• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-03-10 17:35:06 följande:
    För alkohol är ju en form av socker/kolhydrater...  och det höjer insulinet, men jag vet inte om man faller ut ketos på grund av såna kolhydrater...

Dricker jag rödvin är det planerat fusk från min sida, så då varken räknar jag kolhydrater eller bryr mig om ketos dagarna efter. Vill njuta med gott samvete
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Glass skrev 2012-03-12 15:25:22 följande:
    Jag har ett problem, tror jag.

Det pirrar lite i mina händer och fötter, eller framförallt tår och fingrar.
    Jag har inte varit med om det vad jag vet innan och det är ett konstant pirrande. Inte så mycket som när de "sover" men ja lite lite pirr hela tiden.

Har ni någon aning om vad det kan vara? 

Myrkrypningar kanske? I så fall magnesiumbrist.
  • Faile
    ElixF skrev 2012-03-13 16:03:08 följande:
    Hej på er!
    Tänkte höra om ni har tips på vad man kan äta på café.. jag hittar inget som är LCHF. Bara massa bröd, bröd, scones... bröd... får köpa en kladdkaka med extra grädde och bara äta grädden heheh...
    Många caféer har smörgåsar med tex brie och parmaskinka, keso och avocado osv, eller sallader med liknande. Jag brukar helt enkelt be om att få en liten assiett med bara pålägget, eller komponera en egen liten tallrik av sånt de jag ser finns på menyn. Brukar inte vara nåt problem.

• Faile
    Martina 76 skrev 2012-03-19 12:51:50 följande:
    Jag håller faktiskt inte alls med om det där. Ät inte regelbundna måltider utan ät när du är hungrig. Lär dig att lyssna på kroppens signaler istället för att äta efter klockan. 

Egentligen håller jag med dig.
    Men å andra sidan tycker jag själv det är lättare att hålla strikt diet ( om det är vad man strävar efter ) med fasta måltider. Då vet jag vad jag ska äta och vilken tid, vilket ger mindre utrymme för "hungerfusk" eller att man äter för lite för att man inte orkar eller har möjlighet att laga till nåt just då.

Men ska man gå på vad som troligen är bäst för kropp och själ så är det nog att lyssna på kroppen   
  • Faile
    Ninis skrev 2012-03-19 13:19:45 följande:

Men det blir ju inget "hungerfusk" om man lyssnar på kroppen och äter när man är hungrig Så det spelar ju ingen roll om det gått 3 timmar eller 8 timmar sen du åt sist, huvudsaken är att du lyssnar på kroppen och känner efter när du är hungrig.
    Jag menade att det är lättare hänt att man fuskar när man är hungrig. Att man vill ha något snabbt.  
  • Faile
    Nikhita skrev 2012-03-20 15:09:21 följande:
    En gång i månaden blir jag toksugen på nåt sött. Ja ni vet nog vad jag menar. trodde jag skulle slippa det nu. Frågan är vad man kan stoppa i sig för att få tyst på begäret... Det gör inge tom det är sötningsmedel i för min del bara det inte är socker.

Lchf-bountys! De är underbart goda och lätt att göra i ordning i förväg och förvara i kylen ett par dagar.
  • Faile
    Isola80 skrev 2012-04-01 16:48:59 följande:
    Tips på fiskpanering ist för mjöl?
    Mandelmjöl, kokos, parmesan, fiberhusk.  
  • Faile
    Faile skrev 2012-04-01 17:01:02 följande:
    Mandelmjöl, kokos, parmesan, fiberhusk.  

Alltså, nåt av dessa. Inte alla tillsammans
  • Faile
    Glass skrev 2012-04-01 19:17:57 följande:
    har ni några tips på var man kan skriva in det man ätit under dagen och den räknar ut det? 
    På internet, ingen app 

matdagboken.se
  • Faile
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:24:08 följande:
    Jag tänkte höra vad ni tycker om det här :

Frulle: 2 skivor av mitt lowcarb bröd som jag skrivit om tidigare i tråden. 2 kokta ägg i skivor på brödet tillsammans med majonäs. 1 kopp kaffe med grädde. 1 stort glas vatten

Lunch: 2 stekta ägg med några skivor bacon. en stekt tomat. 1 glas lättmjölk.

Middag: 1 stekt kycklingfilé, blandsallad med nån god dressing och ev Fetaosttärningar. 1 stort glas citronvatten.

Kvällsmat: 1 kokt ägg med majonäs och 1 dl räkor. 1 stort glas vatten.

Är det ok att äta under en dag? Det är ganska mycket mat för att vara mig. Inte van att äta så många mål.               

Det är helt ok tycker jag.
    Jag hade dock bytt ut kolhydraterna i mjölken till mer grönsaker istället, men det är ju valfritt
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**