• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

PikkuMyy skrev 2012-05-21 21:37:25 följande:
    Fakir dag 5,känns enformigt o himla trist,men men ...KÄMPA KÄMPA!! Inhandlade en burk kokosfett idag,hört att så många skriver att de har det i sitt kaffe...Men kan man använda det till nåt annat?Och visst är det så att det har nå hälsofrämjande egenskaper..?Vilka de i så fall var har jag glömt...*virrpanna*Glad
    Ska på dop nästa helg o är livrädd att trilla dit med en massa ajabaja...Så jag har kollat upp recept på lchf-vänlig snickers. Nån som har tips på nåt annat gott som inte behöver stå i kyl? O vi kommer resa en bra bit så vi kommer nog ha matsäck med oss,men va tusan tar man med sig då...?

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Bellan80 skrev 2012-05-23 14:17:18 följande:

Är det någon av er som varit och kollat era värden, typ kolesterol, blodfetter etc?

Jag är supernöjd med LCHF och har gått ner 9kg..ska ner 20 till..men känner mig lite orolig eftersom att man stoppar i sig så mkt fett.. Jag äter mycket grädde i maten osv. Ska boka tid för att kolla värden, men det är ganska lång väntetid där jag bor. Så undrar om någon av er gjort det och vad det visade? 

Min man har kollat kolesterol före lchf och efter 1 år på lchf och hans värde var bättre än innan, men inte helt ok.

Jag kollade efter ( inte före tyvärr ) 1 år på lchf och mitt kolesterol var toppen.
  • Faile
    Faile skrev 2012-05-23 14:29:54 följande:

Min man har kollat kolesterol före lchf och efter 1 år på lchf och hans värde var bättre än innan, men inte helt ok.

Jag kollade efter ( inte före tyvärr ) 1 år på lchf och mitt kolesterol var toppen.

Vad konstigt jag skrev. Menar alltså att hans kolesterol var alldeles för högt förut och efter 1 år på lchf hade det blivit bättre, om än inte helt toppen.
  • Faile
    Spana skrev 2012-05-24 05:09:31 följande:

Nu har jag frågor igen :)

Har läst på lite, men ändå är det så mycket nytt i denna tråd som jag inte fattar. Jag har läst att man kan äta i princip det som innehåller mindre än 5 kalorier/100 gr.

Stämmer det? Varför har man kokosfett i kaffet osv?

Är det olika typer av varianter av lchf? mindre eller mer strikt osv?

Räcker det att tänka som jag gör? Eller är det 5 kalorier / dag man får äta?? I så fall gör jag åt hel***e fel..

Man äter olika beroende på om man vill gå ner i vikt, upp i vikt eller bara hålla vikten men äta nyttigt.

Grundregeln för inköp brukar vara max 5/100 gram kolhydrater. Det är ett bra sätt att hålla koll på vad man köper och för vissa räcker det så.
    Vill man däremot gå ner i vikt krävs det mer. Då brukar rekommendationen vara max 20 gram kolhydrater per dag totalt, och då behövs lite räknande

Kokosfett är nyttigt och ett bra sätt att få i sig fett om man tycker att det inte räcker med den man får i maten. Kokosfettet kan även främja viktnedgång.

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html

• Faile
    stjierna skrev 2012-05-23 22:16:11 följande:
    Jag börjar också tro att LCHF bara passar vissa...

Det kan nog stämma. Verkar framförallt som män bara rasar ner i vikt med vanlig liberal lchf. Orättvist.

Men testa att utesluta mjölkprodukter, det var boven i mitt fall tydligen. Först rasade jag ner 10 kg på vanlig lchf, sen stod jag still i 9 månader och då var ändå 3 av dessa fakir och inte ett jäkla kilo gick jag ner.

Så uteslöt jag mjölkprodukter och ökade på grönsakerna lite och nu har jag gått ner 12 kg på 4 månader. Fettet jag äter är kokosfett, lite smör att steka i, samt sås till middagen ( färdiga typ lallerstedts ).
    Jag äter vilka grönsaker jag vill till middagen, även rotsaker vilket ger större variation. Och jag har även fuskat en dag i veckan, oftast lördagar, och ändå rasat ner.

Min dag ser ut ungefär så här,

1 kokt ägg med kaviar, 1-2 lchf-mackor ( köpt ) med lite smör och skinka på, 1 makrillburk och stor middag med tex ett kycklinglår och massor av grönsaker. Däremellan dricker jag kaffe med kokosfett i, ca 3-4 tsk om dagen.

Och visst blir det lite tradigt ibland, men man får tänka att det är tillfälligt och middagen ser jag till att den är supergod varje kväll så jag har nåt att se fram emot     

• Faile
    Hoppet 3 skrev 2012-05-24 13:49:24 följande:
    Snälla du!

Kan du skriva en "ren" lista på

Frukost:

Lunch:

Middag:

Vill så gärna prova ditt koncept.
    Passar även på att fråga vad du har för blodgrupp om jag får.?

Jag äter typ bara det jag skrev ovan, i lite olika ordning bara men med samma total varje dag.

Frukost: 1 ägg med kaviar och två koppar kaffe med 1 tsk kokosett per kopp.
    Lunch: 1 kopp kaffe med 1 tsk kokosfett och 1-2 lchfmackor ( tex smör och skinka, kaviar, gurka osv på ).
    Mellanmål: 1 burk makrill + 1 kaffe med 1 tsk kokosfett i.
    Middag: Kyckling och blandade grönsaker i ugn med någon msk sås, kött/fisk med rotsaksgratäng/grönsaksmos, lchfburgare ( med bara färs, ägg, vatten och kryddor ) i salladsblad osv.  

Snacks ( aldrig på vardagar dock ) är tex fårost, oliver eller nötter.  Fårost använder jag ibland även i maten, tex i köttfärslimpa.

Är blodgrupp AB och enligt det jag googlade skulle väl typ hälften i min mat vara dålig för mig, så jag tror inte på det där. Har dock hypotyreos vilket väl är största orsaken för mig att det varit kämpigt.    

• Faile
    Faile skrev 2012-05-24 15:22:07 följande:

Jag äter typ bara det jag skrev ovan, i lite olika ordning bara men med samma total varje dag.

Frukost: 1 ägg med kaviar och två koppar kaffe med 1 tsk kokosett per kopp.
    Lunch: 1 kopp kaffe med 1 tsk kokosfett och 1-2 lchfmackor ( tex smör och skinka, kaviar, gurka osv på ).
    Mellanmål: 1 burk makrill + 1 kaffe med 1 tsk kokosfett i.
    Middag: Kyckling och blandade grönsaker i ugn med någon msk sås, kött/fisk med rotsaksgratäng/grönsaksmos, lchfburgare ( med bara färs, ägg, vatten och kryddor ) i salladsblad osv.  

Snacks ( aldrig på vardagar dock ) är tex fårost, oliver eller nötter.  Fårost använder jag ibland även i maten, tex i köttfärslimpa.

Är blodgrupp AB och enligt det jag googlade skulle väl typ hälften i min mat vara dålig för mig, så jag tror inte på det där. Har dock hypotyreos vilket väl är största orsaken för mig att det varit kämpigt.    

Glömde ölkorven. Lchf:arnas bästa vän God snacks och lätt att ha med i handväskan och ta till om det strular till sig med tider och mat någon gång. 

Kan även lägga till att jag inte längre är helt strikt gällande kolhydrater. Gör jag tex lchf-burgare så har jag sockerfri ketchup, amerikansk dressing  och senap till utan att tänka på kollisarna. Har även i stekt ägg, råa lökringar och tomat. Supergott *tipsar*.
  • Faile
    Hoppet 3 skrev 2012-05-24 15:28:53 följande:
    Tack snälla du! Solig

Jag är en A+. Har inget fel  med ämnesomsättningen men har blodbrist.
    Ska hitta min väg till en bättre LCHF meny och även jag ska inte äta annat än möjligen ost på helgen.
    Vilka såser använder du?
    Utan mejerier vad kan de bli för några då?

Jag köper färdiga såser ( lat ). De flesta innehåller inte mejerier utan mest ägg, worchestersås, kryddor och sånt.
  • Faile
    Hoppet 3 skrev 2012-05-24 15:36:20 följande:
    Tjejer...snurrade runt lite på google och hittade detta.
    Om detta stämmer eller ej får ni själva avgöra.

6kilo6veckor.se/

Faile:

Tack åter igen.  Ölkorv är mums!
    Skulle vilja ha lite mer tips på såserna då jag har dålig fantasi.
    Köper Lohmanns Bea men där tar det stopp.

Eftersom jag inte är superstrikt med kollisarna nu när mjölkprodukterna är borta ( de innehöll ju en del ) så tar jag vilken sås jag vill av de färdiga. Tex hickory smoke och thai majal är jättegoda
  • Faile
    ollebulle86 skrev 2012-05-25 07:19:39 följande:
    Lchf är verkligen för mej.
    Började i tisdags och idag är jag i ketos och har gått ner 1,8 kg sen dess.
    Visserligen hade jag gått upp 0,8 kg veckorna innan så kan väl räkna med 1 kg ner, men det tycker jag är ganska ok
    Verkar göra rätt i alla fall
    Hej, vad kul att vi är i samma tråd igen ( hette Moiraine i gamla vikttråden ) 
    Ja, lchf är verkligen toppen. Hoppas det fortsätter neråt, fråga bara om du undrar något. Lycka till {#emotions_dlg.flower}  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**