• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-04-14 09:44:09 följande:
    Jag inbillar mig att vår "ras" i Norden inte är byggda för soja, däremot Asiater som ätit det under lång tid är mer rustade för det, rent biologiskt.
    På motsvarande sätt som vi tål mjölk medan de inte gör det.
  • Denebola

När jag ska föda barn (okej, OM jag ska föda barn, vi är ju på FL goddammit) (jag är alltså inte gravid ens) så tror jag att jag vill ha en doula med. Tror det kan vara ett bra stöd till både mig och killen, som inte är så jätteglad i sjukhusmiljöer. Skönt för honom att kunna ta time out om han skulle behöva, utan att känna att han hela tiden måste ha "huvudansvaret". Plus att jag vill ha någon som rabiat kan säga ifrån om sen avnavling och sådant

• Denebola

Jucea, jag instämmer i vad de andra säger! Du gör dessutom detta på ett genomtänkt sätt, du har testat olika varianter. LCHF är ju inte för alla, då kan det ju vara så att det inte funkar hela vägen vad gäller viktnedgång heller, medan det kanske funkar för dig att hålla en stabil vikt på (även om du är mer sugen på att gå över till GI sen).

Detta är vad som gäller för din kropp liksom. Du gör det du måste för din skull. 

• Denebola
    Kaya skrev 2011-04-14 09:50:33 följande:
    Superbra och superviktigt! Det kanske var något sådant jag hade i bakhuvudet om rå äggvita, jag hade liksom en känsla av att det inte var helt lämpligt att äta, sen tror jag att OM ägget innehåller bakterier av något slag så finns dessa i vitan (har för mig att jag läste att man ska koka äggen så åtminstone vitan är hård när man är utomlands i länder där det finns t ex salmonella).

Och detta får mig att än en gång undra: Hur gör ni med vitaminer? Äter ni tillskott? När jag tänker på hur jag äter nu jämfört med tidigare så är ju min kost extremt mycket fattigare på grönsaker än förut, och innehåller ingen frukt ALLS. Man brukar säga att svenskar inte får skörbjugg för att vi äter så himla mycket potatis, men om man nu helt och hållet slutar äta potatis...?

Om jag kommer ihåg det tar jag en multivitamin, några kapslar fiskolja, en mineraltablett som heter Stressguard och ett par kapslar probiotika om dagen. Men ofta glömmer jag bort det. Och så "fuskar" jag ju med t ex paprika ibland på helgerna, men som sagt, jämfört med mängderna grönsaker jag åt förut är det minimalt!

K
    Jag äter D-vitamin (i alla fall har jag gjort det under vintern, nu börjar det bli så ljust att jag hoppar det ibland), och Omega3.

Apropå skörbjugg så har jag för mig i bakhuvudet att kött innehåller lite C-vitamin, och om man inte äter en massa kolhydrater så klarar man sig bra på det. Lite "kolhydrater är skadligt så det behvs större försvar för att bekämpa det, finns det inga kolhydrater behöver de inte bekämpas". Annars räcker det med ca 40 g gul paprika/90 g broccoli/160 g spenat för att få i sig RDI. Potatis är relativt C-vitaminfattigt (fattigt kanske är fel ord, men lägre halt i alla fall) i sammanhanget.

Har även för mig att sjömän började drabbas av skörbjugg först när mjölmaten introducerades på båtarna, innan dess var det mest kött och fisk de åt. Men det var så dyrt så de fick börja äta gröt och tjosan Tungan ute
  • Denebola

Men nu måste ni sluta skriva så mycket, jag måste städa ju

• Denebola
    Faile skrev 2011-04-14 10:17:32 följande:
    Jag ska hämta ungarna på dagis strax, så då blir det inga mer milslånga inlägg.

Såg att du skrivit i tråden om alver. Blizzard liksom.. fick dagens skratt där iaf
    Ja, jag höll på att få ett nervöst sammanbrott av det inlägget, innan jag fick veta att personen även hävdat at citron stavas med s på svenska. Sedan kunde jag ta det med lite mera ro
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-04-14 11:32:36 följande:
    PS. Jag har inte sett till den där LCHF-glassen och eftersom vi nyss köpte en glassmaskin så blir det nog hemmagjord glass här även fortsättningsvis. Kaffeglass på LCHF-vis var obeskrivligt smarrigt!!!

vispgrädde
    äggulor
    mascarpone
    vaniljpulver
    superstark shot espresso
    sukrin

=

HIMLEN
    Jag önskar att jag hade plats för en glassmaskin i min lägenhet...
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-14 12:00:56 följande:
    SB: Kom ihåg att det inte finns nåt OT i tråden, vi ventilerar om allt
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-14 17:51:21 följande:
    NOT SO LOW CARB; motherfucker!! Vill jag skrika. Men det gör jag inte, eftersom jag är en älskvärd person.
    Ja, nu är det officiellt. Jag älskar dig  Hjärta

*ROFLMAO*
  • Denebola

Men asså... Förvånad Det är ju typ LCHF som Skipper föreslår ikväll! Proteiner, fett och grönsaker med "lite stärkelse", ingen frukt. !!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**