• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

jagäraf skrev 2011-08-09 22:31:31 följande:
    Frukt innehåller ju enorma mängder socker och har man inte kommit fram till att fruktsocker är ännu mer fettbildande än vitt socker? Har för mig det.
    Skulle inte påstå att frukt innehåller enorma mängder socker, en överdrift av många LCHFare.
    För viktnegång passar det sig inte men äter man för hälsan och har inga problem med sockerberoende kan man utan problem unna sig 1-2 frukter om fagen tycker jag, om man vill det. Frukt är inte sådär supernyttig som den gärna framställs, grönsaker innehåller oftast mer vitaminer och mindre kolhydrater, så dessa är nyttigare.
    Grejen är att fruktsockret (fruktosen) påverkar levern då det är där den delas och bearbetas, för mkt fruktos ger leverskador och kan ge fettlever. Tänk då på all fruktos som används i usa, HigthFructoseCornSirap, inte undra på att alla där blir tjocka och sjuka, men det värsta är väl att det börjas använda här i sverige mer och mer.,
  • yena89
    Dissan skrev 2011-08-10 12:15:54 följande:
    Måste fråga er experter:) Har hållit på med detta u tre dagar nu...
    Finns det risk att man överdriver sitt fettintag? Tycker inte jag gör annat än att äta feta såser och grädde, vilket jag i ochförsig gillar:)

Nedan följer vad jag har ätit hittills idag kom gärna med synpunkter:

Två kokta ägg och ett halvt paket bacon o kaffe m en skvätt grädde tillfrukost

Fyra skivor ost till mellanmål

Till lunch blev det: köttfärsbiff m feta ett kokt ägg beasås och en stor klick skagenröra

Plus ytterligare två koppar kaffe därimellan...

Vad tror ni om detta?
    Sålänge du håller dig under 20g kolhydrater kan du i princip äta fritt med fett. Men sen kan det ju bli för mkt av det goda också, man kan helt enkelt inte äta mer än man gör av med.
    Men eftersom fett är så mättande är det nog ganska svårt att få i sig för mkt.

Jag tycker nästan du får i dig för lite fett?
    Tycker du ska väga och räkna ut allt du äter i nån vecka, det är svårt att se om man äter bra när vi bara får veta vad du äter. Frågan är också hur mkt du äter av en viss sak ochvad det är för skagenröra/beasås har också betydelse.
  • yena89
    Louella skrev 2011-08-10 11:51:57 följande:
    Yena jag gillar ditt lchf-tänk, är själv inne på samma spår! Man kan gilla lchf men ändå vara lite "liberal" i sitt tänkande. Jag tycker mycket om att äta lchf och tycker att det är ett enkelt och bra sätt att gå ner i vikt, men är inte så "kolhydratshysterisk" utan tror även på dess fördelar. Kommer absolut unna mig frukt ibland när jag nått min målvikt.

Dock så har jag aldrig haft något enorm sockerberoende, har aldrig varit det minsta överviktig och har alltid kunnat ha godis hemma utan att vräka i mig etc, så det kanske är därför jag inte behöver vara fullt så strikt? Har man allvarligt sockerberoende är det nog bäst att avstå all frukt också...
    Ja jag försöker att itne bli extrem. Vet själv hur irriterande det är när man får höra att man äter dålig (eller i extremfall inte ens äter LCHF) för att jag har fuskdagar eller för jag dricker mkt cola light.
    Kolhydrater har vi ALLTID ätit. det är den processerade skiten som fört med sig sjukdomar och övervikt, inte kolhydraterna i sig. Personligen tycker jag man ska äta naturlig mat. Grädde, smör, ägg, kött, grönsaker, frukter, rotfrukter, råris, böner, linser och såna saker. Sån mat växte jag upp med och vi var i princip aldrig sjuka., Vi tog aldrig konstiga mediciner heller, det är andra gången på 22 år jag tar antibiotika nu och penicillin har jag också bara tagit 1-2 gg. Det var först när vi åt mera skräpmat och mamma fick för sig att äta fettsnål som vi gick upp i vikt (både hon och jag, brorsan har en bra ämnesomsättning så han är som en pinne).

Man kan inte ge ett enda kostråd till ett helt land.
    Vafan, ät naturligt och sen måste man själv känna vart ens gränser går. En kanske kan äta 30E% kolhydrater och en annan 40, en annan måste därmemot äta 20E% eller lägre. Men 60E% kolhydrater som SLV säger är helt SJUKT! Vi lever på 60E% socker och det går itne,
  • yena89
    Dissan skrev 2011-08-10 13:32:36 följande:
    Jahja, vad bra det blir från mobilen ibland.... gör ett nytt försök fr datorn:)

Beasåsen är lallerstedt
    och skagenröran är från rydbergs med 46 % fett.

har ni några tips på hur jag ska få upp fettintaget? Borde jag äta ett helt paket bacon till frukost? Hur mkt äter ni?
    Hur många kolhydrater har skagenröran?

Koksfett i kaffe, häll smöret du steker i över köttet, äggmjölk,...
    det är inte så stor mängd fett man ska behöva äta men det är somsagt svårt att säga huruvida du äter bra eller inte om vi bara får veta VAD du äter.

Som jag sa, väg allt och för in det i minmat.net eller matdagboken.se (jag föredrar minmat.net för det är enklare och mer översiktlig) och räkna ut vad du äter över en dag så blir det enklare att hjälpa :)
  • yena89
    Pussilago skrev 2011-08-10 17:57:18 följande:
    Tack! Ja men jag har så mycket att "ta av" haha så jag är rädd att det tar stopp snart, eller fuskar alla lchf-are så ibland?
    Sålänge du går ner i vikt är det nog inga problem. I början räknade jag inte och låg väl runt 50-70g kolhydrater om dagen och gick endå ner i vikt. det är först när det tar stopp som man måste ändra nånting igen.
    Precis som med träningen, mest effektivt i början, trots att det kanske bara är 2-3 ggr i veckan, när det blir en så stor omställning och sen måste man träna hårdare och hårdare :)
  • yena89
    Dissan skrev 2011-08-10 20:07:51 följande:
    Jag har lagt in allt jag ätit i en app på mobilen och där står det så. Eller egentligen står det: protein 172 gr/52 gr
    Kolhydrater 12 gr/208 gr
    Fett 211 gr/ 38 gr
    Blir lite förvirrad av siffrona kanske ska prova lägga in i ett program på datorn eller vad tror ni!?!
    Jag tror, bara TROR, att tex
    kolhydrater 12g / 208g att programmet tycker du ska få i dig 208g kolhydrater? enligt SLV alltså..
    har du fått skriva in vikt och sånt så den räknar ut ditt dagsbehov? För då är ju 208 ditt dagsbehov av kolhydrater under viktminskingstiden.

Samma med fettet, enligt programmet ska du bara äta 38g fett typ...

kan det inte vara så? :')
  • yena89
    memba skrev 2011-08-11 23:04:10 följande:
    Jag försöker läsa på lite om LCHF nu inandas jag kör igång, och jag funderar på om man måste vara jättenoga med hur mycket kalorier man käkar per dag, eller om man helt enkelt kör på, ex:

- Ägg å bacon till frukost
    - kött, sås, grönsaker till lunch
    - detsamma till middag, alt LCHF tacos eller vad det nu kan vara,
    - ost, oliver, nötter etc till mellis
    Kalorier är inget man behöver tänka på förrän vikten står stilla och strikt LCHF inte funkar längre.
    Kroppen reglerar hungern och intaget själv...eller aa hungern iaf för det du äter kan du bara du kontrollera.
    Basalförbränningen ökar så många kan äta nästan dubbelt så många kalorier än tidigare :)
    Så nej, tänk inte på kalorier, fokusera på kolhydraterna, du ska ligga på max 20g om dagen :)
  • yena89
    rednose skrev 2011-09-26 10:46:52 följande:
    NU har jag stått still i ca 2 månader....
    Ska jag tolka det som att min kropp tycker den ska väga så här eller va?
    Visst, jag har en del grädde i kaffet och i maten men känner inte att jag vill bli så extrem att jag ska behöva skita i det heller?
    Jag är 178 cm lång, väger 71.2 kilo och följaktligen ett BMI på 22.41 enlige bmiraknaren.se

Jag hade tänkt att jag skulle ner till 66 men det verkar ju inte hända... Jag var nere på 64 för ett par år sedan efter ihärdigt Natudiets shakande i ca 4 månader!!! Helt galet men oj så skönt att vara så smal!
    Vad ska man tro... Är 71.2 min idealvikt eller ska jag skärpa till mig och snöra åt kolisarna ännu mer för att se om jag går ner mer? Kanske tar det lång tid när det inte handlar om övervikt?
    Vad tror ni? 
    Jag är 175 och vill väga 68 men är glad om jag hamnar under 75, enl läkare ska jag egentlkigen inte väga under 70 men men :)

Så jag tror din kropp trivs nu, det du kan göra är att antingen acceptera det och älska din kropp eller så får du bli strikt. Köra med att räkna kalorier, äta mindre fett. Och framförallt, börja träna om du inte redan gör det. Men då kan ju vågen visa fel om du bygger muskler. Varför fokusera på vågen? Titta i spegeln och kolla om du är nöjd? Ta måttband? Vågen är djävulens påfund ;) (säger hon som väger sig 5 gånger om dagen hahha)
  • yena89
    Husali skrev 2011-09-26 12:15:25 följande:
    Jag är ju ny... Har försökt läsa allt jag kommer över. Men ibland blir jag iallafall alldeles... ställd. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, känns det som. Säkert för att jag läst för mycket...

Vad ska jag äta mig mätt på, liksom? Vad är viktigast? Fett eller protein?

Hoppas ni inte skrattar åt min säkert korkade fråga.*ursäktar mig lite lätt*
    Fett!, helst inte från mejerier utan smör, beasås, kokosfett, olja mm.
    Du ska inte äta så mkt protein, inte mer än du åt tidigare förmodligen. 20E% ska komma från protein och där ingår även ägg och annat med protein.
    Duntoffla skrev 2011-09-26 12:48:57 följande:
    Hej tjejer!

Äntligen är alla kalas i september över för min del. Skönt! Frossade loss ordentligt i helgen och det var ju inte så bra men det kanske funkar med en chock och nu jäkligt strikt för att få fart på viktminskningen. Har ju pendlat upp och ner 2 kg och det händer liksom inget. Nästa vecka börjar jag jobba och kommer då igång mer med träning samt att det är lättare att inte äta mellanmål heller. nu gör jag det av ren tristess även om jag inte äter onyttigt på ngt vis.

adams family- kul med kurs! Lyxigt att vi kommer ha vårt egna proffs här inne  

Yena89- det var länge sen jag såg dig här. hur är det med dig?

Nu väntar lunch. Hamburgare och bea. Mums!

Ja det var ett tag sen haha. Har jobbat väldigt mkt så har inte kollat in här så mkt. Föll tillbaka i kolhydratsträsket i slutet av sommaren men nu är jag igång igen!

Ska försöka kika in här lite mera och bidra med min ack så enorma kunskap! haha
  • yena89
    The Kittycats skrev 2012-01-23 08:14:31 följande:
    SKa man köra brödet i den djupa tallriken, när man sätter in det i micron?
    Japp, annars blir det svårt att dela
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**