• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

ollebulle86 skrev 2012-06-16 17:33:58 följande:
    Postis: nej jag gjorde felet och tog Philadelphia och fattade i efterhand att det var nog inte det som var tänkt, trög som jag är eftersom det i de flesta andra recepten stått att man ska ha färskost typ som Philadelphia så tog jag det nu oxå, det var iiiingen hit.
    Mängden färskost som skulle vara i var 300g i alla fall.
    Ok. Jag ska göra egen glass till midsommar och i den ska det vara mascarpone så jag blev lite nervös när du skrev att det inte var gott
  • Postis
    Gladskit skrev 2012-06-17 19:04:35 följande:
    Mmm vad gott, det måste jag också göra snart.
    Fick hem två burkar kokosfett idag varav den ena med smak men det smakade päcka att ha det i the. Så det får jag ha till bountybakning istället tänkte jag.
    Och jag tycker det är jättegott med kokosfett med smak i teet
  • Postis
    Catox9 skrev 2012-06-17 13:31:52 följande:

Ny på det här...Finns det någon som kan tipsa om en bra bok om LCHF, där grunderna gås igenom..Behöver inte vara med recept och så utan information som är lätt att ta till sig och äta efter.
    Har två småkottar hemma som inte gillar att jag hänger vid datorn :)
    Jag vill gå ner 20kg till att börja med väger i dagsläget ca 95kg, finns det något supertips som man ska tänka på i första hand?
    Några bekanta till mig kör på det här och enligt dem så kan jag äta typ dessertost hela dagen och hur mkt kött som helst? Vad gäller?  

Anna Halléns "LCHF Husmanskost" och Moniques "LCHF för hela familjen" är mycket bra tycker jag. Och Matrevolutionen och Skaldemans böcker såklart.
  • Postis
    Gladskit skrev 2012-06-17 19:48:34 följande:
    Kanske beror på vad man har för the, jag får prova igen helt enkelt.
    Men ihop med Rabarber/Vanilj var det inte gott!
    Just den kombinationen har jag faktiskt inte testat, men har bortåt 20 olika tesorter hemma (är en te-fettischist enligt sambon ) och det har funkat med alla dem iallafall. Men smaken är ju olika
  • Postis
    Spana skrev 2012-06-18 17:46:06 följande:
    I helgen ska jag frossa i glass!!!!!!!!!!!

Är så glad min lilla matbutik har fyra olika smaker av lchf-glass!!  

Nu slipper jag försöka mig på att göra egen glass som jag ändå aldrig gjort i mitt liv. 

Jag är lite extra lycklig just nu! <3   
    Jag blev också lycklig först när jag såg att vår Ica-butik tagit in LCHF-glass men lyckan försvann när jag läste innehållsförteckningen. Knappast en "ren" produkt, det är inget jag ens skulle drömma om att lägga pengar på och stoppa i mig. Kräks
  • Postis
    Spana skrev 2012-06-19 07:03:55 följande:

vad innehåller den då? :(
    http://www.alvestaglass.se/SockerfriIngredienser.html Vatten som första ingrediens på några av dem, några är baserade på mjölk (varför inte grädde?) plus diverse stabiliseringsmedel. Och sötningsmedel, jag kan inte komma ifrån att jag är emot det. Använder aldrig det här hemma.

Sedan jag blev liberalare i min LCHF och samtidigt minskade lite på portionerna så går jag stadigt neråt. Idag stannade vågen på 62,6 kg, så lite har jag inte vägt i vuxen ålder tror jag. Förvånad 
  • Postis
    Sigrid skrev 2012-06-19 12:26:51 följande:
    Någon som vet vart man kan hitta riktigt små termosar, ca 1-1,5 dl?
    Bra att ha med sig grädde i till picknickkaffet.
    Claes Ohlsson har små termosar, men kanske inte så små?

Är det någon som provat att göra Moniques cheesecake? Tänkte vara lite vågad och bjuda på den med jordgubbar på midsommar. 
  • Postis
    Hoppet 3 skrev 2012-06-19 19:33:03 följande:
    Hej på Er alla! 

Är så glad för i morgon kommer min mamma hem. Hon bor utomlands.Skrattande

Midsommar på fredag och då undrar jag vad ni har har tänkt äta som 
    lunch +middag?

Önskar lite tips.

Solig

Vi ska äta getostpaj (LCHF, med botten på bla mandelmjöl), köttbullar (har gjort egna, LCHF såklart), ugnsgrillad kycklingfilé, sallad (på tomat, paprika, gurka, babyspenat eller ruccola, nötter och fetaost -min favorit), gräddfil med gräslök samt färskpotatis och sill för de som äter det.Till efterrätt blir det Moniques cheesecake (ingen som gjort den?) med jordgubbar till de som vill ha det och LCHF-glass med jordgubbar till de som föredrar det (typ barnen). Känns lite vågat med efterrätterna då jag aldrig gjort dem innan och inte vet hur "osött" de smakar om man är van vid det söta, men det är en risk jag tar. I värsta fall får vi väl ta fram sockerglass som gästerna får äta till jordgubbarna.
  • Postis

Till vickning blir det förresten ost och kex, jag har gjort frökex till mig.

• Postis
    huldaskarin skrev 2012-06-20 17:10:40 följande:
    Jag bjuder mej själv på sparrisgratäng och quornbitar och en klick chiliberanaise 
    Hur gör du sparrisgratängen?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**