• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tezzan1981 skrev 2011-06-20 19:43:43 följande:
    vitt vin är helt ok enligt lchf så jag tycker inte det är fusk ;) innehåller nästan inga carbs
    I alla fall inte om det är ett torrt vin.
  • astro
    Primrose skrev 2011-06-21 03:27:33 följande:
    Den dåliga hyn kan ju bero på något annat, för att parafrasera dig själv.
    Tänk att du brukar äta pulversoppa! Har du aldrig orkat LÄSA PÅ om vad sådan "mat" innehåller? Jag är SÅ trött på folk som precis har vaknat upp till det faktum att massor av halv- och helfabrikat innehåller kemiska tillsatser och precis har upptäckt att sådan "mat" inte smakar GOTT. Suck.
    (Som sagt...)

Ursäkta - det är sent på natten och jag blev på dåligt humör.

PS. Jag ber om ursäkt för detta - men jag blev faktiskt ganska upprörd över att bli attackerad av någons dåliga humör efter att bara ha lagt ut några genuina funderingar.

Eftersom jag redan nu inser att det troligen blir jag som får bära skulden för den dåliga tonen (trots att jag inte initierade den), så drar jag mig tillbaka och äter vidare enligt LCHF (så länge jag inte mår sämre av den).
    Tack till er som har gett positiva tips och råd. Synd att lämna tråden eftersom den har varit peppande. Men det finns andra forum, som tur är. Och jag har redan tidigare öppnat en tråd för oss "okunniga" nybörjare, där vi kan vädra våra funderingar utan att bli utskällda.

Lev och lär.
    Tog du inte lite väl illa upp nu, Primrose?
    Inte för att det är min sak egentligen, men var verkligen tonen så vass? Ge åtminstone Yena en chans att replikera innan du lämnar tråden.
    Något som jag dessutom tycker att det är trist om du gör. 
  • astro
    Primrose skrev 2011-06-21 04:05:41 följande:
    astro: Nej det tycker jag faktiskt inte att jag gjorde.
    Detta är både otrevligt och förolämpande mot någon som bara har litet funderingar ang. yrsel och mycket försämrad hy (och jag ställde, för övrigt och självklart, inte frågan om man får äta ost):

"Så till er nya vill jag säga, LÄS PÅ! LCHF kräver kunskap. Vi finns här för att svara på frågor men om nån kommer och frågar "får man äta ost" då blir man faktiskt lite småirriterad.

Förlåt, jag sov dålig inatt och hade världens mardröm så jag är på dålig humör :("

Men, som jag anade, skulle det bli jag som skulle få bära skulden för någon annans otrevligheter (eftersom den andra personen är "gammal i LCHF-gemet").
    Jag tror nu inte att den av mig understrukna delen var till dig Primrose. Om du tittar i tråden var det plötsligt många "nybörjarfrågor" från olika håll. Yenas utbrott kanske var en smula onödigt hårt formulerat men samtidigt är det begripligt att man blir irriterad ibland när människor uppvisar ren okunskap (pratar inte om dig nu, bara så du vet). 

Jag är själv rätt ny i tråden och känner varken dig eller Yena - känner mig inte solidariskt med någon av er - jag tyckte faktiskt helt enkelt att det var du som gick en aning långt. Det var dessutom du som pratade om att lämna tråden, det kändes drastiskt. Yena däremot hade skrivit ett inlägg som var taggigt och dessutom avslutat det med att be om ursäkt, jag ser ingen anledning för mig att kommentera det.

Jag skickar alltså inte över någon skuld för något ö h t, inte på dig eller på någon annan. Storm i ett vattenglas!

• astro
    Hanna91 skrev 2011-06-21 10:35:45 följande:
    Hej tjejer!

Ni som är duktiga på det här med LCHF, jag har en fråga (nybörjare som jag är)

- Man ska äta mycket fett, men hur mycket? Är det en viss mängd per dag? 

Välkommen! Du har dock världens roligaste tajming, Tråden cirklar f n en hel del kring hur jobbigt det är med alla frågor från nybörjare som inte skaffat sig grundkunskaper innan de kommer hit ...

För att besvara din fråga: Nej det är inte en bestämd mängd. Det handlar om andelar. Av den energi man får i sig ska den största delen komma från fett. Men ska du lyckas med LCHF behöver du göra en liten ansträngning. Pussla INTE ihop dina kunskaper med hjälp av internetforum. Det ger ingen överblick och det finns viktiga saker du inte kommer att komma på att fråga om.

Det du behöver göra är att läsa en bok. Själv älskar jag Skaldemans "Ät dig ner i vikt", för den gav mig bokstavligen ett nytt liv. Andra vettiga böcker är bl a Annika Dahlqvists. Du kan också läsa "Matrevolutionen" av Eenfeldt.

Det som händer när du läser på är att du förstår grunderna för LCHF bättre och kan börja dra dina egna slutsatser. Du lär dig vad som händer i din kropp. Du får alla dina nybörjarfrågor besvarade. Och du får hjälp med smarriga recept (om du väljer Skaldeman).

Sedan kan du ställa de lite djupare frågorna här och bli både framgångsrik och populär. Bra, eller hur? 
  • astro
    Hanna91 skrev 2011-06-21 10:53:57 följande:
    Okej, tack för ditt svar...

och så får jag väl ursäkta mig att jag trängde mig på - Bara antog att detta var en tråd med härliga människor som håller på med LCHF och gärna hjälper en nybörjare på traven!

My Bad... 
    Menade absolut inget illa och det är klart att vi gärna svarar på frågor. Ledsen om det lät på något annat sätt.

Det är bara det att det ibland är svårt att på ett vettigt sätt förklara saker som egentligen kräver grundkunskaper. Som din fråga. Jag kan glatt säga att det handlar om energiprocent och andel fett i maten, men säger det dig så mycket egentligen? Ska jag förklara från början så blir det jäääättelångt och det har dessutom en tendens att bli samma frågor om och om och om igen.  
    Hanna91 skrev 2011-06-21 11:10:53 följande:
    Men för säkerhets skull så håller jag mig undan tills jag pluggat på Glad
    Nej gör för all del inte det! Det var då inte alls meningen att skrämma bort dig. Men att läsa en bok eller två är, det kommer man inte ifrån, det absolut bästa sättet att lyckas med att ställa om till LCHF.

Hänger du på det här forumet får du massor med härliga tips, t ex var man kan få tag i matvaror som är särskilt intressanta för den som äter LCHF, så stanna, snälla.
    Det finns dessutom gott om hjälpsamma människor här. Det råkade bara vara så att det alldeles nyss (igår natt) brakade loss en smula på temat nybörjarfrågor. Annars brukar många härinne svara så gott det går (kan dock vara svårt, se stycket ovan).

Nu har jag riktigt dåligt samvete.

• astro
    Hanna91 skrev 2011-06-21 11:29:17 följande:
    Nej ha absolut inte dåligt samvete! Jag förstår precis hur ni menar. Det är otroligt stor bakgrund och massa annat i lchf och jag ska köpa mig en bok när jag har råd, men tills dess måste jag klara mig på forum och bloggar och andra hemsidor... 

Ska bara försöka komma unifull med hur jag ska börja... eller snarare var... det är en stoor djungel! 
    Det är det verkligen. All info man hittar är ju inte bra heller.

Om du vill kan du inboxa mig din adress så skickar jag en bok. Som en liten hjälp på vägen och som ursäkt för mitt klumpiga inlägg. Ska inte försöka vara rolig före frukost, tydligen
  • astro
    Faile skrev 2011-06-21 11:55:29 följande:
    Som jag före mitt morgonkaffe ungefär. Familjen har vett att hålla tyst, synd att man själv inte alltid har det ibland bara
    Här hemma skämtas det rått om morgnarna. Att jag flippar anses vara mitt problem. Taskig familj jag har vad?

Seriöst, min humor fungerar inte alls före frukost och idag var jag så stressad att frukosten hamnade nu för tio minuter sedan ... 
  • astro
    mimmi006 skrev 2011-06-21 18:53:56 följande:
    Baconchips måste jag köpa, tack för tipset!

Hur mycket fusk är det att äta jordgubbar?
    Finnkrisp?
    Jag inser socker och kolhydratfällorna, men jag har inte så mycket kvar nu.
    Väger runt 60 och går gärna ner lite till, men ska snart gå över till mer kolhydratvänlig kost.
    Jordgubbar triggar av något skäl inte sötsug alls hos mig men det är nog individuellt. De innehåller runt 7,5 kh/100 gr men samtidigt är de fullproppade med viktiga mineraler (främst kalium) och vitaminer (främst folsyra).
    Jag äter samvetslöst jordgubbar efter middagen om jag inte kör superstrikt. Fast inte så ofta förstås, hellre mycket på en gång än några få men ofta - tycker jag.

Finncrisp ger 4 kh/st och det är väl ingen katastrof om man vräker på feta pålägg. Sedan kan man förstås diskutera hur bra det är att alls äta spannmål.
    Själv brer jag en blandning av kokosflingor, ägg och olja plus en nypa salt tunt i en långpanna och skär det till bröd när det hårdnat ordentligt. En knapp kh/st och minst lika gott. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**