• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ekorren - Sator är han och kollar på.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 19:26:57 följande:
    Aha... Kunde jag väl gissat! Bra tips med hallon! Tänkte inte på det eftersom jag själv tycker att frysta hallon blir så .. sladdriga. Blir lika besviken varje gång jag köper.
    *ha ha* Ja, kanske som den gamla punkare han är.

Nä, hallonen ska helst inte tina helt för då är de inte lika goda. Färska är goda men inte upptinade rumstempererade frysta. Men halfrysta så där så att de går att mosa sönder men fortfarande mer frysta än tinade är som sorbet som jag älskar.
  • Asereht
    MrsQuitaz skrev 2011-03-04 19:54:38 följande:
    Jag har insett att sen jag började med lchf så är mitt humör väldigt dålig. Jag är ständigt sur, arg, ledsen eller allmänt nere. Jag är som ett åskmoln mestadels av tiden. vad kan detta bero på?
    Vad trist. Själv är jag faktiskt mer jämn i humöret, förmodligen pga jämnare blodsocker. Blir inte alls lika berg och dalbaneaktig i humöret som jag annars brukat vara.

Vet faktiskt inte vad det kan beror på men förhoppningsvis finns det någon med råd att ge som kan råda bot på det trista humöret.
  • Asereht
    nassu skrev 2011-03-04 20:38:40 följande:
    Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)
    Testa att logga maten på tex www.matdagboken.se så får du lite siffror.

Jag orkar inte räkna så jag höftar lite eller bryr mig inte så mkt kanske man ska säga så länge jag inte går lös på något jag vet innehåller mkt kolhydrater. Men då och då får jag ett ryck och loggar maten bara för att se hur jag ligger till och för att kontrollera att jag inte slinker iväg. Idag har jag totalt förtärt 19 g kolhydrater så nu blir det inga fler idag, iofs kan jag äta typ 6 till men jag är ju inte hungrig.
  • Asereht

Morrn i tråden!

Här fick man ingen vidare sovmorgon och inte fick jag somna tidigt heller så jag känner mig lite mör. Men min tätistriss är alla influensasjuka och min nyblivna ettåring bara sover kasst ändå. Dessutom var maken på galje igår och kom hem sent och mådde inte bra. Han hade dock inte festat utan också drabbats av influensan. Tur jag redan varit dålig så jag kvicknat till fysiskt.

Frukost här idag blir Pones med massor av smör och ost, till det dricker jag te med cocosa (min universaldryck). Resten av familjen kommer nog att äta rostat bröd och dricka kaffe/oboy (vilket mina barn får på helgerna). Barnen brukar äta honung på mackorna på helgen också, är det helg så är det. Jag saknar honung lite faktisk för det har jag älskat sedan barnsben.

Jag saknar lakrits också, det är mitt absoluta favoritgodis som jag tom uppskattar bättre än choklad (!). Visst var det någon som nämnde att man kunde äta äkta lakrits? Jag har sett att lchf-butiken ahr någon form av lakritspastiller, är det någon som testat dessa?

• Asereht

Jag har alltså varit uppe sedan 7. *s*  Insåg att man kunde tolka det som att jag inte tyckte att sova till efter nio var sovmorgon.

• Asereht
    jeng skrev 2011-03-05 08:46:34 följande:
    Och Kesella, det är en sån där sak jag aldrig köper. Är det samma som Kvarg eller? Och kan den bytas ut mot nåt annat, tex philadelphiaost?
    Kesella är kvarg. Någon hade bakat med cf och det gick bra. Det funkar säkert med mixad keso också men då kanske man får ha lite mer vätska, men inte nödvändigtvis. Jag har inte testat så jag kan inte säga säkert.

Jag har en Ponesdeg på bänken just nu och den är gjord efter det recept från matklubben som Linda1976 och Helene har förespråkat. Jag tycker att det blir bra men idag har jag testat att halvera bakpulvret eftersom jag tycker att det smakar lite skumt med bakpulver, ska bli intressant att se om det blir någon större skillnad. Jag gör mina som lite mindre tekakor och de blev jättebra sist.
  • Asereht
    MrsMurphy skrev 2011-03-05 09:37:22 följande:
    Godmorgon tråden! 

Ber om ursäkt för att jag tappade humöret igår men jag fick härdsmälta till slut. På tal om exakt det där. Jag ska ju tillbringa en vecka med en som tror på delvis vad vi sysslar med, men just de mättade fetterna i grädde etc tror han inte är bra. Ska trolla fram nånting som är läsvärt och inte för vinklat a la LCHF och maila över är tanken. Så sitter ni det med det klockrena i skjortärmen så får ni gärna dela med er.
    Nu vet jag inte om jag minns rätt eller om jag blandar ihop inlägg men var det inte någon som tränade mkt och liknande för då kan du ju hinta om Björn Ferry och hans lchf-kokbok tex. www.kostdoktorn.se/kategori/traning/bjorn-ferry
  • Asereht
    nassu skrev 2011-03-05 10:03:51 följande:
    Ska kika in på matdagboken och se om jag förstår mej på det :) Tack för tipsen!
    Men tjejer, kan ni faktiskt hålla er på 2dl mejerier/dag ? Känns så omöjligt...
    Jag äter så mkt mejeri jag har lust med. Har gjort det sedan start. Älskar ost, grädde och sånt. Jag försöker däremot se till att kolhydraterna inte springer iväg men jag begränsar inte mejeri för att det är mejeri om man säger så.
  • Asereht
    MammatillS skrev 2011-03-05 09:56:21 följande:
    Hej!

Jag har funderat på att börja med LCHF men vet inte riktigt hur..

Hur började ni? Succesivt eller på en gång? Jag känner att jag inte riktigt har koll på heller vad som innehåller mycket kolhydrater. Ja förutom det uppenbara då!!

En annan grej jag funderar på är min dotter på 9 månader. Kan hon äta samma eller är det viktigt för henne med mer kolhydrater?
    Det absolut bästa tipset till en nybörjare tycker jag är att läsa på. De gjorde jag innan jag började, massor. Läs själv och bilda dig en grunduppfattning och ställ sedan frågor under tiden. Börja inte med att lchf.a efter någon annas premisser, lchf är en väldigt personlig livsstil och ingen annan vet hur just din kropp kommer att bete sig och vad du kommer kunna äta och inte. Du måste förstå grundtänket och sedan pröva dig fram för att se hur din kropp beter sig.

Jag läste massor och samlade info via länkarna i trådstarten innan jag började, gör det du med och som sagt. DU är den enda som kommer att komma till rätta till hur din kropp fungerar och mår. Vad andras åsikter om vad som är rätt och fel gäller så skit i det och läs på istället.

Men fråga gärna, ta till dig tips och råd men tänk på att du känner din kropp bäst och bara för att en säger att man bara får göra si och så betyder det inte att det är facit elelr att man gör fel om man inte gör som den gör.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**