• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bellisen skrev 2011-12-23 02:32:21 följande:

Men brukar ni må dåligt när ni äter socker? Jag tycker mig ha läst att många mår rätt dåligt, tycker det är så konstigt att jag inte gör det.

Nej, jag mår i princip aldrig dåligt när jag fuskar och äter socker och dyl. Fast jag blir gasig i magen och uppsvälld.
  • Postis

För mig kan en matdag se ut såhär (jag äter dock inte strikt):

Frukost: 2 kokta ägg med majonnäs 

Lunch: Köttbullar (innehåller blandfärs, lök, vitlök, ägg, lite grädde och kryddor) och stekt vitkål med grillkrydda (SÅ gott!). En klick majonnäs till.

Mellanmål: En kopp te och ett frökex med smör och ost

Middag: "Flygande Jakob" (innehåller kycklingfilé, grädde, cf, bacon, jordnötter, svamp och tomatpuré) och kokt broccoli 

Kvällsgott: En kopp te och ett frökex eller en pones, kanske lite mörk choklad också. Lite fläsksvålar eller jordnötter om jag tittar på någon bra film på tv.

• Postis
    kokos skrev 2012-01-05 15:34:19 följande:
    Man ska ju undvika socker. Kan man ha något annat i kaffet så det blir lite sött iallafall? Annars får jag nog lägga kaffet på hyllan Skäms
    Nu dricker jag inte kaffe, men kan berätta att jag gått från att dricka te med 6-7 sockerbitar (Skäms), till en stor tsk honung, till en stor skvätt grädde, till en liten skvätt grädde, till att ni dricka teet utan något alls i -och älskar det! Så nog tror jag du kan lära dig att dricka kaffe utan sötning.
  • Postis
    Habaladabala skrev 2012-01-10 15:57:39 följande:
    Usch jag har verkligen inspiration... Ska laga middag och huvudingrediensen måste vara köttfärs för det har jag framme men vad ska jag göra med det? Nåt tips?
    Kålgryta eller kålpudding. Mums!
  • Postis
    sininen skrev 2012-01-10 19:51:20 följande:
    Jag är glada tanten. Jag har nått mitt första delmål och är för första gången på jättelänge normalviktig.

För att jag ska verkligen fortsätta vara duktig så har vi beställt en matkasse hem till dörren med LCHF-recept och idag kom första kassen. Skitbra när jag jobbar och inte orkar planera och handla en massa.  
    Härligt, grattis! Skål
  • Postis
    76an skrev 2012-01-11 10:49:04 följande:
    Jag kan inte förstå en sak. Jag har nu ätit LCHF sedan förra tisdagen och har fortfarande inte kommit till den där magiska mättnadskänslan som alla verka få. Vissa äter ju typ bara frukost och lunch och sen inget mer för de är inte hungrig. Min sambo som oxå käkar LCHF har fått en enorm mättnadskänsla nu och kan knappt äta en ostbit med kaffe förräns han känner sig proppmätt. Jag vill oxå ha den känslan, men jag känner mig lite småhungrig hela tiden. Känns som jag inte kan öka på mitt fettintag mer för jag äter bra tycer jag, nu vet ju inte jag om det är bra men det antar jag då jag följer det som står överallt.

Vad göra?
    Jag har ätit LCHF länge nu och har fortfarande inte hittat "LCHF-mättnaden". Äter 5 ggr/dag. Tyckte hungersuget blev värre när jag åt strikt, av någon anledning så funkar det bättre när jag äter lite liberalare med mindre fett. Obestämd En period verkligen vräkte jag i mig fett och låg på under 20g kolhydrater/dag men det hjälpte inte, jag började bara gå upp i vikt istället och var konstant småhungrig. Jag har hittat en hyfsad balans nu där jag håller mig viktstabil och äter mina 5 måltider/dag (frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsfika) och är hyfsat mätt och nöjd så nu kör jag på det.

Eftersom de flesta ändå hittar mättnaden efter en tid så tycker jag att du ska avvakta och göra som du fick tips om, att äta när du är hungrig och äta dig riktigt mätt, men du kan ju ha i bakhuvudet att alla inte känner mättanden och automatiskt minskar sitt matintag. Lycka till!  
  • Postis
    Kaya skrev 2012-01-12 21:08:50 följande:
    men jisses är ni fortfarande igång! Har inte varit inne här på EVIGHETER och så pratas det LCHF precis som vanligt. Kul!

jag vill inte vara en besserwisser eller låta som om min livsstil är bättre än någon annans men jag vill ändå berätta att det var först när jag slutade med mitt lilla LCHF-experiment och återgick till min vanliga kost - dvs ganska traditionell fitnesskost inkl frukt, grönsaker, rotfrukter, havregrynsgröt osv men med lite GI-tänk och mer protein än carbs samt mycket fett från olja, avocado, nötter osv - som min vikt stabiliserades och normaliserades och jag fick tillbaka orken att träna som jag brukar igen.

jag är fortfarande inte nere på min målvikt men nu har det i alla fall sakta men säkert hänt något och jag är säker på att när jag nu frampå vårkanten tar tag i kosten lite mer och t ex slutar unna mig en massa mörk choklad osv kommer att klara av att återgå till min bästa fitnessform. (fast jag älskar fortfarande bacon! )

Det enda jag ville ha sagt med det här är det som jag misstänkte redan när jag testade LCHF i våras, att alla kosthållningar inte passar alla människor lika bra. En del mår bra på LCHF, andra mår bättre på GI-kost.

KRAM
    K
    Vad roligt att se dig igen! Jag höll på och läste ikapp tråden när du var aktiv så jag skrev inget då, men gillade dina inlägg och läste om dina problem. Min kropp verkar fungera likadant, att den mår bättre på mer liberal lågkolhydratkost. Brände nog ut mig förra året när jag tränade (då åt jag 20-30g kolhydrater/dag). Har fortfarande inte kunnat börja träna (fick även en depression i höstas och mår dåligt bara av tanken på träning i nuläget), men när jag kommer igång igen så ska jag köra med mer kolhydrater (BRA kollisar!) och lite mindre fett. Tränar du nu?
  • Postis
    Loreena skrev 2012-01-13 12:03:39 följande:
    Postis
    Jag började med D-vitamin(mellan 2000 och 4000 IE/dag) i höstas och min höst/vinterdepp/SAD som brukar komma som ett brev på posten när det börjar bli mörkt i november dök inte upp och har hållit sig borta.
    Jag äter 4000IE D-vitamin/dag redan. Och en stor dos magnesium (minns inte exakt hur stor den är). Blev lite bättre sedan jag började med magnesiumet faktiskt, men är inte helt återställd ännu.
  • Postis

En fråga som väl egentligen inte har med LCHF att göra, men eftersom många LCHF'are strävar efter att äta så ren mat som möjligt så slänger jag in frågan här. Jag har som jag skrivit tidigare blivit en riktig te-drickare och tycker att det är jättekul att prova olika smaker och tesorter. Nu har jag insett att många teer smaksätts med aromer, dvs kemikalier, och det känns ju inte så jättebra då jag egentligen vill undvika det. Är det någon som vet hurpass dåliga kemikalier det är som teer smaksätts med, och hur stora mängder det handlar om? Kan man fortsätta dricka såna teer med gott samvete, eller bör man undvika dem?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**