• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

3småttingar skrev 2011-07-21 10:53:19 följande:
    Jag går ner ca 0,5 kg om dagen, ibland mer, lite mindre.. Igår åt jag såhär

1 finncrisp m bregott smör
    Äter du sådär äter du ju iaf inte LCHF kan ja tala om för dig, du svälter ju människa!
  • yena89
    Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Varför sluta med en diet du mår bra av bara för nån jävla besserwisser till doktor, som förmodligen ändå är hjärntvättad av läkemedels- och livsmedelsindustrin, kommer och säger massa skit?

Eller ja, rätt kött ger cancer, det kanske stämmer, men LCHF handlar inte om att späcka i sig massa biffar. Äter en person som äter LCHF mer protein så är det ett personligt val.

Och nej, en kalori är itne en kalori, förbränningen styrs av hormoner, det borde qvacksalvern veta!
    En frisk människa kan visserligen äta vadsom utan att kroppen skiljer nån vidare på kalorierna, men långt ifrån alla människor har en sådan frisk kropp, om man nu kan kalla den frisk.

Du får inte cancer av LCHF, du får isf cancer av rött kött...

skärp dig, du mår bra av kosten, vrf gå tillbaka till en kost som ger dig svullen mage och onödiga extrakilon?
  • yena89
    Louella skrev 2011-07-21 17:26:49 följande:
    Tack så mycket för alla svar och allt pepp! Tänker definitivt inte sluta med lchf, jag tror verkligen på dess hälsofördelar. Kände mig bara helt dumförklarad och kritiserad igår...

Sen undviker jag att äta för mycket rött kött, som sagt så kan man ju till och med vara vegetarian med lchf! Äter lax nästan varje dag och massor av ägg och kyckling och rött kött bara ibland.

Men tack för era argument, ska definitvt förklara hur det ligger till om jag hamnar i en liknande diskussion igen! Men det känns ju rätt uppenbart att något måste göras åt folks övervikt, vi blir ju bara tjockare och tjockare och en alternativ diet till det de flesta läkare och dietister förespråkar (typ viktväktarna) borde ju välkomnas av alla inom vården! Jag menar, finns det en ny metod som verkligen funkar så borde ju de om några välkomna den med öppna armar! Men en del läkare kan vara så bakåtsträvande...

Jag går i alla fall ner i vikt och har blivit av med mitt sug, och det måste ju vara bra! Och många med mig, borde visa honom denna tråden..!
    Du ska bara veta hur många idioter jag har träffat. Tur att jag ändå är rätt påläst även vad gäller kroppen så jag brukar oftast vinna diskussionen. Eller ja, när motståndaren bara svarar med "jaha,...ja...nä...fett är dåligt så e de bara" då anser jag att jag har vunnit iaf
    Nu har jag endå tur att döär jag jobbar är dom generösa med fett. Har gärna lite extra grädde i såsen och sjuksyrran på min avdelning äter LCHF, även om hon är en stackare som tror att ketos är samma sak som ketoacitos :P

Roligast är väl ändå blickarna man får när man beställer en kaffe med mycket vispd grädde på och ingen kaka till, eller en hamburgare med extra becon, ost men inget bröd
  • yena89
    astro skrev 2011-07-21 17:12:00 följande:
    Cancertumörer lever huvudsakligen (eller helt? osäker) på glukos, så rimligen borde LCHF tvärtom motverka cancer.

Om du googlar lite kommer du att märka att de studier som gjorts på kopplingen rött kött-cancer inte direkt är neutrala och inte heller speglar vare sig LCHF eller svensk köttkvalité.

Mitt råd: Läs Eenfeldts "Matrevolutionen" så får du argument att försvara dig med och du slipper vara så lättskrämd. 
    De lever på glukos och växer med fruktos och en cancercell konusmerar nästan 20 gågner så mkt glukos som en frisk cell, en gubbe fick ju nobelpriset för det men inte fan slutar man ge cancerpatienter sockerfyllda kostråd, dom ska bara sluta äta socker....tragiskt...
  • yena89
    Louella skrev 2011-07-21 20:20:26 följande:
    Intressant. Yena - är ju ganska ny i tråden så har missat vad du jobbar med? Något medicinskt eller biokemiskt eller liknande kanske? Annars är du bara grymt allmänbildad vad gäller kroppen!
    Sjuksköterska
  • yena89
    Louella skrev 2011-07-21 21:26:23 följande:
    Vad bra - då kan man fråga dig om lchf och dess hälsoeffekter istället för mossiga läkare som inte hänger med i de senaste rönen :)
    Hahah fråga på du Ska försöka svara iaf ^^ jag kan ju liksom inte allt ;)
  • yena89

Ohhh vad jag inte ser framemot att få jobba hela helgen nu.....en kompis sa att nya patienten är jobbig :( Och vi ska bara vara två! Hoppas chefen lyssnar och kallar in en till...

sen är jag glad att man inte kunde betala med faktura på pizza.nu för det vart underhåll på den tjänsten...annars hade jag beställt hem en massa skitmat haha.

• yena89
    astro skrev 2011-07-21 23:29:27 följande:
    ... och får sockerdropp - det verkar ju vettlöst ...

Tack för informationen. 
    Det känns hemskt att tänka så men jag är helt övertygad om att "vissa" inte vill att patienter ska bli friska...då kan dom ju inte tjäna pengar liksom...Hoppas jag kan göra vården lite bättre iaf,.
  • yena89
    Loreena skrev 2011-07-22 14:02:29 följande:
    Nya tag igen efter några dagar hemma hos släkten med lite fusk. Jag tycker att jag har skött mig hyfsat bra trots omständigheterna med 8 timmar i bil enkel resa. Men fy så magen känns efter fusket! Magen är svullen, kör runt, kör ont och är som en ballong! Det är ju motivation att sköta sig om nåt!!

Nu är min pojkvän intresserad av LCHF också. Han har alltid varit smal(underviktig) men har precis gått upp till normalvikt. Han vill äta LCHF för att slippa svullen mage och för att komma ur "cola och Macdonaldsträsket" Han kan dricka uppåt två lite cola om dagen.

Har ni några tips för hur han ska äta och vad han ska tänka på? Han vill alltså inte gå ner i vikt, bara må bättre.
    vet inte om nån svarat redan men jag tycker han kan hålla sig till 5/100 regeln bara :) med lite sunt förnuft såklart :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**