• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bonanza skrev 2011-04-26 11:49:27 följande:
    Dag 2 då.

Hann inte äta någon frukost eftersom min femveckorsbebis var gnällig. Så samtidigt som jag fixade i ordning hennes flaska mat så skar jag upp ett gäng skivor av kvibille cheddar. Och det har jag stått mig på tills nu!

Till lunch blir det idag samma som till middag igår. En grillad laxfilé, sallad och dressing på pesto + cf. Gott!

Låter det ok, ni som kan?
    Låter mycket bra
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-26 12:22:57 följande:
    Är jag bland dom få som faktiskt inte fuskade över påsken? :o
    Ja, jag var väl inte strikt heller men kanske hamna på 30-40g fredag och lördag. Samt att det blev en del sprit i lördags så fettförbränningen stannade väl av :P

Vi försökte baka den där "Death by chocolate" eller hur den stavas, men den blev torr och ingen bra, och för bitter för min smak eftersom jag fick skippa sötningsmedlet då min kompis är rätt så anti.
    Till och med jag fuskade ju! Tungan ute Men det var planerat och övervägt i flera dagar
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-26 13:56:34 följande:
    Jo, men det har vi också skrivit väldigt många gånger i den här (och andra) trådar. Att både kostdoktorn, Anna Hallén, Ulrika Davidsson och Dr Dahlqvist faller på sina fina "ät inte, ät lite, ät mycket" listor. Dom säger bara vilka produkter som är ok eller inte ok - rent hälsomässigt! Dom säger inget om hur mycket eller lite av produkterna som din kropp tål för att hålla sin vikt, gå upp i vikt, eller gå ner i vikt! Det måste du själv ta reda på. (Oftast är 20 gram en väldigt bra riktlinje för de flesta) Och det där med vilken fördelning man bör hålla, det ser man också om man läser på mer i detalj. Folk i allmänhet förstår sig inte på hur man räknar på mat, och därför så kan man inte locka folk till en diet genom att marknadsföra hur man räknar och bla bla bla... Man går på allmänna råd. Det räcker inte om du vill gå ner i vikt (Oftast iaf) Tyvärr så är det så.

Den här tråden kan ju vra svår för nybörjare också av den anledningen att det är många "gamla rävar" här, många som har hittat sin egen stil av lchf, som inte är den vägen man bör välja som nybörjare. Dessutom så skrivs så mycket här att det kan vara svårt att hänga med i vad som är tips för nybörjare, vad som sägs i vissa frågor osv. Därför är det viktigt att man läser bra litteratur om LCHF, och allra bäst är faktiskt böcker! Då vet man att man har fått en kurs från början till slut, till skillnad från om man surfar runt på tex kostdoktorns hemsida där man ALDRIG (tror jag) kommer kunna läsa allt som är skrivet... Sedan använder man tråden mestadels för oklarheter, peppning, recept och för att det är jäkla kul att hänga här!
    Som tillägg skulle jag vilja säga att rekommendationslistorna kan funka för någon som vill äta LCHF för att må bra i största allmänhet, medan LCHF för viktnedgång oftast måste se lite annorlunda ut. LCHF beskrivs ofta som en viktminskningsmetod vilket det egentligen inte är (fast man kan gå ner i vikt med LCHF - det gäller bara att se skillnad på begreppen). Det finns helt enkelt olika sorters LCHF och därför är det viktigt att läsa på hur man ska göra för att äta den LCHF som passar just en själv bäst.

Mina boktips är
    Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt
    Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt
    Ät fet mat av -"-
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-26 20:10:16 följande:
    Tack för ditt svar! Ska handla hem lite majonäs....har för mig att det finns någon grön tub med citronsmak som är rätt okej.

Tänkte skriva ner vad jag käkat idag och hoppas att någon orkar kolla och säga vad som gick snett....Mer än att lägga till fett. Har jag valt "fel livsmedel"?

Frukost:
    1,5 dl keso
    2 msk vispgrädde i kaffet
    1msk cashewnötter

Lunch
    4 skivor fläskytterfilé
    ½ avokado
    50g fetaost
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    1 tsk olivolja

Mellanmål
    ½ dl keso
    1 tsk grädde
    1 msk cashewnötter

Middag
    50g rökt lax
    1 tsk CF
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    Gräslök
    Lite citron (pressad över)
    1 ägg

1 kopp svart kaffe

Ser valet av livsmedel okej ut eller har jag missat något??
    Cashew vill jag bannlysa omedelbart

Mat du ätit idag som det är lätt hänt att det drar i väg med kolhydrater är avokado och tomat (och även mejeriprodukter, men det är ingen fara på taket i de små mängder du använt dem). De är inte "förbjudna" på något sätt, det handlar alltså bara om mängden.

Och som sagt är det alldeles för lite fett.

• Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-26 20:10:16 följande:
    Tack för ditt svar! Ska handla hem lite majonäs....har för mig att det finns någon grön tub med citronsmak som är rätt okej.

Tänkte skriva ner vad jag käkat idag och hoppas att någon orkar kolla och säga vad som gick snett....Mer än att lägga till fett. Har jag valt "fel livsmedel"?

Frukost:
    1,5 dl keso
    2 msk vispgrädde i kaffet
    1msk cashewnötter

Lunch
    4 skivor fläskytterfilé
    ½ avokado
    50g fetaost
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    1 tsk olivolja

Mellanmål
    ½ dl keso
    1 tsk grädde
    1 msk cashewnötter

Middag
    50g rökt lax
    1 tsk CF
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    Gräslök
    Lite citron (pressad över)
    1 ägg

1 kopp svart kaffe

Ser valet av livsmedel okej ut eller har jag missat något??
    Förresten, kolla på majonnästuben innan du köper citronsmaken, risken är att den ligger högre i kolhydrathalt (och sannolikt även vad gäller tillsatser). 
  • Denebola
    Bonanza skrev 2011-04-26 21:24:36 följande:
    Äh, det var jag som var otydlig. En klick pesto i fullfet cf var vad jag åt.
    Gör en mental notering att jag ska testa det, för det låter smarrigt!
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-04-27 11:10:33 följande:

Ohoy! Jag lade på mig 1-2 kilo över påsken, men troligtvis bara vattenvikt för efter en del kissande igår stod vågen på samma vikt som innan påsk. Och eftersom jag har "officiell" vägdag först på fredag hoppas jag förstås på några hekto neråt.

Jag går verkligen ner i snigelfart just nu, typ ett kilo senaste månaden, men så ligger jag rätt högt på kolhydrat också. Försöker att bara ha tillit till det här sättet att äta och inte noja över att gå upp igen. Äter jag LCHF-bra så går det neråt. Ligger jag högt på kolhydrater så gör det inte det. Väldigt enkelt matematik.

Och förstås, jag MÅR verkligen bra på den här kosten. Ingen sur mage, noll pruttning, mätt för det mesta, gladare och lugnare. Så varför håller jag på med "fusk"? Tja, det kan man fråga sig! Intelligent, högutbildad och dessutom vardagsklok, men ta mig fan om jag kan hålla styr på mitt ätande! Nix. Tji.

Å andra sidan, 35 års matmissbruk sopar man inte undan på ett par månader. Försöker vara snäll mot mig själv och uppmuntra det jag gör bra, men inte bestraffa mig för "dumheter".

Nu blev det ett långt inlägg som bara rann ur mig helt spontant, men jag antar att det bottnar i att jag verkligen är glad att jag vågade testa LCHF och att jag är glad att den här tråden finns med all sin kunskap och klokskap.

1 kg i månaden blir ju ändå en hel del på ett år. Visst, det kanske går lite långsamt, men tänk på de positiva delarna, som att huden följer med bättre när det går lite långsammare Härligt att höra att du mår bättre nu!
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-04-27 13:07:59 följande:

Kaya, vad är valnötsbollar? *vittrar sötsaker och vaknar genast till liv*

adams family: Tack för tips! Jag har faktiskt Rutiga kokboken hemma, men tycker den är så tråkig att jag aldrig kollar i den. Får nog omvärdera och se den som en värdefull källa till baskunskap.

Denebola: Tack för perspektiv! Lätt att glömma att även ett kilo i månaden blir en del på ett år.

Dagens utmaning: Utanför mitt rum på jobbet står ett gigantiskt påskägg med godis i. Fortfarande. Okej, jag har gått förbi det torsdag, tisdag och onsdag utan problem, men nu börjar jag svikta. Vill gäääärna ta ett folieägg! Men, jag vet att det är värsta sortens lågkvalitetschoklad (Gissa varför den är kvar...) och att jag inte kommer gilla den. Dessutom lär jag ångra mig efteråt. Ändå vill jag ta. Snälla peppa mig att inte!

Klart du inte ska! Släng (eller göm om du inte vill vara lika drastisk) hela rasket, om någon undrar varför så säger du att påsken är över
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-04-27 13:20:00 följande:
    Done! Och jag smakade inte en enda.
    Perfekt!
  • Denebola
    MamaLucy skrev 2011-04-27 13:27:07 följande:
    Detta är enda ggn jag fuskat på två månader, och jag har inte gått ner nått.. mest pendlat upp och ner 1.5 kg upp och ner.. Men nått annat fel måste jag uppenbarligen gjort eftersom detta inte alls funkar.....!
    Hur brukar du ligga till vad gäller mängden kolhydrater per dag?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**