• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Man kan även riva ner blomkålet direkt i stekpannan och fräsa lätt i lite smör ( eller blanda ner direkt som risotto när allt det andra är färdigt ), jättegott!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    stjierna skrev 2012-05-30 21:26:42 följande:
    det kanske var så att dom menade att man inte ska vara rädd för det mättade fettet och utesluta det, utan låta det vara en del av kosten?

tanken med LCHF är väl att äta så naturligt som möjligt, med lite kolhydrater och mycket fett som mättar mellan målen. jag kan inte tänka mig att VILKET fett det är spelar roll för mättnadsgraden. Jag är till exempel MER mätt mellan målen (och äter bara två mål/dag) sedan jag slutade med mejerier. När jag åt mejerier åt jag lätt 4 mål/dag, och dessutom var jag sugen på ALLT på kvällen. Det suget finns inte kvar idag, tack gode gud ;) 

Håller med om allt
  • Faile
    So Cal skrev 2012-05-31 15:58:30 följande:
    Jag gjorde en förbannat god mjuk pepparkaka typ, men i praktiken borde det gå att byta ut pepparkakskryddorna mot citron/vanilj/kakao. Helt underbar var den och den smakade verkligen "riktig" kaka.
    Recept?
  • Faile

Ikväll slinker det ner både rödvin och nachos för att fira att jag idag köpte byxor i strlk 40 ( började på 48/50 ), och att jag imorgon fortsätter vägen ner mot 38

Skål

• Faile
    Chicky01 skrev 2012-06-02 21:07:47 följande:
    Grattis Faile! Grymt jobbat! Hur länge har du kört lchf? Hur många kg lättare är sen start? Du är dagens idol... (ok, kanske efter alla tappra maratonlöpare som sprang runt ett regnigt och blåsigt Sthlm idag! Snacka om beslutsamhet)

Tack, men vänta lite med att hurra. Det har tagit....1 1/2 år att komma hit!! Mycket kämpande efter de första 10 kg som bara rasade av mig utan problem.
    Därefter kämpade jag i 9 månader med strikt lchf, varav 3 månaders fakir och inget hände. Sedan gick jag upp 5kg strax före nyår, men i januari skippade jag mejerierna och därefter har kilona återigen rasat.  Har nu gått ner 15 kilo sedan dess, så totalt 20kg minus och 7 kvar.
    Men jag går fortfarande ner så jag hoppas det inte ska vara nåt problem nu.  

Har dessutom faktiskt fuskat i stort sett varje helg med sötsaker och mejerier, men det har konstigt nog inte påverkat alls än.

Men tack {#emotions_dlg.flower} 
  • Faile
    spökplumpen skrev 2012-06-03 10:18:29 följande:
    Idag tjejer är det en helt ny människa som skriver till er. Idag är första dagen i resten av mitt liv. Idag har jag lämnat övervikten bakom mig! Med mina 67,8 kg har jag numera ett BMI på 24,9 och tillhör helt plötsligt de normalviktiga. känner mig oerhört nöjd!

Åh vad härligt! Stort grattis {#emotions_dlg.flower}

• Faile
    Ellaria skrev 2012-06-06 11:43:33 följande:
    Den där milen om dan jag gått den senaste veckan gav resultat. -1.3 sen i söndags, -22 totalt och bara 12 kg kvar till målvikt!

Frågan är om jag blir nöjd på min målvikt. Jag kan inte se att jag gått ner nått (och använder till stor del samma kläder) och känner mig fortfarande lika tjock som jag gjorde när jag vägde 104.

Jag skrev ungefär samma för ett tag sen, att jag inte fattar hur jag kan ha samma kläder trots 18 kilo minus. Så var jag och shoppade för några dagar sedan och insåg att det är många storlekar som försvunnit. Ser helt annorlunda ut i kläder som faktiskt är mindre och sitter bättre.

Insåg då att jag gått på samma fälla som många andra, den att hjärnan inte hänger med, så jag har gått runt och gömt mig i samma outfit som förut. Stretchjeans, linnen och munkjacka över. Ser ju ok ut, men framhäver inte på något sätt någonting, något jag insåg att jag faktiskt kan göra nu  
  • Faile
    minkamp skrev 2012-06-08 10:38:50 följande:
    Ajdå, men samtidigt, varför skulle Ica (som är så stort) gå ut med felaktigt märka varor?
    Snacka om att bita sig själv i svansen nu är LCHF-debatten o kollen är igång och många har koll på innehållsdeklarationen?

Klart man blir skeptisk, det är ju väääldigt lite kolhydrater, men jag tror inte de felmärker medvetet för att "det ska se bra ut", det skulle inte bära sig..

Ts mailade ica och kollade förut,

Svar fr ICA:
    Hej! Tack för att du har hört av dig till oss. Kolhydrater till I love Eco kokosflingor ska vara 7,3g/ 100g. Det som står på förpackningen är fel, rättas vid nästa tryckning

• Faile
    Faile skrev 2012-06-08 10:44:08 följande:

Ts mailade ica och kollade förut,

Svar fr ICA:
    Hej! Tack för att du har hört av dig till oss. Kolhydrater till I love Eco kokosflingor ska vara 7,3g/ 100g. Det som står på förpackningen är fel, rättas vid nästa tryckning

För ett år sedan redan, så man kan ju undra varför det inte är ändrat!

Inlägg 14181  
  • Faile

Ja, man kan ju undra. 

Här i Finland har vi chipsmärket Taffel ( som olw ) vars jordnötspåsar är felmärkta. Jag mailade och kollade hur det var möjligt med 3g kolhydrater/ 100 och det var naturligtvis fel, ska vara 14 gram?! Och detta var också över ett år sedan och fortfarande är det samma märkning. 

Så verkar det fel, är det troligen fel också     

• Faile
    angeni skrev 2012-06-08 18:20:27 följande:
    Tips på bra snabbmat från lchf? Vi hinner inte laga något ikväll jag är helt slut och maken kommer hem sent:/

Har ni grönsaker hemma är det bara fylla en ugnsform och sen blanda i korv eller räkor eller/och täcka med bacon och in i ugnen bara. Jättegott och så lätt.
  • Faile
    ollebulle86 skrev 2012-06-10 11:29:27 följande:
    Nu har det verkligen börjat hända saker igen på vågen 1,2 kg ner sen i fredags, men det är ju mensvikten som försvinner nu.
    På tisdag har jag kört tre veckor och jag har redan gått ner 5,9 kg, det är jag väldigt nöjd med

Härligt, grattis!
  • Faile
    banantelefon skrev 2012-06-11 07:15:38 följande:
    Någon här som upplevt några rubbningar i kroppen i samband med lchf start?
    Jag misstänker starkt att jag åkt på en svampinfektion vilket förvånar mig då jag under mina 31 år bara haft det två gånger tidigare och det i samband med att jag ätit penicillin. Detta vet jag är vanligt bland kvinnor då penicillinet lätt kan rubba kroppens ph-balans... Men lchf? :O

Vet en kompis som haft problem med svamp och när hon börjat med lchf ( har omstartat några gånger ) så blir alltid svampen värre första veckorna för att därefter bli bättre. Så visst verkar det kunna påverka kroppen.
  • Faile
    skånetös78 skrev 2012-06-11 09:03:34 följande:
    Faile: Hur hittade du inlägget där någon skrivit till Ica för ett år sen angående kh i deras kokos? Skulle behöva komma i kontakt med den personen nämligen.

Det var ts som skrev till ica.
  • Faile

Jag behöver lite tips på nyttiga och såklart goda frukostar och luncher till mina barn. Vi har sommarlov nu och jag fixar gärna lite bättre mat nu när de slipper den hemska dagismaten  

Fattar inte varför fantasin tryter så här, men har ingen inspiration alls känns det som, så hjälp önskas.   

• Faile

Har glömt att tacka för frukost/lunchtipsen jag fick här, så tack!
    Speciellt kesoplättarna ska testas, har aldrig gjort dem förut men lät ju hur gott som helst {#emotions_dlg.flower}

• Faile
    Hoppet 3 skrev 2012-06-19 19:33:03 följande:
    Hej på Er alla! 

Är så glad för i morgon kommer min mamma hem. Hon bor utomlands.Skrattande

Midsommar på fredag och då undrar jag vad ni har har tänkt äta som 
    lunch +middag?

Önskar lite tips.

Solig

Här finns det rätt mycket lchf-produkter i affären och nu har de även börjat sälja falsk potatissallad, så det blir det med nåt grillkött, ägg och lchf-rabarberpaj tänkte jag.
  • Faile
    Faile skrev 2012-06-19 19:37:15 följande:

Här finns det rätt mycket lchf-produkter i affären och nu har de även börjat sälja falsk potatissallad, så det blir det med nåt grillkött, ägg och lchf-rabarberpaj tänkte jag.

ägg = ägghalvor med skagenröra på.
  • Faile
    Kattdamen skrev 2012-06-19 20:17:31 följande:
    Vad är det för sallad?

Hoppet 3 skrev 2012-06-19 20:26:05 följande:
    Mmmmmm, det låter smarrigt!

Ska inhandla maten i morgon.
    Så nu kan jag skriva en lista med goda saker att ha på midsommar.
    Ska ha egen mat med för att inte de andra ska behöva tänka på mig.
    Känns lättast så.

Ska även jag äta jordgubbar med grädde.  

Vilken affär kan du köpa falsk potatis sallad? Vad har de i den?

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/02/03/falsk-potatissallad-pa-zucchini/

Jag tänkte göra den själv, men så talade en vän om att det finns i affären och jag som inte gillar att laga mer mat än nödvändigt köper hellre
    Jag bor på Åland, tror tyvärr inte det är många butiker i sverige som har det. Här har utbudet ökat senaste året så det mesta, kokosmjöl, stevia, många olika lc-bröd, lchf-sallader osv finns i affären.    
  • Faile
    LokesMammi skrev 2012-06-24 18:55:14 följande:
    Hur är det med rabarber?
    Vi fick massvis, stora rabarber av en kompis pappa idag! Tänkte göra kräm o paj på det.

Rabarber är ok. Kan tipsa om pajen nedan som jag testade på midsommarafton. Jag gjorde den dock med äpple och kanel. Kan inte kalla den smulpaj eller ens en ersättning för det, men en himla god nöt/äppelpaj dock

http://56kilo.alltforforaldrar.se/appelpaj-smulpaj-lchf/
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**