LinneaEleonora skrev 2011-06-19 12:26:49 följande:
Hej.
Kikar in i tråden när jag hinner men har ingen chans att hänga med känner jag.
Men nu har jag en liten fråga (som vanligt) :)
Jag har misskött min diet i ett par veckor. Inte svullat kolhydrater direkt men jag har firat en student och min sambo som fyllt år. Det innebar tårta och kolhydrater till maten. Det jobbiga är att jag verkligen mår kasst när jag ätit kolhydrater. Jag blir svintrött och somnar typ stående när jag jobbar och så får jag ett så stort sug efter mer så att jag inte kan ha någon typ av kakor eller så hemma. Det är ju skit att man ska utsätta sig för detta bara för en bit tårta liksom.
Nu till min fundering: Innan jag började med LCHF så var det ju inte såhär. Då åt jag ju massor av kolisar utan att vara trött eller jättesugen.
Hur gör ni för att hålla er till det bra? Och det jag fortfarande efter flera månader har svårt för är att hitta något enkelt och gott till frulle. Tycker inte om lchf bröden jag testat och börjar tröttna på ägg.
Annars kan jag berätta att jag har minskat 15 cm i midjan sen april. Och då har jag inte motionerat ens :)
Man blir självklart känsligare för kolhydrater när man äter LCHF men det är också så att när man blandäter är man van vid trötthetsperioder och märker dem inte lika mycket.
Innan LCHF blev jag alltid dödstrött efter lunch och tog det som något självklart. Det var så det var, bara. Nu däremot har jag inga "tappade timmar" - om jag inte äter kolhydrater, då är tröttheten tillbaka på nolltid.
Lättaste sättet att hålla sig till det bra -i min erfarenhet:
Ha i görligaste mån bara bra saker hemma.
Se till att du har LCHF-mat redo så att du kan äta när suget sätter in
Undvik att äta saker som smakar sött. T ex youghurt med nötter och sukrin kan få igång sötsuget för vissa.
Ta mineraltillskott.
Grattis till midjan förresten
Frukost - kall kycklig? Eller gör en sallad du gillar, gör den dagen innan så blir frukosten snabb.
Van01 skrev 2011-06-19 12:32:20 följande:
Hej! Får jag vara med här? Jag har kört Lchf sen i måndags (vägning imorgon, spännande). Jag försöker äta när jag är hungrig och följer 5/100 regeln. Det känns bra förutom att min mage har blivit trög. Jag brukade gå på toa varje morgon och nu har det gått tre dagar sen sist. Är detta nomalt?
Ja, särskilt i början. Det blir mindre "skräp" över när kroppen smält maten och därför behöver man inte gå på toa lika ofta. Men det tar tid innan tarmarna vänjer sig vid att det inte finns någon bulk att flytta på. Så att säga.
Har hört många olika knep. En tesked kokosfett morgon och kväll (t ex i en kopp te) fungerar bra tycker jag. Hallonbladste (plocka själv eller köp från t e x
ekoexpressen.se) gör underverk för trög mage om man dricker en stor kopp om dagen. En bit rå blomkål på morgonen är uppiggande och ska också få fart på magen.