödet, en hel plåt full!!! Har bara sparat två rutor till ikväll. Shit det där var inte bra, det var FÖR gott!)

Min före-träningen-fika: Kaffe med kokosfett och standardmjölk (se ovan, suck)

Nu ska jag snart iväg och köra 60 min dans och 30 min yoga. På kvällen blir det nog rött te och så gör jag säkert slut på det goda knäckebrödet... Om jag har tur har mannen handlat då så jag får ost och skinka på.

K
    Det brukar vara solrosolja i tonfiskburkar, så skäms inte för det. Av den anledningen köper jag bara tonfisk i vatten (plus att jag tycker den tonfisken faktiskt är godare).
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**