• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boost: jag har åt alla håll - striktare, mindre mejeri, bara några gånger om dagen, ofta, liberalare osv. Min kropp är dum i huvudet och fattar inget alls. Jag har hållt på i 5 månader (med uppehåll 2 veckor), men det syns varken på vågen eller måttbandet. Och jag är så jävla trött på att vara fet nu.
    Jag MÅR bättre av LCHF, men det gör absolut inget för min storlek.

• stjierna
    Boost skrev 2012-07-27 15:34:35 följande:
    Imponerande att du ändå försöker så mycket trots att det inte ger resultat!
    Mår du dåligt av det så bör du kontakta läkaren och be dem ta alla prover som finns att ta, för det måste vara något som påverkar det hela. 

Ja, det börjar bli lite trist nu.. Det är många andra fördelar, som att min ledvärk är borta, och min PMDS är mycket bättre... Men det är sjuuukt tråkigt att det inte händer något på vågen.

Enda gången i mitt vuxna liv som jag har gått ner i vikt var när jag levde på Nutrilett (ca 500 kcal/dag) och tränade som ett djur på gym/pass ca 4-5 ggr/vecka. Då gick jag ner ca 10 kilo på 6 månader (sista fyra månaderna åt jag ett mål mat/dag - typ sallad och protein)... Jag har varit på VC och kollat sköldkörtel, och den är det inget fel på. Dom säger att det är pga mina två graviditeter (2009, 2011) och att det kan ta lång tid innan kroppen blir sig själv igen - men jag undrar hur lång tid det är hälsosamt att vara så överviktig att det klassas som fetma. 

Jag läste någonstans att det kan ta kroppen upp till ett år innan den är trygg med LCHF och vågar släppa på depåerna, men ett år är vääääldigt lång tid att inte se resultat. Man tappar lätt modet av allt gott man inte får äta. Och jag går inte upp i vikt av att äta KH, ligger på plus minus 5 kilo när jag äter KH också. Och då känns det ju ÄNNU tråkigare att följa LCHF, och ta bort massa grejjer, när vikten ändå inte visar något resultat.  
    matildaslchf.wordpress.com - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna

Ninis: som det är nu så har jag gått över till väldigt liberal - alla grönsaker, några frukter ibland, viss mejeri, lchf-bröd och bär och dylikt. Absolut inte frossa, men jag tillåter mig att äta det om jag är sugen!
    Jag tror att en mer skrämd kropp än min inte går att hitta, så tills den är trygg så får jag väl äta liberalt och ta det chill. Jag ger det till nyår, har absolut inget hänt då, så är nog det här inte rätt sätt för mig att gå ner i vikt!

• stjierna

Enligt livsmedelsverket är det typ 0,3 KH/100 gr ägg, har jag för mig.

Gå in på SLV och sök livsmedel där, om ni är osäkra över något :)

• stjierna

Det där med att barnen ser att man äter annorlunda har vi skött som så att vi gjort samma mat till oss som barnen, men barnen får pasta/ris/potatis/dylikt till, medans vi äter grönsaker i olika former till. Om någon frågar så säger vi bara att vi tycker grönsaker är godare än pasta/ris/potatis, samma som dom tycker mer om köttfärssås än blodkorv. Någon gång har vi sagt att vi är allergiska och drar paraleller till när äldsta fick en allergisk reaktion av kräftor. Då är det inga frågor mer :)

• stjierna

Annette 799: fast vaddå ska inte hålla kol på kcal? Även om du äter "bara" 20 gr KH/dygn, så kan du överäta protein och fett vilket resulterar i inte så mycket viktminskning. Man kan ju inte kränga 2500 kcal/dag och tro att man kommer gå ner i vikt, bara för att man inte ätit mer än 20 gr KH/dag...

• stjierna

Ellaria: på allvar?? Allt jag har läst, och de kostrådsgivare jag pratat med hävdar motsatsen, och själv hade jag aldrig gått ner i vikt av så många kcal! Men jag antar att vi alla är olika, och one size does not fit all. :)

• stjierna

Vår son får bröd, potatis, ris, pasta till sina mål, men det är inte huvuddelen av maten. Han dricker mjölk el vatten, i undantag typ festis. Och så får han välja en godis (typ en godisask) på lördagar, och ibland glass på helgen. Oftast försöker jag göra egen pinnglass och det funkar ju hemma, men inte när vi är iväg ;)

Han föredrar grönsaker o frukt framför onyttiga KH även till middag.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**