• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nessima skrev 2012-03-02 23:50:30 följande:
    Usch då, det var ju inte vad jag ville höra! Hoppas att det inte är så för mig. Jag blir dock inte dålig varje natt utan hittills har det bara hänt en gång varje gång jag börjar om med strikt. Och funkar gör det för mig, trots att jag inte ens under mina dåliga faser slutar med LCHF tappar jag jättesnabbt när jag är strikt. Troligen så binder väl kroppen en hel del kolhydrater när jag äter måttligt. Nu har jag tappat 3,5 kg på fem dagar, så det känns ju motiverande att fortsätta! Från BMI 24,5 till 23,4.

Även om jag tror att det skulle vara bra för mig att även utesluta mejeriprodukter är det tyvärr inte något jag är beredd att ge upp. Någon av sina laster måste man få ha kvar! Tack för tipset i alla fall :)

Med strikt menade jag max 5gram om dagen.
    Du sade att du ligger mellan 5-20 så kanske räcker det att ligga 10-20 istället bara? När jag åt 20gram om dagen mådde jag tvärtom jättebra  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    mimsan01 skrev 2012-03-03 10:35:55 följande:

Ska man vara riktigt petig så tror jag det är mjölkproteinet man ska utesluta när man ammar, och inte mjölksockret. Men skit sak samma. Tror du har rätt i att man bör köra fullt ut. Tänkte mer att laktosfritt kunde vara ett alternativ någon enstaka gång.
    Intressant! Vet du om några av studierna finns på nätet? Vore intressant att ta reda på närmare vad exakt det är i mjölk som är så insulinhöjande, förutom mjöksockret då.
    http://diabetesportalen.se/avhandlingar/2006/insulineffekter-av-mjoelk-och-andra-matproteiner/
  • Faile
    Ninis skrev 2012-03-03 17:56:20 följande:

Dagens middag blev senapskyckling med blomkålsmos och hyvlade över lite parmesan. Till det ett glas rött. Och alldeles nyss åt jag en lchf-kokosboll. Slurp! Vad äter ni andra i dag?

Ikväll blir det kyckling och grönsaker i ugn.

Idag åt jag lunch ute, fullt beredd på att "tvingas" fuska lite. Men restaurangen hade salladsmeny där man plockade ihop sina egna tillbehör så som kyckling, räkor, ägg, svamp osv och hör och häpna, en lchf-kladdkaka med grädde! Den hette så och var kanongod. Måste nog ner och be om receptet tror jag .-)  
  • Faile
    Gela O skrev 2012-03-04 15:37:39 följande:
    Ok, ska prova. tycker tyvärr inte om kokos och har lite svårt att hitta utan smak här ute i obygden. Får ta och skicka efter kanske.
    Bör jag även undvika vanligt smör helt? Och osten, har nog svårt att klara mig utan...

Smör och hårdost ska vara ok. Det är ett vassleprotein som orsakas insulinpåslaget och vasslen tar man ju bort vid osttillverkning tex.
  • Faile

Så länge viktnedgången funkar bra finns ju ingen anledning att utesluta mjölkprodukter.

Hamnar man däremot på en platå kan det vara något att tänka på dock

• Faile
    Martina 76 skrev 2012-03-08 15:25:19 följande:
    ??? Förstår inte riktigt vad du ville säga med detta...

Äh, h*n kikar in för att gnälla lite över lchf då och då. Inget att bry sig om
  • Faile
    Nikhita skrev 2012-03-08 19:08:19 följande:
    Äter ni mörk choklad då och då? Om det skulle anses okej så tar jag gärna en bit eller två på lördag när jag ska se melodifestivalen. Är sugen på nåt glas vin med

Vad är bäst.. mörk choklad 70% med socker eller Cloettas utan vanligt socker?

Någon chokladbit med ett ( eller fler ) glas rött då och då är bra för hjärtat

Jag äter marabou premium 86%, tycker den är godast.  
  • Faile
    Doris87 skrev 2012-03-09 13:50:16 följande:
    Hur kan jag ha missat LCHF-tråden? 

Jag har ätit LCHF sen maj 2011 och har väl gått ner cirka 30 kilo tror jag,,jag mäter bara men det är 30 cm runt magen so far, men nu står det ganska still jag borde rör på mig mer.. Men på måndag börjar jag mitt nya jobb och då blir det mer istället för att bara sitta hemma...

Men ikväll blir det fläskfilégryta,innehåller: fläskfilé, syltlök,ölkorv,minipickles och grädde+ kryddor supergott!

Kul med så bra viktresultat, grattis
  • Faile
    Glass skrev 2012-03-10 13:17:35 följande:
    räknar ni kolhydraterna i alkoholen, när ni räknar på rödvin?

Inte jag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**