• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

ixi skrev 2011-04-28 18:24:01 följande:
    Aha, äggmjölk? Jag har hört om det med, men vet inte vad det är...jag inser nu att jag har en hel del att lära mig och att det finns betydligt mer variation än jag tidigare trott (har nog varit lite lat kanske... )
    Ägmjölkslatte, ersätt kaffet med hett vatten för att få ren äggmjölk, sen är det bara att smaksätta som man vill med kakao, vaniljpulver, kardemumma, pepparkakskryddor, bär... (mixa det med ägg + fett innan vattnet hälls på i så fall).
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-04-28 19:30:53 följande:
    Blärk, avsköljda au naturel, nej tack! Jag tror jag gömmer dem i en sås!

Tips på lämplig sås? Köttfärssås?

K
    Jag tycker inte att de smakar någonting, så jag förstår inte riktigt vad du blärkar åt

Köttfärssås funkar, men vilken gräddsås som helst borde gå bra ("pastasås" med skinka kanske?) Jag har haft dem i soppa också.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-28 19:59:58 följande:
    Fick världens frestelseidag. beställde en kycklingsallad och fick en kycklingtallrik med pommes istället. Jag sa jag hade beställt kycklingsallad och han envisades med att jag hade sagt kycklingtallrik. Några sekunder övervägde jag att ta pommesen ändå men så tänkte "Nä, äter du dom kommer du inte närmare ditt mål!" så jag sa åt han att göra ny
    Känner mig duktig
    Bra, både för att du motstod frestelsen, och för att du var enveten och inte gav dig när de hade gjort fel
  • Denebola
    Bonanza skrev 2011-04-28 20:24:51 följande:
    Åh, världens eldprov kommer på lördag. Vi ska fira valborg tillsammans med tre andra familjer. Som tur är ska det vara knytis, så jag kan ju ta med mat som jag vill äta själv. Men det kommer vara chips, läsk och godis där. Hjälp!

Nu måste jag ta med något sjukt gott till middag och även något snacks som jag kan äta med lite godare samvete. Nötter kanske, men de flesta goda (typ pistage) är ju inte så kolhydratsnåla direkt.

Till maten funderar jag på caesarsallad. Fet dressing, kyckling, parmesan och lite sallad. Det är väl rätt bra?
    Caesarsallad funkar absolut! Det "brukar" väl vara bacon i också, men det kanske du inte var så glad i?

Som snacks kan jag tipsa om:
    oliver
    ostar (babybel, skrattande kon-kuber, oststavar av hårdost mm)
    ölkorv
    ostchips (riv ost, lägg i högar på en plåt, kör in i ugnen tills de smält och börjat bubbla, låt svalna och hårdna), macadamianötter (liten svart- guldig påse (nutisal??) har lågt kh-innehåll)
    gurkstavar, rå blomkål, paprikastavar mm med CF-dip
    fläsksvålar (ätes med fördel med dip) 
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-28 20:42:19 följande:

Men vad Fabian gör jag för fel???

Fett 65 g (67,43E)

Protein 38g (17,82E)

Kolhydrater 32g (14,75)

Kämpat som bara den idag och ändå blir det FEL!

Har bara fått i mig 886 kcal......Det är ju för böveln inte ens hälften av vad en normal kvinna ska äta per dag!!!

Vad har du ätit?
  • Denebola
    lillAa skrev 2011-04-28 20:46:22 följande:
    hm...
    kebabsallad blev dagen middag. Tänkte att det måste ju vara bra lchf-mat, men blev lite fundersam efteråt...

Det varkebabkött, gurka, isbergsallad, fetaost, stark sås och lite rödlök (plockade bort det mesta av rödlöken och tomaten). Det var gott och jag blev mätt.. men frågan är väl egentligen hur bra det är? Är det några gömda kolhydrater? (förutom tillsatser o skit i kött o sås).

Någon som vet?
    Kebabköttet kan innehålla mjöl, troligen är det boven i dramat (såsen kan säkert ha bidragit den med). Är det det enda du ätit idag?

Sen kan det ju vara så att verktyget du använder har en standardkebabsallad, som inte nödvändigtvis överrensstämmer med just den du åt. Så det måste inte vara så illa som det ser ut, även om det naturligtvis kan vara så också.
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-04-28 20:53:07 följande:
    Kebabköttet kan innehålla mjöl, troligen är det boven i dramat (såsen kan säkert ha bidragit den med). Är det det enda du ätit idag?

Sen kan det ju vara så att verktyget du använder har en standardkebabsallad, som inte nödvändigtvis överrensstämmer med just den du åt. Så det måste inte vara så illa som det ser ut, även om det naturligtvis kan vara så också.
    Men gisses vilket blindstyre jag är, jag blandade ihop lillAa med Segelvind! Glöm det jag skrev ovan!
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-28 20:51:15 följande:
    Frukost:
    1 dl turkisk yoghurt (det var 5g kolhydrater per dl) (Jag vet, men jag pallade inte ägg en morgon till!)
    1 msk hallon
    Kaffe med en skvätt grädde.

Mellis
    Ostskiva ihoprullad med en skinkskiva

Lunch (var på konferens, kunde inte ta med egen mat....det var soppa eller kött-lingongryta(!) Lingonen lät sött så jag tog soppan.
    2,5 dl redd grönsakssoppa
    ½ knäckebröd med rejält med smör och 3 ostskivor
    2 dl isbergssallad
    0,5 dl gurka tärnad

Kaffe med skvätt grädde

Middag
    Tonfisk i vatten (halv burk)
    Isbergssallad 1,5 dl
    Gurka 1 dl tärnad
    Paprika 2 "ringar"
    3 msk beasås (jag vet....helt ny upplevelse, men jag hade inte majotuben med....)
    2 babybell ostar

Mellis
    En j----a gurkskiva som jag snodde från en överbliven fralla........

Jag fattar att det är soppan och det halva knäcket som ställer till det.......men hallå lixom!!!!!
    Jo, soppa och knäcke lär ha dragit iväg med det. Men även TY och hallon innehåller ju lite grann (som du redan vet). Paprika är en grönsak man bör tänka lite på, men två ringar lär ju inte vara så mycket.

Jag tror det bästa är att släppa den här dagen och gå vidare, och försöka förbättra kommande dagar.
  • Denebola
    lillAa skrev 2011-04-28 20:57:44 följande:
    Nej, detta var middagen.

frukost 2 stora mosade ägg m bregott
    lunch: 140 g lax, typ 80 g broccoli hemmagjord räksallad (räkor, majjo, cf, dill, stenbitsrom, citron)

under dagen 1 kopp te+2 koppar kaffe (utan mjölk)

Jag använder inget verktyg för att kolla innehållet, orkar inte hålla på med sånt.
    Var mest fundersam över om det är ett okej "take-away-alternativ" eller om det är bättre med nån annan sallad, typ kyckling-fetaost, ost/skinka eller så?
    Som sagt så såg jag fel... Drömmer

Kebabsallad kan vara ett bra alternativ, men som sagt så kan de blanda i mjöl och allt möjligt. Riktigt kebabkött är ju bara kött, men billigare varianter brukar/kan vara köttskräp som är ihoppressat, och då har de mjöl som bindemedel antar jag.

Skulle tro att alternativen är bättre om man vill vara på den säkra sidan, men du kan ju känna efter om kroppen reagerar på dagens sallad. Sen kan ju skinkan och kycklingen innehålla lite dolt socker, men det är antagligen mindre än det ev. mjölet i kebaben.
  • Denebola
    ixi skrev 2011-04-28 20:49:05 följande:
    Okej, alla ni veteraner här inne (och ni andra med för den delen )!

Jag börjar om några dagar, och nu ska jag förbereda skafferiet.
    Alltså: VAD ska jag köpa hem? Jag behöver era tips på det där smarta som man inte direkt kommer på, typ....ja typ kokosfett som ni verkar digga så mycket. Vad mer?

Handlar ni på nätet, typ LCHF-butiken? Vad därifrån isåfall?

Tack {#emotions_dlg.flower} för tips!
    Annanym skrev 2011-04-28 20:53:12 följande:
    Satsade nog inte så mycket på skafferiet utan mer på kylen. Grädde, creme fraich, ägg, majonnäs, smör, Bregott, pålägg, ostar, etc. I skafferiet har jag typ... nötter? Jo, och mörk choklad förstås!
    Säger nog som ronnbat

Men kokosmjöl (INTE samma sak som kokosflingor) kanske, om du är sugen på att baka? Du kanske blir sugen på att beställa mandelmjöl också i så fall, men jag skulle rekommendera att du istället mal mandel själv (mandelkvarnar kostar kring 130 kr om du inte har någon, och är även utmärkt att riva ost med). Detta eftersom mandeln härsknar lättare ju mer finfördelad den är = mer yta att nås av luftens syre.

Fyll frysen med bra grönsaker (om du inte föredrar färska) och kött, fisk och fågel. Några färdiga såser (som bea) till kylen kanske?

Shiratakinudlar, om du är sugen på sådana.

Jag har handlat kokosfett och shiratakinudlar från bodystore.com men ska man köpa kokosmjöl är det nog LCHF-butiken som gäller (kanske finns fler ställen som har det).
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**