Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-14 19:16:00 följande:
    Finns en gubbe som heter Otto Warburg som fick Nobelpriset för att han bl a upptäckte att cancer livnär sig på glukos.
    Annika D. har också skrivit om det blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/frukt...
    På sjukhuset proppas cancerpatienter med socker/kolhydrater så att cancern växer och folk får jobb och man säljer mediciner (tjäna pengar), känns som att det är därför iaf. För frågar man en läkare varför dom ska äta massa kolhydarter då får man inget svar.

Nu kanske det inte botar cancer men tror Annika D. (som jag annars inte är ett stort fan av) har rätt när hon säger att LCHF minskar risken för cancer.

I tyskland har man även gjort en studie bland inuiter och kollat hur många som har cancer. INGEN hade cancer.

^^
    Tack.
    Jag är inte ett dugg insatt, men det är alltid kul att lära sig mer.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-03-15 11:47:08 följande:
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad det är SYYYYND om mig!!!

Vaknar vrålungrig och mer än redo för en härlig LCHF-frukost med ägg och bacon, pones och fet ost... MEN FÅR BARA DRICKA TE OCH NYPONSOPPA ett helt dygn!!! Buuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Till råga på allt råkade mitt paket från LCHF-Butiken komma JUST IDAG när jag inte kan provsmaka något av innehållet. *grrrrrrrrrrrrrrrrr*

Å vad jag längtar tills min röntgenundersökning är över imorgon bitti och jag får börja äta igen. Detta är tortyr!

Jag lyckades hitta osötad nyponsoppa och osötad blåbärssoppa som innehåller 3.5 carbs per 100 gram (färdig soppa)... men eftersom det är det enda jag får "äta" hela dagen idag och imorgon bitti så lär det bli några liter = massa carbs! Och ändå bli man såklart inte MÄTT utan känner sig bara otillfredsställd, hungrig och "skvalpig" i magen.

Tänk att jag faktiskt har fastat en hel vecka en gång i tiden AV FRI VILJA!?!? Helt ofattbart. Men det var typ 15 år sen så jag var en helt annan människa då...

Suck och stön. Min enda tröst idag är att jag ska testa lite nya LCHF-recept när jag är klar med denna hemska fasta, bl a knäckebröd.

Undrar hur denna ofrivilliga kolhydratdiet under ett dygn påverkar kroppen (om jag har varit i ketos lär jag inte vara det längre... osv)? Undrar om jag kommer att få tillbaka sötsug osv?

K
    Ja det är faktiskt synd om dig! Låter inte ett dugg kul {#emotions_dlg.flower}
    Får du inte ens dricka te i någon god smak för lite omväxling?
    Skickar lite virtuell pepp till dig..... *pepp pepp* Skrattande

Om du känner dig sötsugen imorgon så kan du säkert fixa det genom att vara lite extra strikt de närmaste dagarna, så får du säkert bort det igen. Eller så kanske du då känner dig så glad över att du äntligen får äta god mat (LCHF) igen Flört
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-03-15 12:06:50 följande:
    På ett gammalst fullkornspastapaket jag finns det en GI-märkning. Och pastan innehåller 65 g kolhydrater. Inte lågkolhydrat någonstans, även om det är GI!!
    Denebola skrev 2011-03-15 12:22:43 följande:
    Vilken kratta jag är
    loligt
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-03-15 14:01:35 följande:
    Jag har just druckit något som jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle dricka.

SURKÅLSSAFT.

ja det är sant, det finns på hälsokosten bland fastedryckerna. Enda fastedrycken jag kunde hitta med låg halt kolhydrater, 1.3/100 (!). Jag gillar surkål big time så jag tänkte jag testar. Men det var ju inte gudomligt att dricka ren surkålssmak precis!

*rys*

K
    Du får poäng för ditt mod iaf Flört Tungan ute
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2011-03-15 14:15:10 följande:
    Fast det ska inte gälla just sukrin ( och stevia ? ) vad jag har hört. Där är det noll påverkan på både blodsocker och insulinpåslag.
    Sötsuget däremot är ju en annan sak.
    Här är en länk där de diskuterar sukrin och någon har gjort något test hemma:

kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715eeeb9cb46222106fb46-har-nu-testat-blodsocker-efter-sukrin-intag
    Längst ner länkas det till en studie som tydligen ska visa att sukrin inte ger någon påverkan på blodsocker, men jag kan inte få upp den.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    mikroE skrev 2011-03-15 15:27:01 följande:
    Inte måste man sluta LCHF för att man är äggallergiker, pojkvännen är det och vi äter LCHF (han är dock inte strikt, men det är inte för att han inte äter ägg utan för att han inte är ute efter att banta). Han verkar dock tåla kolhydrater rent allmänt bätte än mig
    Kan du skriva ner ett exempel på hur eran matdag ser ut?
    Jag har nämligen en syster som vill gå ner i vikt, och som dessutom troligen har IBS el något liknande (är undersökt till höger och vänster utan att de har kunnat sätta en diagnos) Men hon menar att det är för krångligt med LCHF eftersom hon inte kan äta ägg.

Fråga, eftersom det är rätt många matkunniga härinne:
    Ser ni något samband mellan hallon, morot, kiwi, mandel och ägg?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-03-15 17:57:17 följande:
    Jag hittade detta på ett forum när jag sökte på LCHF och "löpning"...

"Jadu, äter du inga kolhydrater kommer du garanterat känna dig seg. Precis som man kännder sig när man springer långpass och kolhydraterna tagit slut.
    Visst kan man öka sin uthållighet om man lär kroppen använda ökad andel fett under aktivitet men det är nog mest för mer extrema uthållighetsidrottare.
    Förbränning av fett kräver dessutom kolhydrater för att vara effektiv, att inte ens äta kolhydrater i samband med träning är att lura sig själv.
    Strikt LCHF är inget för idrottare utan för tjocka tanter."

Vad säger ni om detta?

Förutom att ni förmodligen blir lite förbannade, naturligtvis är det en mansgris som har skrivit detta...

Vanliga fördomar och myter om LCHF, eller hur är det egentligen? Är det tyngre att träna på fett och protein helt enkelt? Blir kroppen "trögare"?

Jag är inte redo att ge upp om det är så, men det är klart att jag är väldigt mån om att träningen ska fortsätta ge mycket energi och goda resultat...

K
    Om du söker på Björn Ferry kanske du kan hitta ifall han har skrivivt om när han la om kosten. Han är ju iaf ingen tjock tant...
    I den bok han har skrivit har han ju skrivit en del om det tror jag, där kanske det står om hur han upplevde träningen när han la om kosten?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-03-15 18:08:19 följande:
    Mer blaj blaj från nätet:

"LCHF är en ny hittepåförkortning för kostinriktningar i lågkolhydratområdet som funnits hur länge som helst. Skillnaden mellan tidigare lågkolhydratförespråkare och de nya som kallar sig för LCHF är att LCHF:arna verkar anse att de uppfunnit lågkolhydratkosten och hormoners funktion i kroppen och att resten av världen är i konspiration mot LCHF (eller i alla fall personligen mot företrädarna, eftersom de förkroppsligar själva rörelsen)."

Vad lustigt! Jag hade ingen aning om att detta var så kontroversiellt eller att så många verkar provocerade av LCHF! Jag har bara tänkt på min egen närmaste krets, att mamma kanske kommer att bli sårad om jag helt plötsligt ratar hennes ljuvligt goda husmanskost, men inte på att LCHF diskuteras hejvilt i bloggar och forum på nätet och att många som uttalar sig verkar tycka att LCHF:are är så himla extrema och fanatiska!

K
    Jag vet inte om LCHF:are är mer extrema och fanatiska än andra människor. Men som i de flesta grupper så är det ju de fanatiska som hörs och märks....
    Sedan kanske det upplevs som "vågat" att förkasta teorin om fettets ondska, och därmed ses det som en "galen sekt" när man kombinerar det med vissa högljudda förespråkare som är precis lika obenägna att kunna föra en sansad diskussion som konservativa högerkristna i USA för att ta något exempel
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-03-17 13:15:43 följande:
    Jag skrev i min status på FB igår om Maj-Lis Hellenius korkade uttalande i Ica Buffé. Min syster var där och högg, jag skrev tillbaka. Även min syster verkar negativ till lchf (överviktig) precis som mamma och hon skrev att hon vet hur allt funkar, trots det är hon asfet som hon skrev själv. Jag har lust att känga till det men försökte hålla någorlunda god ton. Min syster är sån att hon kan kläcka ur sig sårande saker men till henne får man inet säga något hårt. Ikväll ska vi till min bror. Jag sa till maken nyss att blir det tjafs om lchf då åker vi hem direkt. När jag åt VV var det ingen som kommenterade hur jag åt men nu när jag trivs med min kost och mår så mycket bättre, då har alla synpunkter på vårt sätt att äta.

OT, men jag ville bar ahaspla ur mig.
    Var det inte samma "stjärnskott" som i någon annan artikel sa att det var trams att människor går ner i vikt och mår bättre och kan minska mediciner med LCHF? Har för mig det iaf.... Känner igen namnet.

Trist att det ska vara så. Hur gick det igår kväll? Jag försöker ju peppa min mamma och syster att börja, men det går trögt. men tack och lov får jag inte mothugg på det sättet iaf.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**