• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hon den där skrev 2012-04-03 14:46:56 följande:
    Hur mycket kan man hoppas på att gå ner om jag äter så här (med nån liten måltidsändring då och då fast med LCHF tänk såklart) på 1-2 veckor allså hur mycket kan man hoppas på att gå ner första tiden?

Det beror på din kropp, alla är olika. Jag åt betydligt mer än så första månaderna men rasade ner i vikt.

Jag tycker nog man ska äta så mycket man behöver i början,även om det blir mycket, tills man vant sig vid lchf-maten och kroppen anpassat sig. Se om det fungerar ändå och gör det inte det, så justerar du efter hand.   
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Barbamaman skrev 2012-04-03 22:47:50 följande:
    Hej lchf-experter!

Har en fråga som kanske är lite dum... Har ätit enl metoden sedan 4 veckor men bara tappat 2 kg. Har ca 25 kg övervikt så att gå ned snabbt borde ju inte vara ngt problem eg. Vet inte riktigt vad jag gör för fel? Men så läste jag att flera av er räknar kolhydrater. Hur gör ni det? Vet ni på ett ungefär vad allt innehåller, väger ni maten då? Ja, hur funkar det? Och hur lite kolhydrater bör man äta för att gå ned i rel snabb takt? Jag äter nog en hel del mejeriprodukter, ska man undvika det?

Tacksam för alla av svar!

Riktlinjen brukar vara att ligga på ca 20 gram kolhydrater om dagen för viktnedgång, och då måste man ju räkna tyvärr.
    Ett glas mjölk är tex ca 10 kolhydrater och ska man då ligga på max 20 så blir det inte mycket över    

Lägg in allt du äter på matdagboken.se några dagar, så ser du hur du ligger på ett ungefär.
  • Faile
    Ninis skrev 2012-04-04 06:42:40 följande:

Nä, man måste inte räkna. Jag har gått ner 16 kg och har aldrig räknat.

Nej men om det inte funkar och man vill följa rekommendationen på max 20 gram om dagen så måste man ju det.
  • Faile
    Ninis skrev 2012-04-04 08:28:46 följande:

Om jag har stått still och det inte händer något på vågen har jag bara dragit ner lite på kolisarna och mejeriprodukterna, utan att räkna. Då har det hänt grejer igen. Jag är så dålig på att räkna och hatar matte Det ska vara enkelt att äta Har man bara kunskapen om vad som innehåller mycket/lite kolhydrater så löser det sig alltid.
     Vill man inte äta enligt "20 gramsregeln" så behöver man ju inte, men nu svarade jag ju på en fråga gällande just varför vissa räknar.
  • Faile
    Glass skrev 2012-04-05 11:39:10 följande:
    Jag är så jäkla trött på den här maten, inte midddagarna i sig, men det där andra som ska ätas. Kvällsmat, lunch frukost eller något sånt. 
    Jag har ingen inspiration alls, är bara trött på allt och är inte sugen på någonting. Är visserligen knappt hungrig heller, men känner mig så himla trött i kroppen att jag funderar på om jag har någon brist. Äter en några multivitamin/ vecka, magnesium, d-vitamin och omega 3 varje dag.... Annars äter jag skitkaasst.
    En dag kan bestå av keso, clementine och grädde.   lite köttfärssås efter jobbet, om jag känner för det, annars kanske lite bacon (sällan) Dricker te med kokosfett...
    Så kasst, jag vet, men jag känner inte för någonting alls... dessutom har jag ont i huvudet varje dag.

Knäckebröd.

3 dl torrvaror ( jag använder 1dl linfrön, 1 dl kokosflingor och 1 dl mandelmjöl, men går att variera hur man vill )

3 ägg

Rör ihop med en gaffel och häll ut smeten på en plåt. Bred ut smeten tunt med en gaffel och strö flingsalt över.

15 min i ugnen på 175 grader.

Ta ut och rispa i skivor med en pizzaskärare 

In i ugnen igen 1 timme på 50 grader.

Tycker det blir jättegott och knäckigt som delikatessknäcke ungefär, tunnt krisp men inte stenhårt. Jättegott och lättlagat knäcke.       

• Faile
    mammelie1891 skrev 2012-04-06 18:57:55 följande:
    Postis: har jag fattat rätt att du gör bounty utan sukrin??

Jag gör också utan sötningsmedel, jättegott.
  • Faile
    Gela O skrev 2012-04-07 10:37:34 följande:
    Finns det fler som äter lchf främst för att få ordning på ibs? Har ätit lchf sedan juni 2011.
    Undrar lite över hur ni reagerar om ni "fuskar". Jag provade förra helgen att äta traditionell afternoon tea, med bröd. Åt begränsat av bakverken dock. Resultatet av det hela fick jag ca sex timmar senare, det var som om jag tagit laxermedel. Borde kanske inte gå in på detaljer, men det var som vatten... Satt i flera dagar, lugnade sig ett tag med immodium, men kom tillbaka så snart den slutade verka. Mycket sämre än hur jag var innan jag upptäckte lchf, kanske för att kroppen är väldigt ovan vid det den inte tål nu? Fler som reagerar så här kraftigt?

Nu har jag inte ibs, men har märkt att jag blivit jättekänslig mot kolhydrater nu. I början var det mest att jag blev svullen och däst, men nu över ett år senare blir jag riktigt dålig i magen om jag fuskar.

Lite jobbigt eftersom jag ibland faktiskt vill äta en bulle eller ris till kycklingen.
  • Faile
    Nikhita skrev 2012-04-09 14:46:23 följande:
    Den är slut haha!

Har läst att man kan ha creme fraiche i istället. provat det? Vill inte att det ska smaka syrligt dock
    eftersom dottern inte gillar creme fraiche, iaf inte synlig.

Jag använder inte mejeriprodukter alls, så jag gjorde mina köttbullar sist på köttfärs, vatten, mandelmjöl, ägg, fårost ( riven vanlig ost funkar annars jättebra ) och kryddor. Blev jättegoda.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**