• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaffe med grädde, mmmm Synd för er som inte gillar det, jag tycker det är mycket bättre än mjölk! Jag hade också massa mjölk i förut, men nu tycker jag det smakar blask med mjölk i

• Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-13 19:00:04 följande:
    Ang. Björn Ferry, jag såg också honom imorse. I trådar om LCHF tas han ju upp som typexempel om det positiva med lchf, och då kontrar anti-lchfare med att han sagt att han äter mängder med kh och inte alls i närheten av lchf.
    Visst att han inte kallade det lchf själv vad jag hörde men nog snackade han om fullfett och lågkolhydrat, även om han inte sa ngt om exakt hur många gram han åt. Och hon författaren som jag aldrig minns namnet på bekräftade ju att hon skrivit flera böcket på lchf-kost, så man blir nog varken dum eller lågpresterande på lchf
    Jag har för mig att åtminstone en av undersökningarna som kommit fram till att man blir trögtänkt av LCHF var riktiga långkörare, säkert en vecka långa! Tror man att man får ut ett realistiskt resultat av så korta studier - vem är det då som är trögtänkt?
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-04-13 19:31:41 följande:
    Jag hoppas du inte tog 4-6 paket
    Jag har inte gjort den än, tänkte göra den till helgen. Men planerar matinköpet nu
  • Denebola
    Madelen skrev 2011-04-13 21:31:48 följande:
    Hehe jag brukar säga att jag är bara smal på utsidan. Hade det inte varit för min snabba förbränning så hade jag varit med i Biggest Loser eller något.

Men okej, kör från och med imorgon och en vecka framåt till att börja med. Min sambo blir nog tacksam, testade ett recept ikväll och det var det godaste jag lagat nånsin tydligen Tungan ute
    Ge det mer tid än en vecka, på en vecka hinner kroppen nätt och jämt vänja sig vid omställningen! Ge det en månad innan du utvärderar, minst!
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-14 07:43:34 följande:
    WIHIIIIIII!!!!! 66.9!!! Min efterlängtade 66:a! Som jag har kämpat!!
    Gött!
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-14 09:09:24 följande:
    Och no - det är inte direkt nån aktivitet på Fejan. Mitt foto från gårdagens middag som komenteras, det är allt
    Jag ser inget sådant foto
  • Denebola
    Southern Belle skrev 2011-04-14 09:12:25 följande:
    Jucea - Grattis! Bra jobbat!

Kaya - Haha, det är rätt dött på FB också! Hmm, undra om det betyder att alla andra har ett riktigt liv vid sidan om FL/FB?!
    Visst är det gott med äggmjölkslatte! Jag gjorde min första häromdagen och inser att jag har missat nåt... Jag gör äggmjölk på både vitan och gulan och får inga rester men kanske kan du göra en ansiksmask av dem eller nåt?
    Ja, äggvita är väl uppstramande om man skulle känna sig lite sladdrig i ansiktet
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-04-14 09:21:23 följande:
    AHA... man kan ha äggvitan med i äggmjölken alltså?! Blir det inte... mysko? Jag vet inte varför men jag har väldigt lätt för att äta rå äggula (t ex i löskokta ägg) men desto svårare för rå äggvita (vitan måste vara fast på mina löskokta ägg)!!!

(Dessutom tror jag att det i så fall är gulan som passar till ansiktsmask... den är ju liksom bäst o nyttigast = FETAST på alla vis!)

Lindas recept på äggmjölk med chokladsmak ska jag testa, det låter GOTT. Jag köpte ju faktiskt såna där candereltabletter till torpet i helgen för att jag hade glömt ta med sukrin, och några såna löste jag upp i lite vatten och bakade med och det blev väldigt bra sötma av det.

Jo säkert att alla andra har ett liv offline, ha ha, i så fall startade det livet typ senaste dygnet för innan det rasslade det ju till med fem sidor nya inlägg om man inte var här på några timmar?!

Men det är helt OK för det är så irriterande att inte hinna läsa ikapp....

K
    Jag tycker att det blir lite olika konsistens beroende på om man utesluter vitan eller ej, har för mig att den blir krämigare med vitan (längesen jag gjorde äm, så jag minns inte exakt).

Däremot vill jag bara säga en sak om rå äggvita, och det är att det innehåller ett ämne (avidin) som binder B-vitamin (biotin) och därmed hämmar upptaget av detta. Det är inte farligt att äta/dricka äggvita, men gör man det i stora mängder eller ofta kan det vara bra att åtminstone ha kännedom om detta.

Anledningen till att jag tar upp det är för att jag själv drack ämlatte varje morgon i en lång period, sedan började jag bli lite småillamående konstant. Hittade då detta om avidin och slutade med äggvitan i ämlatten. Då gick illamåendet över, illamående är ett symptom på B-vitaminbrist.

Avidin denatureras vid 70 °C (det bör vara så varmt i minst 60 sekunder - vilket jag kommit fram till att i alla fall mina ämlattar inte klarar), därför gäller detta inte för tillagad äggvita utan bara rå. 
  • Denebola

Hehe, ni som varit med ett tag, visst känns det som att jag är lite av en självutnämnd expert på avidin/biotin samt paprika/C-vitamin? Undrar hur många gånger jag har skrivit om det Tungan ute

• Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-14 09:41:13 följande:
    Nej, du måste bli kompis med mig på Fejan, för jag la bara upp det via mobilen på min wall.
    Ach so!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**