**Den stora feta LCHF-tråden**
Man kan diskutera mjölkens vara eller icke vara inom LCHF men vi nordbor har en genetisk anpassning till mjölkprodukter som inte finns inom alla etniska grupper men är man nordbo kan man oftast med gott samvete äta feta mjölkprodukter. Sen kan man ha synpunkter på hur pastöriseringen påverkar dessa.
Jag säger inte att LCHF är lösningen på allt men jag tror att lågkolhydratskost är en bra start och man kan nog konstatera att det funkar för de flesta. Sen finns det motståndare som hänvisar till naturfolk som äter stor andel frukt och mycket kolhydrater i sin kost och har utomordentlig hälsa vilket jag också tror att vi skulle ha haft men vi har tyvärr ätit sönder våra kroppar med mat som iall välmening serverats oss. Hade vi ätit mat som vi är anpassade för och hållt oss från hårt processade matvaror hade vi aldrig kommit till den punkten i våra liv när vi blivit sjuka och överviktiga och hade då inte behövt ta till LCHF.
Motståndet brukar hänvisa till att det inte finns ngn långsiktig forskning på LCHF och det är förvisso sant vi får luta oss tillbaks på bland annat resultaten vi ser hos de som äter och blir friska samt titta på vår evolution. Sen är ett oerhört bra motargment att det finns inga som helst långtidsstudier på livsmedelsverkets kostrekomendationer heller. Deras råd baserar sig på osäker forskning.
Kost är en het potatis och LCHF är det ca en halv miljon svenskar som äter idag och fler och fler börja så det är en folkrörelse som vill ha naturlig mat utan tillsatser vilket upprör många.
Pengar politik och personlig prestige ligger bakom mycket motstånd säger vår kloka lärare och jag är benägen att hålla med honom. Det finns ingen som tjänar på att vi blir friska och äter så gott som vi är designade för att göra.