• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 12:44:47 följande:
    Ja självklart skippar jag maraboun. Var menat som ett skämt :) 
    Phew
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-28 13:03:33 följande:
    Nu bär det snart av till jobbintervjun ^^ onte i magen. Aldrig vart på en riktig anställningsintevju men är det som förra gången lär det inte va nån fara. Det är ju bara sommarvikariat så jag fixade inte till mig särskilt. Satte upp håret åt sidan och lite spännen och tjolahej så det ser ut som en jäääätte enkel balfrisyr. Sen har jag på mig converse, marinblåa leggins, turkost långt linne och en rosa-vit klänning...är det för avslappnat? :/
    Personligen skulle jag nog kört på (mörkare) jeans - men det är ju jag! Leggings och klänning känns för avslappnat för mig.

Sen beror det lite på vilken arbetsplats det gäller, jag har aldrig sökt något jobb inom vården. Där har man ju ofta "bekvämare" kläder, än t.ex. de kontor där jag har jobbat. Sådant spelar ju också in.

Oavsett, så önskar jag dig lycka till på intervjun! {#emotions_dlg.flower}
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-28 15:22:02 följande:
    Synpunkter på detta?

LCHF
    DAG 1
    Frukost: Äggröra med bacon
    Lunch: Fläskkarré med broccoli och bearnaise
    Middag: Kyckling med sparris och vitlökssmör
    DAG 2
    Frukost: Röra på creme fraiche majonnäs, bacon, purjolök och kokt ägg
    Lunch: Köttfärsbiffar med gurka och vitlökskyrddad creme fraiche
    Middag: Fläskfilé med sallad, toppad med rödlök och serverad med bearnaise
    DAG 3
    Frukost: Sesambröd med philadelhpiaost och rökt skinka
    Lunch: Kycklinggryta med grädde, tomatpure och squash
    Middag: Entrecote med sparris och kryddsmör
    DAG 4
    Frukost: Omelett med skinka, purjolök och ost
    Lunch: Laxfile med broccoli och hollandaisesås
    Middag: Fläskkarré med squashstavar och gräddsås på skyn
    DAG 5
    Frukost: Frökex med brieost och paprika
    Lunch: Strimlad lövbiff med champinjoner och gräddsås på skyn
    Middag: Kyckling med sallad, fetaost och bearnaise
    DAG 6
    Frukost: Kallskuret med ostkuber och paprikastavar
    Lunch: LCHF plättar med bär och vispad grädde
    Middag: Köttfärssås med shiratakinudlar
    DAG 7
    Frukost: Sesambröd med röra av ägg, bacon och majonnäs
    Lunch: Kolhydratfattig korv med blomkålsmos
    Middag: Laxfileer i ugn med grädde, citron och örter. Sparris 
    Jag skulle inte ta med shiratakinudlar i en "börja så här-meny". Det känns som överkurs och inget man "måste" äta i LCHF om du förstår mig. Byt den mot smörstekt strimlad vitkål eller blomkålsris så blir det nog bättre.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-28 15:45:52 följande:
    Hihiii det gick jätte bra hons sa jag fick isf jobba mkt juli-augusti, och sen tim-vikarie andra dagar ^^
    Har itne blivit anställd än då jag ska prata med den andra gubben som vill träffa mig också så^^
    Men jobb har jag iaf för hon sa att hon gärna skulle vilja ha mig där så det är väl på måndag man bestämmer allt
    Fantastiskt! Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-04-28 16:10:57 följande:
    Ingen som kunde ge mig instruktioner hur man gör med de där slemmiga shiratakinudlarna???
    Skölj dem i kallt vatten och låt dem puttra med i såsen (som jag antar att du gör till) i några minuter. Jag brukar även klippa dem i lite mindre bitar, annars blir det bara en stor klump med trassel tycker jag.
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-04-28 16:19:44 följande:
    Tack! Är det en portion i en sån där påse eller? Blir det något kvar av "slemtrådarna" när de har puttrat i några minuter? *misstänksam*

K
    Två portioner tror jag, men för mig brukar de nog räcka till tre.

Jag tycker inte de är slemmiga alls Jo, det blir kvar, men om man låter dem ligga över natten så minskar de lite i volym (vätska som går ur dem). Man måste inte låta dem puttra, det går att äta dem som de är (avsköljda), om man skulle känna sig hugad.
  • Denebola
    Bonanza skrev 2011-04-28 17:57:07 följande:
    Här äter bara jag lchf. Mina barn (framförallt sonen) äter i princip bara kolhydrater, när han väl äter. Dvs spaghetti, pannkakor, pommes, pizza eller mackor. Och broccoli och fisk. Annars ratar han allt.

Dagens mat:

2 pones med 2 stekta ägg
    1 halv halloumi med 3 msk vitlöksyoghurt
    Moussaka på köttfärssås, friterad aubergine, ostsås och riven cheddar.
    Och en bit lindts 90% choklad...
    Du får gärna beskriva hur du gjorde moussakan lite mer ingående
  • Denebola
    ixi skrev 2011-04-28 17:54:26 följande:
    Härligt det låter! Min unge har oxå alltid fått äta själv (i den mån hon kunnat förstås) och jag tror det gjort henne positivt inställd till mat

Äter hela era familjer LCHF eller lagar ni olika?

Och just det ja, jag såg diskussionen här ovan om det där kokosfettet som inte smakar bra, och förstår att det är poppis med kokosfett annars. Men hur använder ni det, och varför? Ere gott?
    Jag har det i te/kaffe, men man kan även steka i det, det tål väldigt höga temperaturer (då kan man välja det utan smak om man ska ha det till matlagning), man kan göra ischoklad, bountys mm...
  • Denebola

Äggmjölk också, såklart Har man extra virgin är det gott att göra äggmjölkchoklad som då alltså får en mild kokossmak

• Denebola
    Mandel skrev 2011-04-28 18:04:04 följande:
    I lördags morse bestämde sig maken för att han skulle köra LCHF han med. Han har sett hur bra det har gått för mig.
    Första problemet: han är smörgåsnarkoman. Pones är för gryniga och oopsies är för äggiga. Bacon vill han inte ha till frukost.
    Nästa: Helgölen. Fick bli snapsar på Skåne...
    Och så måste man ju äta lite potatis till lunchen eftersom han älskar potatis.
    En dag sitter han till och med och äter ris som han inte ens gillar för han trodde att det var okej att äta.
    Sedan började alla möjliga ursäkter att komma och nu idag gav han upp helt.
    Enligt mig har han ju inte ens försökt eftersom han har "fuskat" hela tiden. Vanliga smörgåsar osv.
    Han kan inte äta så mycket fett så han håller sig mätt för han tycker inte om det.

-Jag ska äta mindre av vanlig mat istället sa han. Bara ta en smörgås till frukost varpå han tog 3 rostarmackor med bregott och leverpastej på till sitt morgonkaffe...
    Intressant tolkning av LCHF Men om han vill testa igen så är detta Lembasbröd ganska likt vanliga mackor (inte så äggiga).
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**