Hanniz skrev 2012-01-10 10:40:54 följande:
Oj, vad många frågor jsg har idag känner jag! Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande;
Jag har förstått att om man kör strikt LCHF så ska man hålla sig under 20 gram kolhydrater/dag.
Finns det någon sådan gräns för protein och fett?
Jag har en app i telefonen (såg jag nu) där jag kan hålla lite koll på maten.
Hittills idag ligger jag på;
Protein 34 g
Kolhydrater 6 g
Fett 60 g
( äggröra, bacon, te med kokosfett)
Ser det ok ut?
Det finns några tumregler man brukar säga under 20g kolhydrater per dag är normalt sen har man klassat in lchf i olika klasser där strikt är under 10g normal upp till 30g och liberal upp till 50g. Man får sälv känna vart man hör hemma men generelltär det vid viktminskning man äter strikt till normal och för att bibehålla hälsa efter viktnedgång kan man äta liberalt.
Protein är viktigt men överskott av protein ska man inte äta inte heller underskott. Tänk så här protein används primärt som byggstenar och inte energi och överskott på protein höjer blodsockret. Mao protein och då fullvärdigt som är animaliskt är livsnödvändigt för oss (är man vegetarian kan man få protein genom soyaprodukter men det är inte lika ultimat som animaliskt då det ligger lågt på några markörer av livsnödvändiga aminossyror) det är åra byggstenar och bevarar våra muskler.
1-1,5 gram rent protein per kilo önskad målvikt brukar vara ett bra må
tt.Nu innehåller ju kött, ägg fisk mm mer än rent protein så för enkelhetens skulle så låt oss säga att du vill väga 60 kilo då ska du äta 60 g rent protein vilket i praktiken innebär en handflata kött etc till varje måltid och vill du istället väga så är det en enkel ekvation att ta 60*5 så får du en ungefärlig råvaruvikt som täcker ditt dagsbehov.
Min målvikt har varit 60 kilo och jag äter på rutin i genomsnitt 300 gram fisk, kött ägg mm per dag
Ett annat sätt att hålla koll i början om man inte har ett ögonmått och kan hålla sig till handflator och överslagsräkna kolhydrater per hundra gram etc är att föra matdagbok då räknar man fördelningen i E% och du ska ha 5E% kolhydrater 20E% protein och 75E% fett på ett ungefär men där ska man inte glömma att titta på kalorierna. Du kan få en strålande fördelning men fortfarande äta för lite det är inte nyttigt att leva på 300kcal per dag utan man ska äta sig mätt och belåten och inte överäta skulle du äta 5000kcal per dag så äter du förmodligen för mycket .
Det praktiska med att föra matdagbok ett par dagar eller veckor är att man lär sig vad olika livsmedel innehåller man kan spara sina måltider och livsmedel däremot är det inte roligt att göra detta och det är väl det man med LCHF vill komma bort från men som ett verktyg att lära sig hur mycket man får och kan äta är de bra. Ofta har ju vi som äter LCHF en något skev bild av vad som är normalt. Vi har ju lagt om kosten ofta av en anledning att vi haft lite för mycket bagage att bära på av olika anledningar.
Man får hita vad som passar en själv. När jag började med LCHF började jag överslagsräkna och det har funkat bra. Det var först för ett år sedan jag blev nyfiken på att se vad jag får i mig per dag och då började jag emellanåt föra matdagbok och det har varti lärorikt.
Ang fett så ska du äta så du blir mätt för mig är det kokosfett i kaffet och en msk smör på kött fisk mm eller en liten slev fet sås.