• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sorry ego. Jag ska läsa ikapp så snart jag mår bättre, men såg att det var många sidor och kände att det var lite för mycket för mig just nu!

• jeng
    Annanym skrev 2011-04-11 21:45:08 följande:
    Nu ska ni får höra nåt banalt/genialt. Som fick mig tillbaka på banan. En kompis hade köpt nya kläder och berätta i vilken butik och jag suckade hänfört och sa "Jaaaa, de har SÅ fina kläder, men de har ingenting i min storlek. Inte ett enda plagg." Och då sa hon väldigt enkelt "Nej, men det kommer de snart att ha."

Det där blev så peppande för mig att jag har hängt upp mig på det hela dagen och hållit mig fint i LCHF-skinnet. Jag blir glad av att tänka på den kommentaren och det faktiskt är sant. (Även om "snart" är ett synnerligen vitt begrepp i sammanhanget...)
    Men åhhh så fint att säga så!
    Linda1976 skrev 2011-04-11 21:49:58 följande:
    jeng skrev 2011-04-11 21:39:19 följande:
    ...och jag var nyss och fyllde på chipsskålen......
     *kram* Ibland måste man ner å dippa innan det vänder uppåt.
    Tack! Ja det är nog så! Det här är första gången som jag vet med mig att jag fuskar utan anledning. Har nog varit på nåt restaurangbesök nån gång och valt att fuska, men inte spårat ur och valt skit hemma. Nu får jag ju vara glad som ändå har en broms vad gäller skräp, och jag landar nog på ca 40 gram chips vilket känns ganska så ok.

Landar på ca 40 gram kolhydrater och det får vi väl se vad kroppen tycker om.... :-/ 
  • jeng

Jag kan förresten avslöja att jag idag har tagit beslutet att lägga till kolhydrater (inga mängder, men lite lagom för att slippa den här extremkänsligheten) och köra idiotstrikt med vad jag stoppar i mig ett par veckor, för att se om det kan få vågen att lossna. Jag blir väl bannlyst från mina lchf-trådar, och jag VET ju att det inte är det hälsosamma valet. Men jag måste bara testa och se om jag öht kan få vågen att röra på sig!

Bra start med grillchips då eller? *mummel* 

Förresten, jag LOVAR att rödvin, extra mörk choklad och grillchips gör min magkatarr/halsbränna BÄTTRE!!!! Mår bättre än jag gjort på hela kvällen. Iaf medan jag äter

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-11 22:01:43 följande:
    *gruppkram*

Nu går jag, Idominsalvan, toarullen, Bafucin och vattenglaset å lägger oss. 
    Sov gott och hoppas du mår bättre snart!
  • jeng
    Annanym skrev 2011-04-11 22:13:08 följande:
    Kollektiv omstart imorgon?
    ja, jag hoppas på det för min egen del iaf!
    eller så är jag kolhydratbakis så att enda utvägen är att äta ännu mer kolhydrater för att kompensera! :-P nä, det ska vi inte hoppas på.  
  • jeng
    Annanym skrev 2011-04-11 22:16:45 följande:
    Svårt för dig om du har sån halsbränna, men jag håller tummar och tår för att du får en bra dag imorgon!
    Tack.
    Ja, men inte fasen måste jag äta chips för det... Egentligen! Men det är lite väl mycket nu att så här kraftig halsbränna var sista droppen... Det känns redan mycket bättre, men min mage är supersvullen och spänd! Så nåt är ju inte som det ska. Tror det blir en bättre dag imorrn, och jag måste lära mig att låta bli saker jag inte kan göra... Och sluta stressa på jobbet!
  • jeng
    Clotilda skrev 2011-04-11 22:03:49 följande:

Hej. Jag är från och med idag ny LCHF:are. Eller, jag ger det ett försök i alla fall. Har varit och handlat och har några frågor som ni säkert kan svara på.

Finns sukrin att köpa i affär eller måste jag beställa?

Finns det något slags knäcke eller nåt jag kan äta en skiva av på morgonen, UTAN att behöva baka själv?

Har för mig att jag läste att bulgur och/eller quinoa går bra att äta, men det innehåller ju väldigt mycket kolhydrater så då bör det ju gå bra med dinkelpasta och råris också? Om inte, varför?

Bär i alla former går bra förstår jag, men varför inte frukt? Eller frågan är väl snarare - om jag inte får äta frukt, varför får jag äta bär?

Jag tycker att du borde läsa på bättre innan du börjar handla och stoppa i dig maten! Det kan bli totalt kaos om du gör fel! :-P

Bulgur och quinoa är INTE ok. Tänk såhär så underlättar det för dig: kolhydrater är inte ok!!!!

Det som är tillåtet är kött/fisk/ägg ca 450 gram per dag, dvs 90 gram protein per dag. (jag äter nog mer)
    ca 2 dl mejeri (fet creme fraiche eller vispgrädde)
    200 gram av sämre grönsaker eller 500 gram av bra grönsaker. (eller lite av varje såklart)

Bär är ok om man tex äter lchf för hälsan, eller man har nått sin målvikt. Vill man gå ner i vikt så kan man äta det undantagsvis, tex som efterrätt nån gång ibland. turkis yoghurt är ännu en sån sak som anses ok i lchf-sammanhang, men som inte är nån höjdare om man vill gå ner i vikt.

Det här http://www.lchf-recept.se/knackebrod/ knäckebrödet tycker jag att du ska göra. Det är himla enkelt och går snabbt och det står sig ju rätt så länge. 2 vanliga skivor knäckebröd tar hela din dagsranson av kolhydrater, plus att du ju får i dig saker som du inte ska få i dig (mjölet).

• jeng

Gomorron!
    Inte är jag nåt kolhydratbakis, men det kanske krävs lite mer än 40 gram för att få till det! Däremot så fick jag gå på toa nästan direkt jag vaknade imorse, vilket absolut inte känns som nån nackdel. Har nog pruttat hela natten, för jag somnade med översvullen mage igår och nu på morgonen så är den i stort sett normal. Inte konstigt att jag hade lite extra halsbränna med allt det trycket i magen. Hoppas att det blir en bättre dag idag.

Har jobbat hemma nu på morgonen men nu börjar det nog bli dags för duschen så att man kan köra till jobbet snart och hålla ett möte. 

• jeng
    JAndersson skrev 2011-04-12 10:07:43 följande:
    Läste igenom lite här. Jucea: Har du problem med halsbränna så kan det va att du ätit av för mycket "sur" mat. Tex kött är det... Prova drick vatten med lite pressad citron i, eller sån färdig pressad går oxå bra. Det blir basiskt i magen. Jag har problem med magkatarr och det blev ganska mycket när jag började med lchf. Nu behöver jag bara ta medicin nån gång ibland, citronvattnet till mat hjälper till tycker jag. Testa det kanske? Hoppas du kommer på banan igen! Och vem vet, det kanske hjälpte kroppen med en kolhydratschock igår
    Ehumm, Citron är bland det suraste jag vet, blir det BASISKT? Har för mig att citron är något jag har fått på en "icke-lista", men jag har egentligen ingen koll. Jag tycker inte att jag ser några korrelationer med vad jag äter och inte äter. Däremot så vet jag att jag får mer halsbränna i samband med mens osv, och jag får ju mer om jag inte fått bajsa som jag ska.

Och halsbränna är ju en sak, överproduktion av magsyra. Men när man får upp det hela tiden i munnen, och till och med kan få upp kräks, då känns det ju mer som reflux och inte bara halsbränna.

Mår bättre iaf, men går med en stor klump i halsen känns det som, är rapig och känslig i magen. Kan inte böja mig framåt osv... Åkte till jobbet för att ha ett jätteviktigt möte, men självklart så blev mötet inställt med 5 minuters varsel. Jättekul, hade nog mått bättre av att vara hemma och vila... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**