• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-04-13 11:50:26 följande:
    jag mår lite konstigt. 
    Det känns om att det flimrar i ögonbrynen...
    låter skumt, men ni vet hur man kan få en ryckning i ögonvrån ibland?  Nästan så känns det i mina ögonbryn. 
    Jag tror att jag ser som vanligt, men jag är kanske lite yr eller dimmig...
    Det var likadant i går på kvällen och i natt natt jag råkade vakna till.

Jag behöver alla era tips och tankar om vad det kan vara! 

Så har jag fått emellanåt och fick veta att det kan bero på magnesiumbrist. Samma med ryckningar i ögonlocken och krypningar i benen ( restless legs ).
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    korin skrev 2012-04-18 23:08:14 följande:
    ok men de tvivlar jag på att ja får isåfall... Försöker klara mig utan att behöva räkna så mycket då jag inte KAN räkna... Kanske därför jag inte ser reultat för det blir fel nånstans trots att ja minskat portionerna =/
    Lägg in allt du äter i några dagar på matdagboken.se så ser du snabbt ur mycket kollisar du äter.

Troligen är det några dolda fällor du trillar i och bättre att rätta till det, än att i onödan börja räkna kalorier eller minska portionerna.
  • Faile
    stjierna skrev 2012-04-19 20:19:42 följande:
    Men det där rostbrödet - varför kokosnötsmjöl och inte mandelmjöl? Vad är det för skillnad? Kan man göra det på mandelmjöl istället?

Glass skrev 2012-04-19 21:38:09 följande:
    vad skiljer mandelmjöl och kokosmjöl åt när det gäller bakegenskaper?

När jag har bakat med kokosmjöl behöver jag ingen fiberhusk eller pofiber. Kokosmjölet binder vätskan jättebra, något mandelmjölet inte gör alls.
  • Faile
    stjierna skrev 2012-04-20 18:48:25 följande:
    Hörni, ger ni era barn LCHF också?
    Nej. Däremot ger jag dem en hel del lchf-mat som mättar bra, så de småäter inte alls på samma sätt som innan.

Dagis däremot proppar i storebror kolhydrater och socker, så jag försöker att minska ännu mer hemma Foten i munnen 
  • Faile
    HokusPokus skrev 2012-04-21 09:25:05 följande:
    Hmm min telefon dog precis när jag höll på skriva ett inlägg...
    Ni som slipper komentarer om fikabröd är ni mer synligt överviktiga? och hur ser de ut som fäller komentarerna?
    Jag har märkt att när jag fikar med folk som är smalare än mig så är det ingen som säger nåt men när de är tjockare än mig vill de gärna gnälla på mitt val av kost,... Jag väljer att tolka det som avundsjuka.
    Jag tycker nog alla gnäller lika mycket.
    Ett vanligt påpekande är att det är så skönt att kunna äta lite av allt. Att indirekt klaga på min diet alltså, men jag låter det vara. I början diskuterade jag hej vilt, men nu orkar jag inte längre utan säger ingenting. 
  • Faile
    HokusPokus skrev 2012-04-21 10:12:43 följande:
    Faile, ja det där känner jag igen. Och jag skulle såklart också vilja kunna äta lite av allt och det har jag gjort hela mitt liv och därför har jag nu tio kgs övervikt.
    Nu får jag helt enkelt välja mellan lite av allt och att gå ner i vikt och då väljer jag det senare..
    Men jag kan villigt erkänna att om jag kunde äta allt och vara smal skulle jag aldrig äta enligt lchf

Själv mår jag så bra av lchf-kosten att jag fortsatte trots att jag stod still i vikt i nästan 9 månader. Nu har det tack och lov börjat rasa igen
  • Faile
    Zafir skrev 2012-04-22 12:19:00 följande:
    [quote=64579202][quote-nick]solrosen81 skrev 2012-04-22 11:44:03 följande:[/quote-nick]Vad äter du för mat om du blir så äcklad?[/

Jag har bara kört 2 dagar är inne på dag 3. Igår började jag med smoothie på bubbelvatten grädde grekisk yoghurt och bär.
    Lunch 100 gram kallrökt lax och crème fraîche

Minimellis lite grekisk yoghurt och 1 tsk vispad grädde

Middag. Liten bit brieost och en liten bit ädelost och några tunna skivor salami.

Men idag blir det ingen ost alls
    Körde samma smoothie frukost
    Och lunch blir fläskfilé lite bacon och champinjoner och crème fraîche sås. Broccoli

Ikväll tänkte jag testa kokospannkakor.
    Köpte må bra bilaga av Ulrika Davidsson som verkar bra.

Gäller att hålla ut så ger sig detta hemska omställningsläget hoppas jag!
    Du måste ju inte äta fett vid varje måltid om du inte vill. Visst hjälper fettet till att mätta, men annars är det inte nödvändigt. 

• Faile
    Martina 76 skrev 2012-04-22 12:25:14 följande:
    Sitter och funderar på vad jag vill äta i veckan. Ska åka och storhandla snart. Käkar ju bara mat 1 ggr om dagen nu och då ska det fasen vara gott!!! Tips???

Ugnsrostade grönsaker med kyckling är det absolut godaste jag vet.
    Fyll en form med grönsaker ( jag tar blandade frysta ) och lägg över marinerade kycklinglår eller filéer och in i ugnen. Vänder kycklingen en gång och rör runt grönsakerna.
    Kommer ut smakrikt och gott, serveras med någon god sås
  • Faile
    La Aurora skrev 2012-04-23 19:05:41 följande:
    Det skrivs ju endel att man ska ta bort t.ex. grädde (eller äta mindre av det) om man vill gå ner i vikt. Gäller det även oss som äter havrebaserade produkter (Oatleys iMat), eller är det själv komjölken man vill ta bort?

Komjölksprodukter
  • Faile
    stjierna skrev 2012-04-23 19:10:10 följande:
    La Aurora: syftet att ta bort mejeri är att minska KH men att ändå få i sig fett. Jag googlade Oatly och det har ju ett något högre KH-innehåll, så jag gissar att det borde ge samma effekt :) tänk bara på att få i dig fett på annat sätt (fet naturlig mat, kokosfett o olja)!

Stämmer inte helt.
    Komjölksprodukter har i studier visat sig ge lika högt insulinpåslag som tex vitt bröd. Nu går ju teorierna isär om vad detta resulterar i, men många som tar bort mejeriprodukter och ändå behåller samma kh går ner i vikt. Tex jag
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**