• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Probably the best in the skrev 2011-04-25 12:51:23 följande:
    Jag är snart tillbaks på banan....just nu straffäter jag Nutrilett och ska göra det tills på fredag (2 veckor), det är min kickstart, så att jag nu bara lääängtar efter LCHF mat och inte har så mkt som så sötsug. FAKTISKT: Hela påskhelgen har jag varit utan godis (duktiga jag). Har dock druckit några glas påskmuskt light...men det är inte speciellt gott, så nu är det Ramlösa i glaset istället.
    Så denna vecka ska jag ägna åt PLANERING och se till att jag har gott om matförslag så jag inte hamnar i den där trista fällan och bara ska göra det enkelt för mig. Ska baka bröd bla. Och inte att förglömma, nu är ju grillsäsongen igång och LCHF livet blir ju rena drömmen
    Jag fick inte tag i någon påskmust light Hade sett lite fram emot det, men tji (och cola zero) fick jag.
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-25 18:08:09 följande:
    Okej....lite hjälp här please! Idag klockan 12 började jag lchf-a! Jag åt gröt till frukost. Har förstått att det är big no-no så jag tänkte att det är bäst att börja sitt "nya liv" till lunch.

Var och handlade så gott jag kunde efter att ha studerat lchf-recept hela kvällen.
    Blev blomkål, avokado, gurka, tomat, isbergssallad, kött, keso och lite annat.

Så.....nu har jag ätit till lunch (snodde ett frukostrecept)
    1,5 dl keso + hallon + några cashewnötter och 2 msk grädde.

Middag tänkte jag ta fläskytterfile och en sallad till. Kanske slänga ner en halv avokado och lite fetaost?
    Kan det vara okej?

Kan någon kommentera detta och säga om det ser ok ut och ge mig ett enkelt middagsförslag till imorgon?
    Har massor med fläskytterfilé kvar och det där blomkålshuvudet......

Det var första dagen..........jag är HELT LIVRÄDD att nästa gång jag ställer mig på vågen har jag skenat i vikt.... Har inte ätit grädd på år och dar.......Funkar lchf om man inte har så mycket att gå ner? jag har väl en 6 kg för mycket....
    Både lunchen och middagen verkar alldeles för fettsnåla. Ev. att lunchen även är kolhydratrik, det beror på hur mycket hallon och nötter du tog, samt vilken kolhydratnivå du tänkt lägga dig på (en vanlig nybörjarnivå att sikta på är 20 g/dag).

En kopp kaffe/te med kokosfett i till lunchen samt olivoljedressing till salladen är exempel på hur du kan få upp fetthalten.

Blomkålen kan du göra blomkålsmos på (koka blomkålen lite överkokt, häll bort vattnet och ånga av ordentligt, mixa med en klick smör, lite ost och ev lite grädde). 
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-25 18:30:48 följande:
    Är det alltså för mycket kolhydrater i keso-grejen? Jag som älskar keso....hittade lunchen som ett lchf-recept....trodde det var okej....tog väl sisådär en 8-10 hallon och 6-7 cashewnötter.....

Okej, drar på lite olivolja på salladen. Tog faktiskt en kopp kaffe med en skvätt grädde i någon timme efter lunch . Har alltså gjort något rätt

Hur vet jag det här med kolhydraterna???
    Keso är ingen fara (om jag minns rätt, fettsnålt dock), men hallon och cashew är bra att tänka på (även grädde om man tar mycket).

Lägg in det du äter på matdagboken.se (till exempel) så ser du vad du äter totalt under dagen. Kolhydratinnehållet i enskilda livsmedel kan du kolla på http://www7.slv.se/naringssok/ 
  • Denebola
    LoveYou3 skrev 2011-04-25 20:02:17 följande:

Hej allihop...har en liten fundering innan jag ev ska göra ett nytt försök med LCHF!

Sist jag testade så gick jag inte ner ett gram....lite rädd för att det blir samma igen.Men kom då att tänka på om man kanske ändå minskar i cm??Eller går ni konstant ner i vikt...eller kan ni ha oförändrad vikt men minska i storlek?

Hur lång tid höll du på? Är du säker på att du åt rätt (inte för mycket kolhydrrater)? Kroppen behöver en del tid för att ställa om och komma in i det nya.

Det kan vara så att man tappar i omfång utan att tappa i vikt ja. Om man endast har några få kilon man vill bli av med kan det vara så att kroppen inte håller med, utan håller sig viktstabil. Ibland kan man hamna på viktplatåer så konstant viktnedgång är nog inte så vanligt.
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-25 20:27:31 följande:
    Mja....tänkte försöka klara detta utan att bli medlem på någon betalsajt.....verkar som att det finns en hel del goa "experter" härinne

Ja, keso är fettsnålt tror att det är 4%. Kollade innehållsförteckningen och det stod kolhydrat 2g / 100 g. Jag åt nästan 150 g alltså 3g kolhydrater. Borde inte det funka på ett mål om man ska ha i sig typ 20g kolhydrater på en dag? För det är väl inte kolhydrater i hallon?? eller...... Cashewnötterna kan jag tänka mig innehåller kolhydrater....eller kanske inte.....suck.....det här kommer bli en tuff match......

Vad är det jag bör tänkta på då när jag komponerar?? Har verkligen försökt läsa på men hittar lixom inte det där med mängd och grjejer....Åt alltså till middag:
    5 tunna skivor fläskytterfilé
    ½ avokado
    1/3 dels paket fetaost
    Gurka
    Tomat
    Isbergssallad
    1 tsk olivolja
    Pressad citron

Tänkte köra det till lunch imorgon också om det blir godkännt här .
    Fast om du tittar efter så ser du att det inte måste kosta pengar för att bli medlem. Det är ett väldigt smidigt sätt för dig att få koll på vad du äter och hur mycket kolhydrater du får i dig eftersom du verkar ha dålig koll på vad som innehåller kolhydrater;

Hallon innehåller ca 6 g kolhydrater/100g, dvs. det ligger över gränsen för tumregeln "max 5 g kolhydrater/100 g". Det är alltså inte något man kan vräka i sig, men äta i måttliga mängder, dock kan det vara bra att vara försiktig med det under viktminskning. Cashewnötter i sin tur innehåller 26 g/100 g!

Hur mycket har du läst på om LCHF innan? Vad har du läst? Jag frågar i all välmening, i mina ögon är det jätteviktigt att man på förhand vet vad man sysslar med. LCHF är inte svårt, men det kräver en hel del omställning i tänk, vilket kan göra att det kan kännas övermäktigt. Däremot är det lätt hänt att man gör fel om man inte har full koll, för mycket kolhydrater och fett tillsammans är ju helfel! 
  • Denebola
    lillabebben skrev 2011-04-25 20:16:13 följande:
    Oj oj, nu har jag syndat rejält. Hade grannar på besök och bakade en smarrig chokladtårta med hallon och chokladmousse. Såååå gott men märker direkt att jag inte mår bra av allt socker. Nu är sambon på väg att köpa pizza, lika bra att fortsätta synda och ta nya tag imorgon. Nu spelar det ju ingen roll för min vikt men jag mår helt klart dåligt av för mycket kolhydrater. Är det ok att äta sötsaker vid undantagsfall - gör ni det? Alltså kanske äta fikabröd nån gång i månaden.

Är det någon mer här som äter lchf endast för att må bra och kanske bli av med sockerberoende? Jag skulle nog behöva gå upp ett eller två kilo egentligen men tror jag har gått ner den senaste veckan sen jag började med lchf. Betyder det att jag får i mig för lite? Äter så jag blir mätt men jag kanske måste äta mer ändå?
    Som Jucea sa så började jag med LCHF bland annat för att öka i vikt. Jag har ätit relativt fritt av godkända livsmedel (max 5 g kh/100 g), och ibland även livsmedel som jag inte ser som fusk, utan som "ok ibland", som morötter, jordnötssmör, mandlar till snacks... I rimliga mängder förstås!

Första veckan tappade jag också i vikt - det är bara vätska!
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-25 21:38:15 följande:

Jo, men jag kollade och jag uppfattade det som att man bara kunde använda "enklare funktioner" som det så fint hette. Trodde inte att matdagbok med uträkning ingick i "gratisalternativet".

Jag måste väl erkänna att jag inte läst på så oerhört mycket. Håller på att läsa för fullt och kollade både cashewnötter och hallon på den sidan du rekommenderade. Yaijjjks!!! Visste inte att hallon var så kolhydratrikt!!

Jag ska fortsätta läsa på *lovar*. Men man måste ju börja nånstans..... Vad tror du om den middagen jag beskrev? Jag tycker det verkar lite svårt. Jag har varit med i VV innan och loosade 10 kg. Sen blev jag gravid men sonen är snart 4 så jag tycker lixom inte att det håller att skylla på gravkilo längre . Jag vill alltså bli av med 6 kg och väga typ 55-56 kg. Det har varit min trivselvikt innan.

Jag ska givetvis prova gå med i matdagboken men uppskattar verkligen ditt engagemang och fortsätter gärna fråga och bolla. Jag är inga som helst problem att ta till mig information men ibland blir jag lite ivrig och vill sätta igång innan jag läst på....

Passar på att fråga (och är tacksam om du orkar svara)...brukar äta frukost på jobbet. Brukar bli gröt i micron eller en fralla och kaffe. Vad finns det för alternativ??? För jag antar att båda går fet-bort . Vi har ingen spis utan bara micro och kylskåp. Keso med grädde och hallon tyckte jag verkade ok tills jag insåg att hallon gick bort Kanske keso och äpplebitar??

Ok, de kanske är lite diskreta med den biten... Men själv använder (nåja, inte på länge) jag gratisversionen och den räcker gott för mina behov

Vad gäller din mat så tror jag den funkar, både avokado och feta innehåller ju fett. Men du behöver inte snåla på olivoljan (visst, du behöver inte dränka allt i olja, men 1 tsk lät nästan lite).

Iver och vilja är bra, men som sagt är det viktigt att man vet vad man gör. Men så klart måste man inte veta precis allt innan man börjar, det grundläggande är dock bra att ha med sig.

Förutom frukosttipsen från Heléne, så tillägger jag ägg- och baconmuffins (recept finns i recepttråden i TS). De är goda både kalla och mikrovärmda.
  • Denebola
    lillabebben skrev 2011-04-25 21:38:39 följande:
    Jucea och Denebola. tack för era svar. Ja, jag kanske ska lägga mig på 10kh per måltid om jag äter fyra mål om dagen och se vart det leder.  Då finns det ju utrymme för en hel del goda hallon och gräddeTungan ute  Jag är själv nöjd med min vikt men folk runtom mig har  börjat säga att jag är för smal och visst skulle det inte skada att gå upp ett par kilon (är nere på 56kg/168cm nu). Samtidigt känns det konstigt att vräka i mig en massa fett, kan itnte låta bli att oroa mig för att gå upp (fast jag alltsåkanske  borde det...).

En sak är säker - pizza och chokladtårta får mig att må dåligt! Det må vara gott men efteråt mår jag pyton. Imorgon är jag tillbaka med mer grädde och smör
    Kan tala om att jag känner igen mig i det där "jag borde gå upp i vikt - fast jag vill nog inte". Man är helt enkelt skadad av dagens smalideal. Men sen jag la på mig några kilon och fick lite rumpa och bröst så är jag rätt så nöjd ändå Lite lovehandles kom visst med på köpet, men då får det väl vara så istället för att jag ska se ut som skinn och ben.

Jag var inte missnöjd men min "vanliga" undervikt (dvs den vikt jag legat på ganska länge tidigare), men när jag tappade några kilon till kände jag mig utmärglad, och det var då jag började med LCHF.
  • Denebola
    mills skrev 2011-04-25 22:40:57 följande:
    Känner åxå igen den är "skadan" man har...är 167cm och vägde 51-52 ett tag men nu har jag tvingat upp mig lite eftersom min ägglossning försvann. Försöker hålla mig mellan 54-55 nu men jag känner mig inte alls nöjd utan jag mår bäst under 53 (psykiskt alltså ) Det dryga är att jag bara får mage och rumpa...skulle gärna få lite bröst åxå  
    Jag har lite putmage (jaja, tycker jag då, ni som har sett bilderna kanske inte håller med ), men det har jag alltid haft (sedan puberteten i alla fall, det är ju vanligt att tjejer har lite extra fett på magen - vilket även är viktigt för hormonerna har jag hört), så jag känner att jag inte kan klaga på det utan snarare får träna ordentligt så att magmusklerna blir starka och håller in det
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-26 10:56:49 följande:
    Mitt hjärta må ha blivit krossad men FAN jag fick ett till jobberbjudande!!!!! På ett hem denna gång så det ska jag inte tacka nej till :D Hoppas jag gör ett bra intryck på henne, men jag ska inte ta ut saker i förskott nu
    Underbart Solig You go girl!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**