• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Eller är det såpass mycket omega-3 i tonfisk att det väger upp, och försvinner den i vatten (dock känns det osannolikt att fettsyra skulle lösa sig i vatten)? Och tonfisk är väl inte en särskilt fet fisk - dvs inte så rik på omega-3?

• Denebola
    jeng skrev 2011-04-27 22:49:13 följande:
    Ja, jag vet inte
    Förvånad Stoppa pressarna, Jucea står svarslös inför en fråga!

Skål
  • Denebola
    Gringa skrev 2011-04-28 00:02:35 följande:
    Varför ska man undvika solrosolja? Obestämd Själv använder jag endast olivolja, men här i Brasilien så lagas all mat generellt med just solrosolja.
    Precis som Linda sa så är den för omega-6-rik. Kroppen behöver lite omega-6, men för mycket och för lite skämmer allt, som det ju så fint heter och det är väldigt lätt att få i sig för mycket omega-6  -vilket är inflammatoriskt. Dessutom är det viktigt med kvoten mellan omega-6 och omega-3. Äter man för mycket omgea-6 måste man äta mycket omega-3, och det kan vara svårt. Särskilt eftersom många omega-3-fettsyror från växtriket är svårare att ta upp än omega-3 från djurriket.

Linfrön/-olja innehåller omega-3, men kroppen kan inte ta upp allt ändå, eller hur det är.

Människor kan inte omvandla omega-6 till omega-3, men det kan höns! Så om man ger höns mycket omega-6 så ploppar det ut ägg med mycket omega-3, så omega-3-"berikade" ägg är en bra källa till animaliskt omega-3.

Och så lite omega omega omega omega Ω bara för att jag inte skrivit det tillräckligt

Bra oljor
    Raps
    Oliv

Oljor man bör indvika
    Majsolja
    Solrosolja 
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-28 07:16:01 följande:
    Jamen va fan SKÅL då. Fast nu är det morgon så det får väl skålas med vatten och allergimedicin...

Jag föredrar tonfisk i olja. tycker att tonfisk i vatten smakar urlakat. 
    Du tog inte illa upp va? Det var inget illa ment, jag menade bara att du brukar kunna så mycket så när du väl inte kunde var det nästan oväntat  {#emotions_dlg.flower}
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-28 07:03:46 följande:
    Mycket omega6 som är inflammatoriskt. (väl? det är tidigt på morgonen ) Patetiskt att Estrella (eller om det är OLW) marknadsför sig med solrosolja
    Fast det är kanske i jämförelse med palmolja, som annars är vanlig att använda till sådant? Vet ej hur den ligger till fettsyremässigt, men miljömässigt är den inte bra alls (massiv skövling av regnskog krävs för att kunna ha palmplantage).
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-28 11:25:50 följande:
    Nej absolut inte

Jag var så jäkla trött så jag kunde inte ens tänka klart ang vad som var anledningen. Tänkte det var att man skulle minska omega-6 genom att hälla av oljan, och sen öka omega-3 genom att hälla på BRA olja, men längre än så orkade jag inte tänka  
    Bra

Jo, det måste ju absolut vara bättre att "byta" oljan (dock är jag osäker på hur mycket omega-3 man tar upp ändå). Men jag tycker fortfarande att vattenfisken smakar bättre
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-04-28 11:26:13 följande:
    Jag tar en kaffe, ber om vispgrädde och lyxar ibland med en mörk choklad. Det räcker för mig. Någon tipsade på FB om att be om en äggmacka utan bröd men med allt annat gottigt på. Kanske något att testa?
    Jag brukar oftast ta latte när jag är ute och fikar, det är ändå så sällan så jag tycker jag kan unna mig det (men jag är ju inte så strikt heller). Kaffe/te med mjölk är annars alternativet. Har de småbitar mörk choklad kan jag ta en sådan, men ärligt talat brukar de både vara för söta (bara 70 % liksom ) och av mindre bra kvalitet (fel bönor i min smak), så jag kan nästan lika gärna vara utan.
  • Denebola
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 11:57:02 följande:
    Hur kommer det sig att choklad är så "tröstande"? Är det sockret? För om man ex. äter en kanelbulle är det ju inte samma "tröst". Men det är ju socker i bullen med..
    Skulle vara intressant att veta. Fast det det kanske bara är psykologiskt, typ att man präntat in att choklad är lifesavern lixom.

Nu låter jag som värsta psykopaten, men det bjuder jag på, haha Skrattande 
    När man äter choklad så utsöndrar kroppen endorfiner mm, "må bra-hormoner". Det är inte sockret det beror på, utan andra ämnen i chokladen.
  • Denebola
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 12:23:17 följande:
    Jag kanske skulle börja med det jag med. Fast då finns risken (chansen?) att det blir en hel 200 g marabou-kaka och en hel flaska vin för att kunna dränka mina sorger
    Och jag som inte ens dricker vin.. Oskyldig
    För jag måste säg att det är svårt att dränka sorger i smör å kött. Det blir lixom inte samma effekt ^^ 
    Skippa maraboun bara och satsa på mörk choklad. Minst 70%, men gärna mer. Själv älskar jag Lindt 90%, men det tog ett tag innan jag uppskattade den i början.
  • Denebola

"Choklad innehåller aminosyran fenyletylamin som anses vara afrodisiakisk och sägs kunna "bota" baksmälla. Detta ämne frigörs naturligt i kroppen när man är förälskad och i stället för att somliga tar antidepressiva medel, vilka har till uppgift att förhindra nedbrytningen av kroppens egna fenyletylamin, kan de få sin dos genom att äta mörk choklad. Det finns också andra uppiggande ämnen i choklad såsom dopamin och serotonin, vilka lindrar smärta och höjer stämningsläget." (min fetmarkering)

"Choklad och kakao innehåller det stimulerande ämnet theobromin som påminner om koffein, dock utan samma beroendeframkallande effekt. Theobromin i sig är en bitter flyktig alkaloid som är milt uppiggande, lätt urindrivande och genom sin förmåga att vidga blodkärl även är bra mot högt blodtryck. Theobromin har också en avslappnande inverkan på musklerna vid luftrören och har nyligen i en brittisk studie visat sig fungera tre gånger bättre som lindring av ihållande hosta än traditionell medicin. Försökspersonerna fick en mängdtheobromin som motsvarar två koppar choklad och dessutom ger theobrominet heller inga biverkningar."

"En amerikansk forskargrupp har i en stor studie kommit fram till att 46 gram 70-procentig choklad varje dag gör att blodkärlen lättare expanderar. Det i sin tur minskar risken för hjärtinfarkt. En annan positiv effekt är att mörk choklad hjälper till att sänka kolesterolhalten i blodet, vilket forskarresultat visar som publicerades i den medicinska tidskriften Journal of American College of Nutrition. I choklad finns även fenoler och flavonoider, kemiska ämnen som underlättar blodcirkulationen och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar."

"I Danmark resonerar man som följer:

Chokolade bliver udvundet af kakaobuskens bønner. Bønner er grøntsager. Sukker bliver udvundet af sukkerroer. Både roer og bønner er grøntsager. Altså er chokolade en grøntsag!"

Det kommer en låt i bakgrunden också
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**