Kaya skrev 2011-04-14 09:21:23 följande:
AHA... man kan ha äggvitan med i äggmjölken alltså?! Blir det inte... mysko? Jag vet inte varför men jag har väldigt lätt för att äta rå äggula (t ex i löskokta ägg) men desto svårare för rå äggvita (vitan måste vara fast på mina löskokta ägg)!!!
(Dessutom tror jag att det i så fall är gulan som passar till ansiktsmask... den är ju liksom bäst o nyttigast = FETAST på alla vis!)
Lindas recept på äggmjölk med chokladsmak ska jag testa, det låter GOTT. Jag köpte ju faktiskt såna där candereltabletter till torpet i helgen för att jag hade glömt ta med sukrin, och några såna löste jag upp i lite vatten och bakade med och det blev väldigt bra sötma av det.
Jo säkert att alla andra har ett liv offline, ha ha, i så fall startade det livet typ senaste dygnet för innan det rasslade det ju till med fem sidor nya inlägg om man inte var här på några timmar?!
Men det är helt OK för det är så irriterande att inte hinna läsa ikapp....
K
Jag tycker att det blir lite olika konsistens beroende på om man utesluter vitan eller ej, har för mig att den blir krämigare med vitan (längesen jag gjorde äm, så jag minns inte exakt).
Däremot vill jag bara säga en sak om rå äggvita, och det är att det innehåller ett ämne (avidin) som binder B-vitamin (biotin) och därmed hämmar upptaget av detta. Det är inte farligt att äta/dricka äggvita, men gör man det i stora mängder eller ofta kan det vara bra att åtminstone ha kännedom om detta.
Anledningen till att jag tar upp det är för att jag själv drack ämlatte varje morgon i en lång period, sedan började jag bli lite småillamående konstant. Hittade då detta om avidin och slutade med äggvitan i ämlatten. Då gick illamåendet över, illamående är ett symptom på B-vitaminbrist.
Avidin denatureras vid 70 °C (det bör vara så varmt i minst 60 sekunder - vilket jag kommit fram till att i alla fall mina ämlattar inte klarar), därför gäller detta inte för tillagad äggvita utan bara rå.