Segelvind skrev 2011-04-25 18:08:09 följande:
Okej....lite hjälp här please! Idag klockan 12 började jag lchf-a! Jag åt gröt till frukost. Har förstått att det är big no-no så jag tänkte att det är bäst att börja sitt "nya liv" till lunch.
Var och handlade så gott jag kunde efter att ha studerat lchf-recept hela kvällen.
Blev blomkål, avokado, gurka, tomat, isbergssallad, kött, keso och lite annat.
Så.....nu har jag ätit till lunch (snodde ett frukostrecept)
1,5 dl keso + hallon + några cashewnötter och 2 msk grädde.
Middag tänkte jag ta fläskytterfile och en sallad till. Kanske slänga ner en halv avokado och lite fetaost?
Kan det vara okej?
Kan någon kommentera detta och säga om det ser ok ut och ge mig ett enkelt middagsförslag till imorgon?
Har massor med fläskytterfilé kvar och det där blomkålshuvudet......
Det var första dagen..........jag är HELT LIVRÄDD att nästa gång jag ställer mig på vågen har jag skenat i vikt....

Har inte ätit grädd på år och dar.......Funkar lchf om man inte har så mycket att gå ner? jag har väl en 6 kg för mycket....
Både lunchen och middagen verkar alldeles för fettsnåla. Ev. att lunchen även är kolhydratrik, det beror på hur mycket hallon och nötter du tog, samt vilken kolhydratnivå du tänkt lägga dig på (en vanlig nybörjarnivå att sikta på är 20 g/dag).
En kopp kaffe/te med kokosfett i till lunchen samt olivoljedressing till salladen är exempel på hur du kan få upp fetthalten.
Blomkålen kan du göra blomkålsmos på (koka blomkålen lite överkokt, häll bort vattnet och ånga av ordentligt, mixa med en klick smör, lite ost och ev lite grädde).