Louella skrev 2011-08-10 11:51:57 följande:
Yena jag gillar ditt lchf-tänk, är själv inne på samma spår! Man kan gilla lchf men ändå vara lite "liberal" i sitt tänkande. Jag tycker mycket om att äta lchf och tycker att det är ett enkelt och bra sätt att gå ner i vikt, men är inte så "kolhydratshysterisk" utan tror även på dess fördelar. Kommer absolut unna mig frukt ibland när jag nått min målvikt.
Dock så har jag aldrig haft något enorm sockerberoende, har aldrig varit det minsta överviktig och har alltid kunnat ha godis hemma utan att vräka i mig etc, så det kanske är därför jag inte behöver vara fullt så strikt? Har man allvarligt sockerberoende är det nog bäst att avstå all frukt också...
Ja jag försöker att itne bli extrem. Vet själv hur irriterande det är när man får höra att man äter dålig (eller i extremfall inte ens äter LCHF) för att jag har fuskdagar eller för jag dricker mkt cola light.
Kolhydrater har vi ALLTID ätit. det är den processerade skiten som fört med sig sjukdomar och övervikt, inte kolhydraterna i sig. Personligen tycker jag man ska äta naturlig mat. Grädde, smör, ägg, kött, grönsaker, frukter, rotfrukter, råris, böner, linser och såna saker. Sån mat växte jag upp med och vi var i princip aldrig sjuka., Vi tog aldrig konstiga mediciner heller, det är andra gången på 22 år jag tar antibiotika nu och penicillin har jag också bara tagit 1-2 gg. Det var först när vi åt mera skräpmat och mamma fick för sig att äta fettsnål som vi gick upp i vikt (både hon och jag, brorsan har en bra ämnesomsättning så han är som en pinne).
Man kan inte ge ett enda kostråd till ett helt land.
Vafan, ät naturligt och sen måste man själv känna vart ens gränser går. En kanske kan äta 30E% kolhydrater och en annan 40, en annan måste därmemot äta 20E% eller lägre. Men 60E% kolhydrater som SLV säger är helt SJUKT! Vi lever på 60E% socker och det går itne,