• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-04-05 19:42:15 följande:
    Tack för svar!

Men är det alltså några få saker bara som man "får" äta när man äter strikt? Med andra ord, skulle det gå LIKA bra med lax och räkor och olivolja t ex istället för kött och bea? Eller är det något med just kött som är sådär alldeles extra perfekt LCHF?

Jag bara undrar om "fakirvarianten" måste vara så enformig som det verkar...?

Finns det någon lista någonstans över helt-eller-nästan-kolhydrat-fria livsmedel? I så fall skulle man alltså kunna äta allt på den listan, och om det är något magert - t ex kyckling - så kan man bara lägga till X gram fett i form av smör eller något och då skulle man i måltiden som helhet uppnåden där perfekta skalmans ratio, eller?

K
    Tanken är att du ska nolla. För mig betyder det att du kan äta fisk och räkor och kyckling och allt sånt också.

Tror att du tänker helt rätt där. Ät vad du vill, även det magra, men lägg till fett tex så att du hamnar på bra ratio!

UFO är väl lite för dom som försöker nolla, men inte vill vara petnoga. UFO = Under Fem Om dagen.
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-05 19:44:28 följande:
    OK, tack! Och här måste man alltå räkna lite eftersom 80 gram protein t ex inte motsvarar 80 gram kött eller fisk.

Hmmm... intressant!" Tack igen.

K
    Ja precis det är ju ungefär *5, så ca 400 gram kött/fisk/fågel/ägg. 100 gram fett och så lite kolhydrater som möjligt.
  • jeng

Kaya, angående köttet. Det är väl det där med det optimala animaliska mättade fettet som vi försökt undvika i alla dessa år! Därför är väl kanske kött att föredra framför annat på fakir, eftersom det är en rejäl "renhållning" i kroppen.

• jeng

Denebola, ikväll kör jag Lindts 90%. Eller - jag SKULLE ha gjort det. Men ångrar mig efter första tuggan hahahaha... Jag har visst blivit en Marabou Premium Tönt!

• jeng
    Faile skrev 2011-04-05 20:06:12 följande:

Gud det här är verkligen hemskt!

Är inne på andra strikta dagen efter mitt helgfusk och det är så jäkla jobbigt att jag dör snart. Mår skitdåligt. trött seg och orkeslös. Dessutom är jag grymt sugen på kolhydrater, allt som har med kollisar att göra. Skulle kunna trycka in 8 skogaholmsmackor på raken känns det som

Istället har jag tryckt i mig två ägg med bea och några ( mörka )  chokladbitar, allt för att hålla mig borta från skräpet. Men jag minns inte att det var så här himla jobbigt när jag började för 2 månader sen?!

Helt OT, men du är inte pollenallergiker?
    Jag är verkligen helt off sen en vecka tillbaka. Influensakänningar nästan. Jag har ju också haft ett mkt större sug sista veckan, så jag har börjat fundera på om det kan ha haft nåt med vartannat att göra...

Och om det är så att du har fuskat, då får du inte bara nya omställningsbesvär, utan du får en kolhydratbkasmälla som sällan är att leka med!! Den behöver inte komma dagen efter, utan kan komma direkt eller efter ett par dagar! Häng i så släpper det säkert snart. 
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-05 20:27:56 följande:
    Jag köpte den i helgen, tycker inte den är god, för beskt och så blir tungan sträv och den hade nån konstig eftersmak. det får bli marabous 86% igen :P tänk vad 4% kan göra :P
    det lär väl vara olika kakaobönor också antar jag... tvivlar på att allt det där sker bara på 4% mer socker.

jag har inget emot smaken egentligen, gillar lite strävare choklad! men jag märker av halsbrännan direkt, och det suger. första tuggan dock, jisses vilken skillnad jämfört med det man var van vid :-P 
  • jeng
    Faile skrev 2011-04-05 20:35:06 följande:
    Jo jag är faktiskt allergisk mot pollen. Har inte ens tänkt att det kanske påverkar än, för det känns så kallt ute. Men nu när du säger det så, ja det gör ju säkert inte saken bättre.

Maken var snäll och gjorde en omelett åt mig nu också haha. Kommer visserligen komma upp över mina tänkta 10 gram idag men det får jag ta, bara för att orka stå emot suget.
    Var dessutom så hungrig imorse att jag mådde illa. Visste inte om jag skulle äta eller kräkas

Men men, jag har lärt mig läxan i alla fall 
    Var bor du? För här har Hassel och Al varit i full gång i 1.5 vecka ungefär!! Kolla pollenprognos på nätet (jag brukar googla) så vet du läget.
    Tycker också att det har varit rätt så kallt, och regnigt dessutom, men det hjälper tydligen inte!

Här är det värsta att min 2.5-åring blivit allergisk nu med Vi har fått flera olika mediciner nu, men det känns ju inte så kul att börja hälla i honom både det ena och det andra så här tidigt. Jag och maken fick våra allergier rejält först runt 19 års ålder... 
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-05 20:49:04 följande:
    Tråkigt att du inte klarar av den =/ En sak om du hade ogillat smaken, men när koppen protesterar är det ju en annan sak.
    ja första tuggan var ju rejält bitter lixom, jämfört med marabous socker-variant :-P men det kom jag över rätt snart. nu trotsar jag min elaka halsbränna och äter ändå! har ändå rejält med halsbränna nu av mensen och allergin, så varför inte typ....

och du... KETCHUP??? Va f**n, nu får du väl ge dig! Sånt där fusk tillåter vi inte i den här tråden! Skrikandes Ajabaja!
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-05 21:08:41 följande:
    Jag har inte tänkt på det innan förrän i natt när det kliade järnet i munnen. Då fattade jag varför jag nyst mer och varför det kliat i ögonen.
    Om ca 3 veckor kommer tydligen björken igång som jag är mest allergisk emot. Undrar hur jag reagerar då om jag känner av det nu?

Men vad tråkigt om er son blivit allergisk redan! Kunde det inte väntat många år eller hoppat att bryta ut helt! Barn kan väl få klara sig från sån här skit! Vår 6 åring nyser mer och jag har funderat på om han reagerar också?
    Ja, jag reagerar som värst mot Hassel som tur är, det brukar bli lite lättare för mig sen. Måste äta medicin hela sommaren oftast, men resten av sommaren brukar iaf medicinen funka så att säga :-P Jättetrist nu när jag kommit igång bra med träningen också. ingen chans att träna när man mår så här... Jaja, inte mycket man kan göra med det!

ja, vi har ju gjort utredning, och han har ju förkylningsastma som vi nyss fått medicin för. Dessutom har han haft ett par korsallergiska reaktioner på frön och annat. Och i och med det och våra pollenallergier och gräsallergi (jag har kontaktallergi mot gräs) så drog dom slutsatsen att han skulle vara allergisk mot pollen och gräs också, så vi var ju förberedda. Som tur är så är det ju inga allvarliga allergier vi pratar om, utan det är ju irriterande normala pollenallergier. Det han har haft mot mat osv är ju däremot rejäl nässelfeber, och det kan ju sätta sig på andningen om man har otur, så därför känns det skönt att ha mediciner och luftrörsvidgande osv hemma också!! Man kan ju hoppas på att det kan växa bort, men jag vet inte hur stor sannolikheten för det är egentligen... troligtvis obefintlig....
  • jeng

Insåg precis (skrev in i mitt ark) hur mycket fett det är i chokladen!! NU kan jag ju äta den med gott samvete! Jisses vilket ratio det blir Det trodde jag faktiskt inte...

55 fett 10 prot och 14 carb. det är 55/24 alltså mer än 2 i S-ratio!!

Blev förvånad över att jag inte sabbade min fina fördelning när jag skrev in chokladen, utan jag faktiskt gjorde den BÄTTRE!!  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**