• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-04-13 20:00:37 följande:
    Du har säkert reagerat på någon mat. Man blir ju så mycket känsligare när allergin spökar.
    Ja, sallad, kött, vitlökssmör och fetaost. måste vara typ örterna i fetaosten eller nåt isåfall... men jag reagerar också på tex att sticka mig på en rostagg, bränna mig på en nässla osv, så det där med myrans sura bett skulle inte förvåna mig. hoppas det försvinenr snart iaf.

fick för övrigt i mig halva portionen av min middag, proppmätt nu. har börjat ta fibertabletter innan maten (testar en annan variant istället för mitt bulkmedel för magen), och de sväller ju. sen äter jag ju just nu inte mycket på dagarna så man blir full i magen väldigt fort.
  • jeng

Jag har ju inte tagit allergimedicinen på ett par dagar nu heller, så det är väl därför jag reagerar lättare.

• jeng

Haha:

Om ögonlocket på bara ett öga är svullet och det gäller höger öga på en person som är högerhänt, kan man misstänka en toxisk reaktion. Oftast har personen tagit i t.ex. blommor (pelargonier) och fått lite växtsaft i ögat.

Eller en myrjävel... 

• jeng
    sininen skrev 2011-04-13 20:29:19 följande:
    Bara du håller koll på att du inte får symptom i svalget så ska det nog inte vara nån fara. Hoppas att det går över snart!
    man blir ju inbillningssjuk. speciellt när man sitter ensam hemma med ungarna... men jag brukar få allergiska reaktioner på både det ena och det andra, men aldrig allvarliga reaktioner utan bara kli och störande... men det tar ju ett par timmar innan det släpper, speciellt om jag inte tar allergimedicin. försöker ju hålla mig ifrån den nu så det känns inget kul att ta den om det släpper ändå.
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-13 20:33:20 följande:
    Men har hon skrivit kokböcker? *funderar*
    Inte vad jag vet :-P 
  • jeng
    sininen skrev 2011-04-13 20:35:48 följande:
    I hear yah. Jag reagerar också skitlätt på saker. Trots att jag äter mediciner. Skitskumt. Mitt sätter sig allra mest på luftvägarna. Galet störigt men inget farligt. I regel brukar det hända just när jag är också hemma med bebis haha. 
    Ja, för jag kan känna typ som en liten klump i halsen nästan ibland. Men inte så attjag känner att jag har svårt att andas, utan det känns mer som sagt som inbillningssjuka.

Jag får ju typiska nässelutslag eller bara nässelklådan. Dvs klåda som flyttar runt på kroppen, med eller utan nässelutslag. Är så osäker på vad jag ska hålla koll på vad gäller andning eller sådär. Som sagt, jag märker inte alls att jag har svårare att andas, men jag tror att min oro över om det ska bli värre allergi kan sätta sig lite som en klump i magen eller knut i halsen-känsla.

Eller jo, jag kan märka att jag får lite tyngre att andas, det får jag av min pollenallergi också. Inte så att halsen snörper ihop sig, utan  bara som om man inte hade samma förmåga att ta upp syre. 
  • jeng

Gick och tog en allergitablett för säkerhets skull... Trodde det började lägga sig, men sen började det om ett varv till på kroppen, och det gör det oftast inte. Alltså att det kommer tillbaka till ett ställe igen sen som i en andra våg. Bättre att ta en tablett än att inte ta kanske. Orolig bara att det är pga allergitabletterna som jag har haft sån illa halsbränna sista veckan. Har sluppit halsbrännan sen jag slutade med tabletterna.

• jeng
    P28 skrev 2011-04-13 21:23:40 följande:
    Men menade hon inte att hon har skrivit flera böcker MEDAN hon åt LCHF? Inte kokböcker om LCHF, utan den där skräplitteraturen hon spottar ut sig Skrattande
    ja DET fattade jag ju att hon pratade om, jag trodde inte det var från inslaget som ni hade fått det där ok kokböcker :-P jag kollade inte så noga när dom kom till camilla, utan var mest intresserad av ferry och hans fru
  • jeng
    Jessika82 skrev 2011-04-13 21:40:31 följande:
    Min dag unjefär... 2454kcal protein 133g kolhydrater 18g fett 207g är det bra upplägg???
    Men jag har fått lite finnar...
    oj. gamska mycket. vad har du för målvikt?

om din målvikt är ca 60 kg bör du ligga på ca 90 gram protein och ca 120 gram fett, kanske lite mer.  men visst i början är man ju mer hungrig så det kan ju stasbilisera sig självt efter ett tag  
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-13 21:54:44 följande:
    Jucea du som är proffs ;)
    Vad tycker du om detta då? lite högt kolhydrat ja vet men annars ;)
    Totalt intag Fett: 84 g Protein: 51 g Kolhydrater: 24 g 1060 kcal
    för lågt skulle jag säga. finns det nån anledning till att du ligger så lågt?

jag skulle inte rekommendera nån att ligga under 80/80/20 som ju anses vara en extremvariant av lchf för de där inget annat funkar! att du har ätit så lite fett och protein gör ju också att dina kolhydrater, trots att mängden inte är så farlig, blir hög i E%.

som sagt ca 90 gram protein 120-130 gram fett och 20 gram kolhydrater skulle jag nog rekommendera de flesta som utgångspunkt, och sen att man kan göra ändringar om det helt enkelt inte fungerar. men 80/80/20 är nästan sista utvägen, då bör man ha testat att ta bort mejeri och ostar och testa att äta lite och ofta och alla såna saker först. och under 80/80/20 känns inte alls bra faktiskt.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**