Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

jessica.ivarsson skrev 2012-01-09 15:59:08 följande:
    hej!

jag börjar me Lchf idag och är nybörjare... jag undrar hur snabbt ni gått ner i vikt? och hur mkt? jag har en övervikt på 20 kg och äter så här nu för att bli av med ett hemskt socker coh kolhydrats beroende..

ngn mer som är socker beroende som äter lchf?? hjälper det??  

LCHF är ett bra verktyg mot sockerberoende efterssom du inte tillför din drog. Är själv inte beroende men har du inte läst bitten jonssons bok eller hennes blogg så gör det.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Live in the moment now skrev 2012-01-09 19:45:41 följande:
    Måste kolla.. Vi försöker köpa så mkt kött vi kan fr gräsbetande djur i en närliggande gårdsbutik.. Vilket vi även hade velat m kyckling m tror inte det finns häromkring :( vad köper ni andra f kyckling? Fryst, färsk.. Vad är bäst om man vill undvika skräp o omega 6?

Skitsvårt att hitta bra kött. Jag brukar köpa ekologiskt så fort jag hittar men det är ju ingen garanti. Man får sjutton ta sig en jägarexamen om man vill ha djur som ätit sin naturliga föda och har en bra fördelning av omega 3/6. Ägg och fisk brukar jag vara principfast på enbart eko ägg och viltfångad fisk tyvärr kostar det ju en del att köpa tex lax som inte är odlad men det har varit mitt val.

Sen är det ju det där med kött, lamm brukar alltid vara gräsbetat och sen kan man ju väga för och nackdelar köpa naturbeteskött eller inte..brukar vela lite där naturbete har ju fått äta gräs men transporteras långt och vårt svenska kött är ju fullproppat med antibiotika och får äta kraftfoder halva året så där vet man ju inte överhuvudtaget om det är en bra fördelning. Och kraftfoder är en lika stor miljöbov som transporter och fisande kossor..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    astro skrev 2012-01-09 23:46:09 följande:
    De håller ihop dåligt om du inte mal flingorna först, men det går. Har du tur hittar du kokosmjöl i ngn butik.

Kommentar till Hanniz och Tillde (och eventuella andra hungriga därute): Det är lätt hänt att man äter lite för lite. Kroppen ska kännas varm och go, då är förbränningen i full gång.
    Och blir man hungrig SKA man äta. Detta gäller i synnerhet den som brukar drabbas av sockersug.
    Tiden på dygnet spelare ingen roll. Inte heller när man åt sist.

För den som fortfarande försöker bli av med längtan efter socker är det extra viktigt. Kommer suget, ät även om du INTE är hungrig. Så fett som möjligt ska det vara! Ost med bregott är bra, t ex. Lax är prima. En fet köttbit är också bra. Bästa sättet att stå emot suget är att äta något helt annat, inte en LCHF-tillåten godbit (som bär eller mörk choklad). 
    Dra ner på maten kan du göra när du har besegrat sockret. Ta hand om en fiende i taget! Flerfrontskrig är aldrig bra!

Så se till att ni har "snacks" tillgängliga i form av oliver, fet ost, lax, fläsk, o s v. 
    Klok som en bok...

Apropå sockersug så går det för mig att dämpa med lite salt..Fläsksvålar är strålande noll kolhydrater man orkar inte många och de flesta välsorterade affärer har dem...  
  • mamman i skogen
    Teskedsmamman skrev 2012-01-09 21:07:45 följande:
    Jag äter findus äkta majonnäs, inte citron eller light, vill man ha citronsmak så kan man lika gärna köpa en sådan där plastcitron och droppa ett par droppar på.

Man kan enkelt göra egen majonnäs, men så långt har inte den här latmasken kommit.

Här är det hellmans majo som gäller den är gjord på rapsolja (bra fördelning omega 3/6 ) och på ekologiska frigående ägg eller ja äggen går inte fritt men hönorna har det bra säger de vise..

Fixar inte smaken på den svenska majon och dessutom står det ofta vegetabilisk olja då har man ingen aning om vilken olja som använts utan då använder tillverkaren kanske den billigaste på marknaden för tillfället och är det då tex solrosolja så har man en oerhört hög allergikvot fördelningen på omega3/6 i solrosolja är 1:115 har jag för mig medans rapsoljan ligger på 1:3 eller 4.   
  • mamman i skogen
    Hanniz skrev 2012-01-10 07:55:57 följande:
    Jag känner att jsg måste be om råd efter att ha läst om alla som går ner 2-3 kilon i veckan. Jag behöver lite pepp känner jag!

Började med LCHF i måndags förra veckan och har gått ner 0,9 kg.

Jag tycker att jag försöker vara strikt, gör jag något fel när jsg inte går ner mer?

Tycker att jag alltid håller mig mätt, och äter tills jsg blir mätt vid varje mål.

Idag kommer dagen se ut som följande;

F; äggröra (3 ägg, 3 msk grädde) och 4 skivor bacon

L; kycklingfilé samt några köttbullar och Bea

M; helstekt kyckling med en klick blomkålsmos och kanske 1 dl gräddsås

Vad gör jag för fel? Eller så ska jsg bara sluta jämföra mig med andra.... Tror allt bara gått en vecka, men man blir lätt otålig :)
    Med LCHF när du fått fart på förbränningen vilket kan ta olika tid beroende på ens förutsättningar brukar man gå ner ett halvkilo i veckan vilket är en lagom takt. Första veckans två kilo brukar vara vätska. Har man stor övervikt kan man ofta tappa mer och karlar har fördelen att släppa kilon fortfare än oss kvinnor.

Hel individuellt hur fort man går ner somliga får vänta så länge som ett år innan det börjar röra sig på vågen de fortsätter med LCHF för att de mår så bra och blir friska innan viknedgången kommer.

Man kommer garanterat till platåer med där man står still ibland en längre period, ägglossning och mens spelar också in efter mens brukar många uppleva att man tappar mer. Hur man ätit innan spelar också roll har man kaloribantat (svältkost som viktväktarna, VLCD etc etc ) så är kroppen otrygg och man behöver ofta längre tid innan vikten lossnar. Mao ät ordentligt så du blir mätt utan att överäta så kommer det lossna går det trögt får man skruva till det och kanske plocka bort ngt och öka fettet en period.     
  • mamman i skogen
    Mandel skrev 2012-01-10 07:58:35 följande:
    Fast i Sverige är det helt andra restriktioner ang. antibiotika mot övriga världen. Tror inte att antibiotika är vanligt förekommande i svenskt kött så som det är i utländskt.
    Och i Sverige är det lag på att djuren ska gå ute sommarhalvåret. Många köttdjur går ute året runt och de flesta äter hö = gräs, pellets som görs på gräs (bor granne med en pelletsfabrik), krossad spannmål osv.
    Alla matar inte sina djur med sojafoder och annat trams.

Problemet med svenskt kött är att om folk får ha en åsikt så ska det vara på ett vis och när det sedan kommer till att betala för så som de vill ha det så är de vanliga konsumenterna inte beredda att betala extra för det de tycker är bra utan det utländska billiga hamnar i korgen. Då är inte vare sig djurskydd eller miljö med i tankarna...
    Om vi solidariskt köpte svenskt kunde vi påverka ännu mer vad kossorna och grisarna matas med. Men vilken bonde vill köpa fint foder när han inte ens får betalt för sina slaktdjur så det går +-0 ens i dagsläget?

Vi är väl bäst i europa på att använda minimalt med antibiotika så vårt kött innehåller minst av alla europeiska länder. Vid ekologiska gårdar får man ju inte använda detta mer än vid sjukdom på det specifika djuret. Kraftfoder är välanvänt i svenskt jordbruk ger man inte detta så minskar mjölken eller kon går i sin eller ungdjuret växer för långsamt så lönsamheten försvinner Även vid ekologiskt jordbruk och djurhållning så får man ge kraftfoder men där har man begränsat det till en viss del.

Så det är en jäkla knivig situation med att hitta kött och göra val man får ta sig en funderare om hur man vill göra och jag är ambivalent i detta. Vi försöker att väja ekologikt så ofta det går men detta är inte altid till buds i affären då efterfrågan är liten så då får man välja och vela istället. 

Har en kompis som är mjölkbonde och som han säger en koblajja som man kom ihåg den från när man var liten och kunde gå in i hagen och hämta till gödsel är en raritet korna står men kronisk diarre under stora delar av året efterssom man måste ge dem det foder som de faktiskt inte är skapta för och ofta medicinera för att få ngn lönsamhet. 

Lite spännande är det ju att numer kan man köpa köttlådor som levereras till ett par platser i sverige där köttet är gräsbetat och har växt i naturlig takt utan kraftfoder.Skulle gärna köpa detta men vi har lite för långt för att hämta upp en sådan låda.

Tror vi kommer gå mer och mer mot ekologisk hållbarhet och biodynamisk odling och djurhållning  då medvetenheten ökar hos många och man vill veta vad man stoppar i sig.. 
  • mamman i skogen
    Live in the moment now skrev 2012-01-10 09:41:08 följande:
    Ställer frågan igen: vilken omega 3 tillskott rekommenderar ni o mängd?
    En bra omega3 kapsel med epa och dha utan omega6 oljor i. Jag äter oftast pikasol och tar minst 1g per dag men oftast 3g då jag strävar efter en bra balans mellan omega3 och 6 och leva fritt från värk och inflammationer.
  • mamman i skogen
    Live in the moment now skrev 2012-01-10 09:40:25 följande:
    Som sagt, köper det mesta köttet av "lokal" gårdsbutik där djuren är gräsbetande och inte fått antibiotika, på vinterhalvåret så äter som hö och egenodlad majs (känns ändå bättre än det som hittas i butik).. Slakten sker 5 km fr gård o transporteras av som själva för att djuren ska må så bra som möjligt :)
    Fisk köper vi alltid färsk av fiskbilen (måste dock kolla nämre på vad den kommer ifrån). Problemet är att hitta bra kyckling, m ska ta en titt på hel fryst/färsk, kanske bättre att stycka själv.
    Vill gärna undvika överskott av omega 6 så långt det går, främst då jag har mkt värk i kroppen i märker att jag mår så mkt bättre m denna kosten och vill gärna äta så rena produkter som det går, får kosta lite mer, m om jag lägget mina förra godispengar på maten så blir det nog ändå pengar över :)

Tack alla!
    Trevligt med gårdsbutik vi har en viltbutik som vi är stamkunder i...

Apropå värk så håller jag med har levt i 15 år med kronisk värk men detta försvann med LCHF och därför är balansen viktig för mig med. Äter sällan några vegetabilika oljor med undatag för kallpressad rapsolja och ngn gång ibland olivolja annars är det koksfett och smör som är mitt smörjmedel och det verkar fungera bra om man tittar till "allergikvot" är lite sugen att kolla upp mina värdeni fördelning med 3/6 och se vart jag hamnar.  
  • mamman i skogen
    Hanniz skrev 2012-01-10 10:40:54 följande:
    Oj, vad många frågor jsg har idag känner jag! Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande;

Jag har förstått att om man kör strikt LCHF så ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater/dag.

Finns det någon sådan gräns för protein och fett?

Jag har en app i telefonen (såg jag nu) där jag kan hålla lite koll på maten.

Hittills idag ligger jag på;

Protein 34 g
    Kolhydrater 6 g
    Fett 60 g

( äggröra, bacon, te med kokosfett)

Ser det ok ut?
    Det finns några tumregler man brukar säga under 20g kolhydrater per dag är normalt sen har man klassat in lchf i olika klasser där strikt är under 10g normal upp till 30g och liberal upp till 50g. Man får sälv känna vart man hör hemma men generelltär det vid viktminskning man äter strikt till normal och för att bibehålla hälsa efter viktnedgång kan man äta liberalt.

Protein är viktigt men överskott av protein ska man inte äta inte heller underskott. Tänk så här protein används primärt som byggstenar och inte energi och överskott på protein höjer blodsockret. Mao protein och då fullvärdigt som är animaliskt är livsnödvändigt för oss  (är man vegetarian kan man få protein genom soyaprodukter men det är inte lika ultimat som animaliskt då det ligger lågt på några markörer av livsnödvändiga aminossyror)  det är åra byggstenar och bevarar våra muskler. 

1-1,5 gram rent protein per kilo önskad målvikt brukar vara ett bra mått.Nu innehåller ju kött, ägg fisk mm mer än rent protein så för enkelhetens skulle så låt oss säga att du vill väga 60 kilo då ska du äta 60 g rent protein vilket i praktiken innebär en handflata kött etc till varje måltid och vill du istället väga så är det en enkel ekvation att ta 60*5 så får du en ungefärlig råvaruvikt som täcker ditt dagsbehov. 

Min målvikt har varit 60 kilo och jag äter på rutin i genomsnitt 300 gram fisk, kött ägg mm per dag

Ett annat sätt att hålla koll i början om man inte har ett ögonmått och kan hålla sig till handflator och överslagsräkna kolhydrater per hundra gram etc är att föra matdagbok då räknar man fördelningen i E% och du ska ha 5E% kolhydrater 20E% protein och 75E% fett på ett ungefär men där ska man inte glömma att titta på kalorierna. Du kan få en strålande fördelning men fortfarande äta för lite det är inte nyttigt att leva på 300kcal per dag utan man ska äta sig mätt och belåten och inte överäta skulle du äta 5000kcal per dag så äter du förmodligen för mycket .

Det praktiska med att föra matdagbok ett par dagar eller veckor är att man lär sig vad olika livsmedel innehåller man kan spara sina måltider och livsmedel däremot är det inte roligt att göra detta och det är väl det man med LCHF vill komma bort från men som ett verktyg att lära sig hur mycket man får och kan äta är de bra. Ofta har ju vi som äter LCHF en något skev bild av vad som är normalt. Vi har ju lagt om kosten ofta av en anledning att vi haft lite för mycket bagage att bära på av olika anledningar.

Man får hita vad som passar en själv. När jag började med LCHF började jag överslagsräkna och det har funkat bra. Det var först för ett år sedan jag blev nyfiken på att se vad jag får i mig per dag och då började jag emellanåt föra matdagbok och det har varti lärorikt.

Ang fett så ska du äta så du blir mätt för mig är det kokosfett i kaffet och en msk smör på kött fisk mm eller en liten slev fet sås.   

• mamman i skogen
    Marieh73 skrev 2012-01-10 12:17:09 följande:
    Ok, tack för ditt svar. Har lite svårt att äta massa feta saker har aldrig tyckt om beasås t ex o vill verkligen inte lära mig det heller, blääää! Men ost o så är väl ok, tycker om Brie o lite sådant Så fettet gör att kroppen förbränner mer? Tror att jag äter för lite fett.

Fett bränner fett och kolhydrater bränner kolhydrater. ;-D

Man måste inte lära sig äta massor med fett men man ska välja att äta lite fett till allt och välja de fetaste produkterna och då naturligt fett.    
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**